The main aim of this study is to investigate the interaction between the students studying at YİBO The Boarding Primary Teaching Regional Schools and their teachers and families For this reason those cases such as study habits levels of self care types of free time valuation and problems that they are facing during education were been examined The Boarding Primary Teaching Regional Schools YİBO has important functions for their regions Especially they have very important missions in students’ individual development and adaptation to changing world Moreover they provide both social and cultural development and meet self culture and modern culture of these regions Because of these Boarding Primary Teaching Regional Schools people living there have a chance to change their unlucky past At first the people living in these regions did not recognize the importance of these schools But later since some children started to go to the Boarding Primary Regional Schools participations to these schools have been increased The Boarding Primary Regional Schools are not giving just only teaching but also giving mostly education The importance of the these schools will be understood well when the education is being imagined as an instrument that reaches not only to new generation but also reaches to the next generations Key words: Boarding Primary Teaching Regional Schools primary school education infant
Bu çalışmanın temel amacı, Yatılı İlköğretim Bölge Okullarında (YİBO) okuyan
öğrencilerin öğretmenleri ve aileleri ile olan etkileşimini irdelemektir. Bu amaçla,
öğrencilerin ders çalışma alışkanlıkları, öz bakım ihtiyaçlarını ne derece
karşılayabildikleri, boş zamanlarını değerlendirme biçimleri ve eğitimleri sürecinde
karşılaştıkları sorunları çözerken kimlerden yardım aldıkları gibi konular incelenmiştir.
YİBO’lar bulundukları bölgeler için son derece önemli işlevler yerine getirmektedirler.
Özellikle öğrencilerin kişisel gelişmeleri, değişen dünyaya ayak uydurmaları ve
bölgelerinin sosyal ve kültürel kalkınmalarını sağlamada, kendi kültürleri ile çağın
geldiği noktayı buluşturma noktasında son derece önemli misyonlar üstlenmektedirler.
YİBO’lar sayesinde bölge halkı makûs tarihini değiştirebilme şansı elde
edebilmektedir. YİBO’ların önemi, bölge halkı tarafından önceleri fark edilemese de
her yerleşim yerinden birkaç çocuğun bu okullara gitmeye başlamasıyla birlikte, hızla
katılımlar artmaktadır. YİBO’lar sadece öğretim vermemekte hatta daha fazla olarak
eğitim vermektedir. Eğitimin de sadece yeni yetişen kuşağı değil, yeni yetişen kuşak
vasıtasıyla diğer kuşaklara da ulaşabildiği düşünüldüğünde YİBO’ların önemi daha iyi
anlaşılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2009 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 18 Issue: 1 |