BibTex RIS Cite

Görsel Öğrenme Stillerine Göre Düzenlenen Öğretimin Akademik Başarı Ve Kalıcılığa Etkisi

Year 2005, Volume: 14 Issue: 2, 299 - 313, 01.09.2005

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effect of visual learning style instruction on the students’ academic achievement and retention of this instruction in 3rd grade social studies class This research was designed according to one experimental and two control groups modeling The study was conducted with three classes at one public elementary school in Adana Visual instructional resources were used to develop social studies achievement and retaining of knowledge of students as a treatment for experimental group The treatment consisted of 26 hours which was treated by investigator First control group was treated traditional teaching method by investigator Second control group had been taught by classroom teacher as the way he she does traditionally Learning Style Inventory LSI was used to determine students learning style preferences For the students academic achievement and retention “Social Studies Achievement Tests” were used which were prepared by the researcher with the basis of two units of social studies cources Data were processed by using covariance analysis Findings indicated that visual learning styles instruction has a significant effect on social studies achievement for students who has visual learning style preferences but not significant effect on retention of social studies knowledge Key Words : Learning Learning Style s Visual Learning Style Learning Style Inventory Social Studies Instruction

References

  • Babadoğan, C. (1994). Öğrenme stilleri ve stratejileri arasındaki ilişki. 1. Eğitim Bilimleri Kongresi: Kuram, Uygulama, Araştırma, Adana: Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 3: 1056-1065.
  • Burden, P. R. (1995). Classroom management and discipline: Methods to facilitate cooperation and instruction. Longman Publishers, USA.
  • Butler, K. A. (1988). It's all in your mind,: The Learner's Dimension, Colombia.
  • Demirbaş, Ö.O. (2001). İç mimarlık eğitimindeki öğrencilerin öğrenme biçimleri ile başarı derecelerinin ilişkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Bilkent Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Dizdar, A. (1993). Learning style preferences of turkish learners of english at turkish universities and the relation between learning styles and the test performance. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Bilkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Doyran, F. (2000). Effects of perceived teacher non-verbal behaviors teacher behaviors and preferred learning styles on English proficiency level. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dunn, R. (1986). Teaching students through their indivudual learning styles: a research report. Student learning styles and brain behavior, Virginia: NASSP, 142-151.
  • Dunn, R. (1990). Rita Dunn answers questions on learning styles. Educational Leadership, 48 (2): 15-19.
  • Dunn, R. ; Dunn, K. ve Price, G. E. (1996). Learning Style Inventory. KS, Price Systems, Lawrence.
  • Dunn, R. ve Carbo, M. (1981). Modalities: An open letter to Barbe, Michael Milone, and Raymond Swassing. Educational Leadership, 38 (5): 381-382.
  • Dunn, R. ve Dunn, K. (1992). Teaching elementary students through their individual learning styles: Practical approaches for grades 3-6. Allyn and Bacon, Massachusetts.
  • Dunn, R.; Beaudry, J.S. ve Klavas, A. (1989). Survey of research on learning styles. Educational Leadership, 46 (6): 50-58.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (1995). Eğitim psikolojisi: Gelişim, öğrenme, öğretim. Arkadaş Yayınevi, Ankara
  • Eren, A. (2002). Fen, sosyal ve eğitim bilimleri alanlarında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin öğrenme biçimleri arasındaki farklılığın incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ergür, D.O. (1998). H.Ü. dört yıllık lisans programlarında öğrenci ve öğretim üyelerinin öğrenme stillerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ersoy, S. (2003). İlköğretim 6,7,8. sınıf öğrencilerinin İngilizce dersindeki başarılarına göre öğrenme stilleri ve çalışma alışkanlıklarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fraenkel, J.R. ve Wallen, N.E. (1993). How to design and evaluate research in education
  • (Second Edition). McGraw-Hill International Editions, Educational Series.
  • Gilanlıoğlu, İ. (1993). Enhancing vocabulary learning through instruction geared to learning styles. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • http://www.learningstyle.com/research.html (2001). Research. (Ziyaret tarihi: 31.07.2001).
  • http://www.uncd.edu/depts/ncpts/publications/learnstyles.htm. The Dunn and Dunn learning styles model of instruction. Learning Styles. (Ziyaret tarihi: 31.07.2001).
  • İnanç, B.Y., Bilgin, M. ve Atıcı, M. (2004). Gelişim psikolojisi: Çocuk ve ergen gelişim., Nobel Kitabevi, Adana.
  • Kabadayı, A. (2001). Bilişsel öğrenme biçemleri ve öğrenci merkezli bir yabancı dil öğretim modeli önerisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kalaycı, N. (1994). İlkokul 2. sınıf Hayat Bilgisi dersini okutan öğretmenlerin bu dersteki etkinliklere ayırdıkları sürenin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi (Onbirinci Baskı). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Keefe, W.J. (1988). Development of the NASSP learning style profile. Profiling and utilizing learning style (Ed. James W. Keefe), Virginia: National Association of Secondary School Principals, 1-21.
  • Köksal Akyol, A. (2002). Gelişim ve öğrenme (Edit. Ayten Ulusoy). Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Orlich, D.C.; Harder, R.J.; Callahan, R.C. ve Gibson, H.W. (1998). Teaching strategies: A guide to better instruction (Fifth Edition). Houghton Mifflin Company, Newyork.
  • Pulsfus,C. (2001). What is 4MAT?. http://www.cesa5.k12.wi.us/4mat/whatis.htm (Ziyaret tarihi:.13.07.2001).
  • Roberts, A.V. (1999). Effects of tactual and kinesthetic instrutional resources on the social studies achievement and attitude test scores and short-long-term memory of suburban fourth-grade students. Unpublished doctoral thessis. New York: St. John’s UniversitySchool of Education and Human Services.
  • Sutherland, P. (1992). Cognitive development today. Paul Chapman Publishing Ltd., London.
  • Şeker, H. (1994). İlköğretim okulları ve programları üzerine bir araştırma. 1.Eğitim Bilimleri Kongresi: Kuram, Uygulama, Araştırma. Adana: Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları,1, 84-92.
  • Taylor, G.R. (2002). Using human learning strategies in the classroom. The scarecrow
  • press, inc., London.
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (Gözden geçirilmiş 14. baskı). Yargı Yayınevi, Ankara.
  • Türkoğlu, A., Doğanay, A., Yıldırım,A. (2000). Okulda başarı için ders çalışma ve öğrenme yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Weinstein, C.E. ve Mayer, R.E. (1986). The teaching and learning strategies. Handbook of research on teaching (3.baskı). Derl.: M. C. Wittrock. New York: Macmillian Company, 315-327.
  • Willits, V.R. (2003). The effect of concept maps and learning styles on seventh graders’ learning of geography. Dissertation Abstracts International, 63 (08), 2786, (UMİ No:3061783).

