The aim of this study is to investigate job
satisfaction levels of employees working in aviation maintenance centers, and to
examine the relationship between job satisfaction and its nine sub-dimensions
and to analyze the effects of demographic factors on these variables. In this
context, a questionnaire was applied to those working in the aviation
maintenance centers in Ankara. As a result of the research, it is determined
that people working in these maintenance centers are satisfied with their jobs
in general. It is found that the satisfaction levels of employees especially
about wages, rewards and their friends are above the average. On the other
hand, it is also determined that differences in demographic variables such as
gender, marital status, education level, total working time (hours) and job
title have significant impacts on employee satisfaction. In particular, it is
ascertained that the perception of the male and female employees by gender is
different in terms of communication and career-promotion which are
sub-dimensions of job satisfaction. In addition, it is also understood that
according to the marital status of employees (being married or single), their
perceptions about some sub-dimensions of job satisfaction (which are
communication, social rights and career-promotion) differ.
Bu çalışmanın
amacı; havacılık bakım merkezlerinde görevli çalışanların iş tatmini düzeylerini
araştırmak, iş tatmini ile dokuz alt boyutu arasındaki ilişkileri incelemek ve demografik
faktörlerin iş tatminine ve alt boyutlarına etkilerini analiz etmektir. Bu
kapsamda, kamu ve özel kurum ve kuruluşların hava araçlarına bakım hizmeti
sağlayan Ankara’daki havacılık bakım merkezlerinde çalışan iş görenlere anket
uygulanmıştır. Araştırma sonucunda çalışanların; genel olarak işlerinden memnun
oldukları, özellikle ücret, ödül ve arkadaşlarına ilişkin tatmin düzeylerinin
ortalamanın üzerinde çıktığı görülmüştür. Diğer taraftan demografik
değişkenlerden cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu, toplam çalışma süresi ve
unvan farklılıklarının çalışanların tatmin düzeyini önemli ölçüde etkilediği
tespit edilmiştir. Özellikle cinsiyet durumuna göre kadın ve erkek çalışanların
iş tatmininin alt boyutlarından “iletişim ve kariyer-yükselme” ile ilgili
algılarının farklı olduğu belirlenmiştir. Ayrıca çalışanların medeni durumuna (evli
veya bekâr olmalarına) göre iş tatmininin alt boyutlarından “iletişim, sosyal
haklar ve kariyer-yükselme” algılarının da farklılaştığı anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | July 6, 2019 |
Acceptance Date | April 14, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |