Zamanın geçiş hızına dair araştırmalar bu konunun son derece karmaşık ve birçok faktöre bağlı olabileceğini göstermektedir. Bu çalışma, ev kadınları örnekleminde, zamanın genel geçiş hızının ve kendilenen zaman dilimlerinin nasıl algılandığını incelemektedir. İç içe geçmiş karma araştırma deseni kullanılarak gerçekleştirilen çalışmada, 411 katılımcı yer almıştır ve katılımcılara kartopu ve kolayda örnekleme teknikleri erişilmiştir. Katılımcıların yaşları 18 ile 81 arasında değişmektedir (Ort = 38.16, SS = 10.558), nicel veriler parametrik olmayan testler ve sıralı lojistik regresyon analiziyle, nitel veriler ise refleksif tematik analizle değerlendirilmiştir. Nicel bulgular, zamanın genel geçiş hızını yordayan faktörlerin yaş, eğitim durumu, hanedeki birey sayısı ve zamanı kendileme olduğunu göstermektedir. Özellikle 27-54 yaş aralığındaki bireyler ve zamanı kendileme düzeyi yüksek olan kişiler, zamanı daha hızlı algılarken; okuryazar olmayan bireyler ve dört veya daha az kişinin yaşadığı hanelerde zaman algısının daha yavaş olduğu belirlenmiştir. Kendilenen zamanın geçiş hızında ise eğitim düzeyi kritik bir rol oynamakta, okuryazar olmayan bireylerin en yavaş zaman algısına sahip olduğu, eğitim düzeyi arttıkça zamanın daha hızlı geçtiğinin düşünüldüğü saptanmıştır. Nitel bulgular, zaman algısının bireyin bulunduğu fiziksel çevre, sosyal ilişkiler ve duygusal deneyimlerin dinamik etkileşimiyle şekillendiğini ortaya koymaktadır. Çalışmanın genel sonuçları, zamanın geçiş hızına ilişkin algının, demografik, psikolojik, sosyal, mekânsal ve zamansal faktörlerin karşılıklı etkileşimiyle şekillendiğini göstermekte, zaman algısının bireyler arası farklılaşmasını anlamada çok yönlü bir yaklaşımın gerekliliğini vurgulamaktadır.
Çalışma, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Yayın Etik Kurulu tarafından onaylanmıştır (No: 08.07.2024-2024/14.06).
Bu çalışma için herhangi bir dış finansman alınmamıştır.
Bu çalışmaya zamanlarını ve görüşlerini sunarak katkıda bulunan katılımcılara teşekkürlerimi sunmak isterim.
Research on the passage of time judgments indicates that this phenomenon is highly complex and dependent on many factors. This study examines how the general passage of time and the passage of appropriating time are perceived among homemakers. Employing a nested mixed-methods research design, data was collected from 411 participants through snowball and convenience sampling. Participants ranged from 18 to 81 years (M = 38.16, SD = 10.558). Quantitative data were analyzed using nonparametric tests and ordinal logistic regression analysis, while qualitative data were examined through reflexive thematic analysis. The quantitative findings reveal that age, education level, household size, and time appropriation significantly predict the perception of time passage. Specifically, individuals aged 27-54 and those with a high level of time appropriation experience time as passing more quickly, whereas illiterate individuals and those in households with four or fewer members perceive time as progressing more slowly. Education level plays a crucial role in time perception, with illiterate individuals demonstrating the slowest perception of time, while higher education levels are associated with an accelerated sense of time passage. Qualitative findings suggest that the passage of time judgments are shaped by the dynamic interplay of physical environment, social relationships, and emotional experiences. Overall, the study underscores the significance of demographic, psychological, social, spatial, and temporal factors in shaping time perception and highlights the necessity of a multidimensional approach to understanding interindividual variations in the experience of time passage.
The study was approved by the Van Yüzüncü Yıl University Social and Human Sciences Publication Ethics Committee (No. 08.07.2024-2024/14.06)
No external funding was received for this study.
I would like to express my gratitude to the participants who contributed their time and insights to this study.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Social Psychology |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 30, 2025 |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | February 27, 2025 |
| Acceptance Date | June 26, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 2 |
Follow us on Social Media!