GÖRSEL ÖĞRENME STİLLERİNE GÖRE DÜZENLENEN ÖĞRETİMİN AKADEMİK BAŞARI VE KALICILIĞA ETKİSİ

Year 2005, Volume: 14 Issue: 2, 299 - 313, 01.09.2005

Abstract

Bu çalışmanın amacı, üçüncü sınıf Hayat Bilgisi dersinde, görsel öğrenme stiline göre
düzenlenen öğretimin öğrencilerin akademik başarıları ve kalıcılık üzerindeki etkisini
incelemektir.
Araştırma bir deney, iki kontrol grubu modeline göre desenlenmiştir. Çalışma
Adana’da bir devlet ilköğretim okulunda, üç sınıfla yürütülmüştür. Deney grubunda
deneysel işlem olarak, öğrencilerin Hayat bilgisi dersinde akademik başarı ve kalıcılığını
geliştirmek için görsel öğretim kaynakları kullanılmıştır. Deney grubundaki öğretim
araştırmacı tarafından 26 ders saatinde gerçekleştirilmiştir. Birinci kontrol grubunda
geleneksel öğretim araştırmacı tarafından gerçekleştirilmiştir. İkinci kontrol grubunda
dersler sınıf öğretmeni tarafından işlenmiştir. Öğrencilerin öğrenme stili tercihlerini
belirlemek üzere Öğrenme Stilleri Envanteri kullanılmıştır. Akademik başarı ve kalıcılık ile
ilgili ölçümler araştırmacı tarafından geliştirilen iki ünite için hazırlanan “Hayat Bilgisi
Dersi Akademik Başarı Testleri” ile yapılmıştır. Verilerin analizinde kovaryans analizi
uygulanmıştır.
Bulgular, Hayat Bilgisi dersinde görsel öğrenme stiline göre düzenlenen öğretimin
görsel öğrenme stiline sahip öğrenciler için akademik başarı üzerinde etkili olduğunu fakat
kalıcılık puan ortalamaları açısından etkinin anlamlı olmadığını ortaya çıkarmıştır.

