Bu çalışmada seryum (Ce), mangan (Mn) ve titanyum dioksit (TiO2) elementlerini içeren katalizörün Ca içerikli küllerin varlığında azot oksitlerin (NOx) seçici katalitik indirgenmesine (SCR) etkisi araştırılmıştır. Katalizör üretiminde destek materyal olarak kordiyerit kullanılmış olup katalizör sentezinden önce yüzey alanının arttırılması amacıyla %50’lik okzalik asit çözeltisiyle muamele edilmiştir. Daldırma yöntemiyle üretilen katalizörün yüzey özellikleri BET, SEM ve XRD analizleri ile belirlenmiştir. Sentezlenen katalizörün BET yüzey alanının 30,38 m2/g olduğu tespit edilmiştir. Ca-Ce-Mn-TiO2/Kordiyerit katalizörünün aktivitesi 200 ile 280 °C sıcaklık aralığında, 1 kW, 2kW ve 3 kW motor yüklerinde araştırılmıştır. Katalitik aktivitenin sıcaklık artışına bağlı olarak arttığı, motor yükü artışına bağlı olarak azaldığı belirlenmiştir. 280 °C sıcaklıkta ve 3 kW motor yükünde elde edilen en yüksek NOx dönüşüm oranının %82,2 olduğu tespit edilmiştir.
In this study, the effect of the catalyst containing cerium (Ce), manganese (Mn) and titanium dioxide (TiO2) elements on selective catalytic reduction (SCR) of nitrogen oxides (NOx) in the presence of Ca containing ashes was investigated. Cordierite was used as a support material in the production of catalyst and it was treated with 50% oxalic acid solution in order to increase the surface area before catalyst synthesis. Surface properties of the catalyst produced by dipping method were determined by BET, SEM and XRD analysis. It was determined that the BET surface area of the synthesized catalyst was 30.38 m2/g. The activity of Ca-Ce-Mn-TiO2/Cordierite catalyst was investigated in the temperature range of 200 to 280 °C at 1 kW, 2kW and 3 kW engine loads. It was determined that the catalytic activity increased due to the increase in temperature and decreased due to the increase in engine load. It was determined that the highest NOx conversion ratio obtained at 280 °C and 3 kW motor load was 82.2%.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 36 Issue: 3 |