This article identifies the response reactions that reflect the perceptions, knowledge, and conceptions of native Uzbek speakers about their own nation, based on an associative experiment conducted with members of the Uzbek ethnic group. Drawing from these responses, a linguistic portrait – the mental image of the Uzbek nation as perceived by its speakers – is described. When covering the article, the associative experiment method was used. The associative experiment was conducted on students of higher educational institutions (300) aged 18-26 years and pedagogical teams (73) aged 30-74 years living in different regions of Uzbekistan. The Uzbek lexeme was chosen for the experiment. The associative field of the lexeme Uzbek was constructed, and the proportion of the associations within this field was determined. Repetitive, unique, and diverse responses were differentiated. These responses were categorized into thematic groups, and it was substantiated how each group contributes to depicting the image of the Uzbek people from various perspectives.
associative experiment method verbal associations associative portrait associative verbal portrait of the Uzbek nation associative field of the lexeme Uzbek
Bu makalede, Özbek halkı üzerinde gerçekleştirilen çağrışımsal deney temelinde, Özbekçe konuşurlarının kendi halklarına dair görüş, bilgi ve tasavvurlarını yansıtan tepki yanıtları tespit edilerek, bu yanıtlar doğrultusunda dil kullanıcılarının zihninde şekillenmiş Özbek halkının imgesel görünümü – dilsel portresi – betimlenmeye çalışılmıştır. Makalede, çağrışımsal deney yönteminden yararlanılmıştır. Deney, Özbekistan’ın farklı vilayetlerinde yaşayan, 18-26 yaş aralığındaki yükseköğretim öğrencilerinden (300 kişi) ve 30-74 yaş aralığındaki eğitimci grubundan (73 kişi) oluşan bireyler üzerinde uygulanmıştır. Deney için özbek lekseması (kelimesi) seçilmiştir. Deney materyalleri temelinde özbek kelimesinin çağrışım alanı oluşturulmuş, bu alanda yer alan çağrışımların oranları belirlenmiş; tekrar eden, tekil ve çeşitli yanıt tepkileri ayırt edilmiştir. Bu yanıt tepkileri tematik gruplara ayrılarak, bunların Özbek halkının imgesel görünümünü farklı açılardan tasvir etmeye hizmet ettiği gerekçelendirilmiştir.
çağrışımsal deney yöntemi özel çağrışımlar çağrışımsal portre Özbek halkının çağrışımsal sözel portresi Özbek kelimesinin çağrışım alanı
Ushbu maqolada o‘zbek xalqi ustida o‘tkazilgan assotsiativ tajriba asosida o‘zbek tili egalarining o‘z xalqi haqidagi qarashlari, bilim va tasavvurlarini aks ettiruvchi javob reaksiyalarini aniqlash hamda ushbu javob reaksiyalari asosida til egalari ongida aks etgan o‘zbek millatining obraz-qiyofasi – lisoniy portretiga tavsif berish maqsad qilindi. Maqolani yoritishda assotsiativ tajriba metodidan foydalanildi. Assotsiativ tajriba O‘zbekistonning turli viloyatlarida yashaydigan 18-26 yoshlardagi oliy o‘quv yurti talabalari (300 ta) hamda 30-74 yoshlardagi pedagoglar jamoasi (73 ta) ustida o‘tkazildi. Tajriba uchun o‘zbek leksemasi tanlandi. Tajriba materiallari asosida o‘zbek leksemasi assotsiativ maydoni hosil qilinib, undan o‘rin olgan assotsiatsiyalarning nisbati belgilandi; takror, yakka va turli javob reaksiyalari farqlandi. Ushbu javob reaksiyalari mavzuviy guruhlarga ajratilib, ularning o‘zbek xalqi obraz-qiyofasini turli tomondan tasvirlashga xizmat qilishi asoslab berildi.
assotsiativ tajriba metodi verbal assotsiatsiyalar assotsiativ portret o‘zbek millatining assotsiativ verbal portreti o‘zbek leksemasi assotsiativ maydoni
Primary Language | Uzbek |
---|---|
Subjects | Literary Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 28, 2025 |
Submission Date | April 18, 2025 |
Acceptance Date | May 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 7 |