The purpose of this study is to determine the measurement and evaluation activities and the problems that teachers face during measurement evaluation process in the fifth grade social studies instruction The sample of the study consisted of 547 fifth grade students and 206 fifth grade teachers The data was collected by using “Alternative Measurement and Evaluation Questionnaire” which was developed by the researchers for both the teachers and the students In addition semi structured interviews with both selected teachers and students were executed Findings indicated that fifth grade teachers tended to use both alternative and traditional measurement and evaluation tools in the social studies Hovewer they declared that traditional measurement and evaluation methods have been used more than alternative methods Moreover results showed that shortage of time unappropriate school environment and opportunities equipment and material deficiencies lack of family interest were among the problems have been encountered for teachers and students Key Words: Social studies curriculum alternative measurement and evaluation authentic assessment performance assessment
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinin ölçme-değerlendirme
sürecinde hangi ölçme ve değerlendirme etkinliklerinin kullanıldığını ve
bu ölçme-değerlendirme etkinlikleri uygulanırken karşılaşılan sorunların neler
olduğunu belirlemektir. Araştırmaya ilköğretim beşinci sınıfı okutan 206 öğretmen ve
ilköğretim beşinci sınıfta okuyan 547 öğrenci dahil edilmiştir. Araştırmanın verileri,
“Sosyal Bilgiler Öğretiminde Alternatif Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Öğretmen Ve
Öğrenci Anketi” ile sosyal bilgiler öğretiminde alternatif ölçe-değerlendirme
etkinlikleri öğretmen ve öğrenci görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir.
Araştırmanın sonuçlarına göre, sosyal bilgiler dersinde alternatif değerlendirme
yöntemleriyle geleneksel yöntemler birlikte kullanılmakla birlikte geleneksel ölçme-değerlendirme
yöntemlerine daha çok yönelindiği görülmüştür. Araştırmada ayrıca,
alternatif ölçme-değerlendirme etkinlikleri uygulanırken zamanın yetersiz kalması,
çevre ve okul olanaklarının yöntemler için uygun olmaması, proje ve performans
görevleriyle ilgili öğrenci algılamalarında yaşanan sorunlar, araç-gereç ve materyal
eksiklikleri, ailelerdeki bilgi ve ilgi eksiklikleri gibi alt yapının hazırlanmamasından
kaynaklı sorunlar hem öğretmenler hem de öğrenciler için karşılaşılan güçlükler
olmuştur.
Sosyal bilgiler programı alternatif ölçme-değerlendirme otantik değerlendirme performans değerlendirmesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2010 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 19 Issue: 1 |