Amaç: Bu çalışmada, pediatri hemşireliği dersi alan öğrencilerin pediatrik ağrı yönetimi bilgi düzeyleri ile ağrı yönetimi öz yeterlilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı, kesitsel ve korelasyonel tipte tasarlanan bu araştırmanın örneklemini Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersi alan 123 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında Sosyodemografik Bilgi Formu, Hemşirelik Öğrencileri için Pediatrik Ağrı Yönetimi Bilgi Ölçeği ve Ağrı Yönetiminde Öz Yeterlilik Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaşlarının ortalamasının 21.80 ± 1.44 yıl, %72.4’ünün kadın olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin %63.4’ünün not ortalamalarının 3.01-4.0 arasında yer aldığı, ağrı ile ilgili önceden eğitim almayanların oranı %96.7 ve eğitim alanların %50.0’ı seminere katılmıştır. Öğrencilerin Pediatrik Ağrı Yönetimi Bilgi Ölçeğinden aldığı puan ortalaması 112.73 ± 11.26 ve Ağrı Yönetiminde Öz Yeterlilik Ölçeğinden aldığı puan ortalaması 75.21 ± 10.92 olarak tespit edilmiştir. Pediatrik Ağrı Yönetimi Bilgi Ölçeği ile Ağrı Yönetimi Öz Yeterlilik Ölçeği arasında orta düzeyde pozitif yönde (r=0.319, p<0.01) ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür.
Sonuç: Çocuklarda ağrı yönetimi, dünyada önemli bir halk sağlığı sorunudur. Bir hemşirenin çocuklarda ağrı yönetimi konusundaki bilgisi öz yeterliliğini etkileyebilir. Mevcut çalışmada çocuklarda ağrı yönetimi konusundaki bilgisi ile öz yeterliliği arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Konu ile ilgili farklı örneklemlerle çalışmaların yapılması önerilmektedir.
-
-
-
Aim: This study aimed to investigate the relationship between pediatric pain management knowledge levels and pain management self-efficacy levels of students taking pediatric nursing courses.
Materials and Methods: The sample of this study, which was designed in descriptive, cross-sectional and correlational types, consisted of 123 students who took the Child Health and Diseases Nursing Course. Sociodemographic Information Form, Pediatric Pain Management Knowledge Scale for Nursing Students and Self-Efficacy Scale in Pain Management were used to collect the data.
Results: The mean age of the students was 21.80 ± 1.44 years, and 72.4% were female. 63.4% of the students had a GPA between 3.01-4.0, 96.7% of those who did not receive prior training on pain and 50.0% of those who received education attended the seminar. The mean score of the Pediatric Pain Management Knowledge Scale students was 112.73 ± 11.26, and the average score from the Self-Efficacy Scale in Pain Management was 75.21 ± 10.92. It was observed that there was a moderately positive (r=0.319, p<0.01) and statistically significant relationship between the Pediatric Pain Management Knowledge Scale and the Pain Management Self-Efficacy Scale.
Conclusion: Pain management in children is a significant public health problem worldwide. A nurse's knowledge of pain management in children can affect her self-efficacy. The current study found a statistically significant relationship between self-efficacy and knowledge of pain management in children. Therefore, conducting studies with different samples on the subject is recommended.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | September 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 2 |