ZrO2 tabanlı geleneksel otomotiv oksijen sensörlerine (GOS) alternatif bir oksijen sensörü başarıyla üretilmiştir. Egzoz gazlarının temas edeceği ve kimyasal reaksiyonların başlayacağı sensör aktif yüzeyini oluşturmak için, polivinil alkol ve ZrO2’den oluşan çözelti kullanılarak (ZrO2+PVOH) elektroeğirme yöntemiyle nanolifler elde edilmiş ve sonrasında bu lifler 700 oC sıcaklıkta kalsinasyon işlemine tabi tutulmuştur. İşlem sıcaklığının hassas kontrolü ve nanolif yapıların yüksek yüzey/hacim oranları sayesinde, artan egzoz gaz konsantrasyonları (%50-60’a kadar) ve yüksek çalışma sıcaklığı şartları altında, ZrO2+PVOH nanolif sensörün GOS’a yakın ölçüm performansı gösterdiği tespit edilmiştir. ZrO2+PVOH nanolif sensörün 700 oC çalışma sıcaklığı ve %50 egzoz gaz konsantrasyonunda maksimum algılama performansı (Ra/Re) olan 7,24’ü gösterdiği, aynı şartlar altında geleneksel oksijen sensörü için ise bu değerin 8,11 olduğu tespit edilmiştir. Nanolif sensörün geniş bir egzoz gaz sıcaklık aralığında (270-900 oC), kabul edilebilir algılama sonuçları gösterdiği gözlemlenmiştir. Elde edilen performans değeri, GOS’a kıyasla ortalama %15 az olsa da, bu nanolif sensör, gelecekte üretilecek daha kısa cevap-toparlanma süresine sahip ve hassas ölçüm yapabilen oksijen sensörleri için umut vadetmektedir.
An alternative oxygen sensor to conventional ZrO2 based automotive oxygen sensors (COS) was successfully manufactured. ZrO2 nanoparticles were used as base material and nanofibers were fabricated via electrospinning using polyvinyl alcohol and ZrO2 solution (ZrO2+PVOH) to obtain active surface of the sensor where the engine exhaust gas interacts and chemisorption reactions take place prior to calcination process of nanofibers at 700 oC. Thanks to operating temperature control and high surface/volume ratio of nanofibrous structure, the ZrO2+PVOH nanofibrous sensor demonstrated similar performance with COS under increasing exhaust gas percentage (until 50-60%) along with increasing operating temperature conditions. For ZrO2+PVOH nanofibrous sensor, maximum sensing performance (Ra/Re) of 7.24 was achieved at sensor operating temperature of 700 oC and exhaust gas concentration of 50% whereas it was 8.11 for EOS under same conditions. The ZrO2+PVOH nanofibrous sensor performed acceptable performance throughout wider operating temperature range (270-900 oC) compared to conventional COS. Though an average of 15% reduction in sensing performance was observed for ZrO2+PVOH nanofibrous sensor, the promising results of this alternative oxygen sensor will be a good guide for more comprehensive future works focusing on oxygen sensors with very rapid response-recovery time and light-off capability.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 36 Issue: 4 |