This research is aimed to determine the general problems that the students encounter in the education-teaching environment and especially their difficulties in mathematics education, in line with the opinions of the Syrian refugee students studying in Şanlıurfa and the teachers who teach mathematics courses. The case study approach, one of the qualitative research designs, was used in the research. The research participants are mathematics teachers who teach Syrian refugee students in Şanlıurfa in the 2020-2021 academic year, Syrian refugee students have been educated in these schools, and a national education inspector have been working in this province. Participants were formed according to easily accessible situation sampling, one of the purposeful sampling methods. The eight of the participants are students, the four of them are mathematics teachers, and one is a national education inspector. The data of the research were collected by semi-structured interview technique and analysed in accordance with the content analysis technique. In the analysis of the data, the descriptive analysis technique was used. According to the research findings, it has been determined that solving Syrian refugee students’ educational problems, especially the language problem, should be resolved. The appropriate education program should be planned. The course hours should be arranged, the right resources should be prepared and used for mathematics education, and the necessary psychological support should be provided to the refugee students. It is among the results that the mathematics teachers, who stated that they tried to exhibit an attitude in the classroom environment in a way that would enable students to integrate with each other, had consistent experiences. In addition, according to the findings obtained from the opinions of mathematics teachers, it was determined that refugee students could not understand mathematical problems correctly. It is recommended that curricula should be planned in a suitable way for refugee children and that this issue should be arranged in a long-term manner.
-
-
-
Bu araştırmanın amacı Şanlıurfa ilinde öğrenim görmekte olan Suriyeli mülteci öğrenciler ve bu öğrencilerin matematik derslerini yürüten öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda öğrencilerin eğitim-öğretim ortamlarında karşılaştıkları genel sorunları ve özelinde matematik eğitiminde yaşadıkları sıkıntılarını belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2020-2021 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa ilinde Suriyeli mülteci öğrencilerin dersine giren matematik öğretmenleri, bu okullarda öğrenim gören Suriyeli mülteci öğrenciler ve bu ilde görev yapmakta olan bir milli eğitim müfettişi oluşturmaktadır. Katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesine göre oluşturulmuştur. Katılımcıların sekizi öğrenci, dördü matematik öğretmeni ve biri milli eğitim müfettişidir. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmış ve içerik analizi tekniğine uygun olarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucundan elde edilen bulgularına göre; Suriyeli mülteci öğrencilerin eğitim sorunlarının halledilebilmesi için özellikle dil probleminin çözümlenmesi, uygun eğitim programının planlanması, ders saatlerinin düzenlenmesi, matematik eğitimi adına doğru kaynakların hazırlanıp kullanılması, matematik terimler sözlüğüne ihtiyaç olması, mülteci öğrencilere gerekli psikolojik desteğin sağlanması gerektiği belirlenmiştir. Sınıf ortamında öğrencilerin birbirleri ile kaynaşmalarını sağlayacak şekilde tavır sergilemeye çalıştıklarını ifade eden matematik öğretmenlerinin, tutarlı deneyimlere sahip oldukları araştırma sonuçları arasındadır. Bunun yanında matematik öğretmeni görüşlerinden elde edilen bulgulara göre mülteci öğrencilerin matematiksel problemleri doğru anlayamadıkları belirlenmiştir. Öğretim programlarının mülteci çocuklara uygun olacak şekilde planlanması, bu konunun uzun vadeli olarak düzenlenmesi önerilmektedir.
-
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | November 30, 2021 |
Acceptance Date | November 27, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 2 |
Follow us on Social Media!