Millî kimlik, istikbalin inşası ve genç kuşakların temeli sağlam bir medeniyet üzerinde geleceklerini şekillendirmesi bağlamında toplumun bütün kesimlerini içine alan bir yönelimle tertip ve tatbik edebilecek halk eğitimi büyük önem arz eder. Halk eğitiminin temel gayesi, toplumun muasır medeniyetler seviyesine ulaşması ve bireylerin maddi-manevi kültürel değerlerine sahip çıkarak medeniyetin teşekkülünde bilinçli bir şekilde yer almalarının sağlanmasıdır. Halk eğitimi başta dil, tarih, edebiyat, sanat olmak üzere birçok farklı alanda halkın eğitilmesi amacını güder. Bu çalışmada millî şuur ancak halkın eğitimi ile uyandırılabilir ilkesi doğrultusunda bireylerin kimlik ve geleceklerinin inşa edilmesi, Türk kültür ve medeniyetinin uluslararası çevrelerde her cihetiyle tanıtılması ve tüm bu değerler sisteminin gelecek kuşaklara aktarılması hususlarında Hamit Zübeyr Koşay’ın görüş ve önerilerine yer verilmiştir. Ayıca halk kültürünün, eğitim içindeki rolü Koşay’ın düşünceleri etrafında açıklanmış, geleceğin inşasında halk eğitiminin önemi dikkatlere sunulmuştur. Bu bağlamda halk eğitiminin tanımı, kapsamı, toplum ve birey için önemi, halk eğitiminde bireylerin ve kurumların vazifeleri aktarılmış, halk eğitimi hususunda atılması gereken adımlar Hamit Zübeyr Koşay’ın fikirleri etrafında ifade edilmeye çalışılmıştır.
In the context of national identity, building the future and shaping the future of young generations on a solid civilization, public education that can be organized and applied with an orientation that includes all segments of society is of great importance. The main purpose of public education is to ensure that the society reaches the level of contemporary civilizations and that individuals take a conscious place in the formation of civilization by protecting their material and moral cultural values. Public education aims to educate the public in many different fields, especially language, history, literature and art. In this study, Hamit Zübeyr Koşay's views and suggestions on the construction of the identity and future of individuals, the promotion of Turkish culture and civilization in all aspects in international circles, and the transfer of this whole system of values to future generations, in line with the principle that national consciousness can only be awakened through public education. In addition, the role of folk culture in education is explained around Kosay's thoughts, and the importance of public education in the construction of the future is presented. In this context, the definition of public education, its scope, its importance for the society and the individual, the duties of individuals and institutions in public education have been conveyed, and the steps to be taken in public education have been tried to be expressed around the ideas of Hamit Zübeyr Koşay.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Folklore |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2023 |
Submission Date | January 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 1 Issue: 5 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License