References

  • Babadoğan, C. (1994). Öğrenme stilleri ve stratejileri arasındaki ilişki. 1. Eğitim Bilimleri Kongresi: Kuram, Uygulama, Araştırma, Adana: Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 3: 1056-1065.
  • Burden, P. R. (1995). Classroom management and discipline: Methods to facilitate cooperation and instruction. Longman Publishers, USA.
  • Butler, K. A. (1988). It's all in your mind,: The Learner's Dimension, Colombia.
  • Demirbaş, Ö.O. (2001). İç mimarlık eğitimindeki öğrencilerin öğrenme biçimleri ile başarı derecelerinin ilişkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Bilkent Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Dizdar, A. (1993). Learning style preferences of turkish learners of english at turkish universities and the relation between learning styles and the test performance. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Bilkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Doyran, F. (2000). Effects of perceived teacher non-verbal behaviors teacher behaviors and preferred learning styles on English proficiency level. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dunn, R. (1986). Teaching students through their indivudual learning styles: a research report. Student learning styles and brain behavior, Virginia: NASSP, 142-151.
  • Dunn, R. (1990). Rita Dunn answers questions on learning styles. Educational Leadership, 48 (2): 15-19.
  • Dunn, R. ; Dunn, K. ve Price, G. E. (1996). Learning Style Inventory. KS, Price Systems, Lawrence.
  • Dunn, R. ve Carbo, M. (1981). Modalities: An open letter to Barbe, Michael Milone, and Raymond Swassing. Educational Leadership, 38 (5): 381-382.
  • Dunn, R. ve Dunn, K. (1992). Teaching elementary students through their individual learning styles: Practical approaches for grades 3-6. Allyn and Bacon, Massachusetts.
  • Dunn, R.; Beaudry, J.S. ve Klavas, A. (1989). Survey of research on learning styles. Educational Leadership, 46 (6): 50-58.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (1995). Eğitim psikolojisi: Gelişim, öğrenme, öğretim. Arkadaş Yayınevi, Ankara
  • Eren, A. (2002). Fen, sosyal ve eğitim bilimleri alanlarında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin öğrenme biçimleri arasındaki farklılığın incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ergür, D.O. (1998). H.Ü. dört yıllık lisans programlarında öğrenci ve öğretim üyelerinin öğrenme stillerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ersoy, S. (2003). İlköğretim 6,7,8. sınıf öğrencilerinin İngilizce dersindeki başarılarına göre öğrenme stilleri ve çalışma alışkanlıklarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fraenkel, J.R. ve Wallen, N.E. (1993). How to design and evaluate research in education
  • (Second Edition). McGraw-Hill International Editions, Educational Series.
  • Gilanlıoğlu, İ. (1993). Enhancing vocabulary learning through instruction geared to learning styles. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • http://www.learningstyle.com/research.html (2001). Research. (Ziyaret tarihi: 31.07.2001).
  • http://www.uncd.edu/depts/ncpts/publications/learnstyles.htm. The Dunn and Dunn learning styles model of instruction. Learning Styles. (Ziyaret tarihi: 31.07.2001).
  • İnanç, B.Y., Bilgin, M. ve Atıcı, M. (2004). Gelişim psikolojisi: Çocuk ve ergen gelişim., Nobel Kitabevi, Adana.
  • Kabadayı, A. (2001). Bilişsel öğrenme biçemleri ve öğrenci merkezli bir yabancı dil öğretim modeli önerisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kalaycı, N. (1994). İlkokul 2. sınıf Hayat Bilgisi dersini okutan öğretmenlerin bu dersteki etkinliklere ayırdıkları sürenin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi (Onbirinci Baskı). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Keefe, W.J. (1988). Development of the NASSP learning style profile. Profiling and utilizing learning style (Ed. James W. Keefe), Virginia: National Association of Secondary School Principals, 1-21.
  • Köksal Akyol, A. (2002). Gelişim ve öğrenme (Edit. Ayten Ulusoy). Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Orlich, D.C.; Harder, R.J.; Callahan, R.C. ve Gibson, H.W. (1998). Teaching strategies: A guide to better instruction (Fifth Edition). Houghton Mifflin Company, Newyork.
  • Pulsfus,C. (2001). What is 4MAT?. http://www.cesa5.k12.wi.us/4mat/whatis.htm (Ziyaret tarihi:.13.07.2001).
  • Roberts, A.V. (1999). Effects of tactual and kinesthetic instrutional resources on the social studies achievement and attitude test scores and short-long-term memory of suburban fourth-grade students. Unpublished doctoral thessis. New York: St. John’s UniversitySchool of Education and Human Services.
  • Sutherland, P. (1992). Cognitive development today. Paul Chapman Publishing Ltd., London.
  • Şeker, H. (1994). İlköğretim okulları ve programları üzerine bir araştırma. 1.Eğitim Bilimleri Kongresi: Kuram, Uygulama, Araştırma. Adana: Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları,1, 84-92.
  • Taylor, G.R. (2002). Using human learning strategies in the classroom. The scarecrow
  • press, inc., London.
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (Gözden geçirilmiş 14. baskı). Yargı Yayınevi, Ankara.
  • Türkoğlu, A., Doğanay, A., Yıldırım,A. (2000). Okulda başarı için ders çalışma ve öğrenme yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Weinstein, C.E. ve Mayer, R.E. (1986). The teaching and learning strategies. Handbook of research on teaching (3.baskı). Derl.: M. C. Wittrock. New York: Macmillian Company, 315-327.
  • Willits, V.R. (2003). The effect of concept maps and learning styles on seventh graders’ learning of geography. Dissertation Abstracts International, 63 (08), 2786, (UMİ No:3061783).
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Dr. Özlem KAF Hasırcı This is me

Publication Date September 1, 2005
Submission Date December 29, 2013
Published in Issue Year 2005 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Hasırcı, D. Ö. K. (2005). GÖRSEL ÖĞRENME STİLLERİNE GÖRE DÜZENLENEN ÖĞRETİMİN AKADEMİK BAŞARI VE KALICILIĞA ETKİSİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 299-313.