BibTex RIS Kaynak Göster

THE EVALUATION OF THE IMPACT OF THE TOURISM SECTOR ON THE TURKISH ECONOMY IN THE CONTEXT OF THE FIRST 10 COUNTRIES WHICH TURKEY IMPORTS AND EXPORTS

Yıl 2020, Sayı: 5, 12 - 26, 01.04.2020

Öz

In this study, the impact of Export - Import and tourism revenues on economic growth together with turkey, export and import data for the period 2014 - 2018, tourism revenues and tourism revenues on Turkey's economic growth using gross domestic product data were analyzed. It is important for the Turkish economy that the income from the tourism sector is increased over time. The tourism sector plays an important role in reducing foreign trade deficits and improving the balance of payments by providing foreign currency input during the economic crisis periods of the countries. Tourism revenues have a positive impact on economic growth when viewed from previous studies

Kaynakça

  • Acet, Hakan, Erdoğan, Savaş, Köksal, Melike (2016), İthalat, İhracat ve Büyüme Arasındaki Nedensellik İlişkisi: Türkiye Uygulaması, Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(31), 146-155.
  • Akın, Adnan (2018), Türk Turizminin Makroekonomik Göstergeler Üzerindeki Etkileri, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(3), 3-23.
  • Aydemir, Cahit, Kaya, Mehmet (2007), Küreseleşme Kavramı ve Ekonomik Yönü, Elektronik ve Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 260-282
  • Aslan, Alper (2008), Türkiye'de Ekonomik Büyüme ve Turizm İlişkisi Üzerine Ekonometrik Analiz, Munich Personal RePEc Archive,19, 1-8.
  • Bahar, Ozan (2010), Turizm Sektörüne Sağlanan Doğrudan Yabancı Sermaye Yatırımlarının (DYSY) Ekonomik Büyüme Üzerine Olan Olası Etkisi: Türkiye Örneği, Turizm Araştırmaları Dergisi, 21(1), 27-40.
  • Bozgeyik, Yusuf, Yoloğlu, Yunus (2015), Türkiye’de Turizm Gelirleri İle Gsyh Arasındaki İlişki: 2002- 2014 Dönemi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40), 627-640.
  • Buluk, Buket , Özkök, Ferah (2016), Küreselleşme Hareketlerinin Turizm Endüstrisine Etkileri, Akademik Bakış Dergisi, 54, 37-53.
  • Çetintaş, Hakan, Bektaş, Çetin (2008), Türkiye’de Turizm ve Ekonomik Büyüme Arasındaki Kısa ve Uzun Dönemli İlişkiler, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 19(1), 37-44.
  • Çelik, Tuncay, İlkay, Çağrı Salih (2016), Türkiye’de İhracat Ve İthalat Arasındaki İlişkinin 1989-2015 Dönemi İçin Test Edilmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(3), 961-969.
  • Doğan, Buhari (2017), Ekonomik Küreselleşeme ve Büyüme İlişkisi: Türkiye Örneği Toda- Yamamoto Nedensellik Analizi, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 54(628), 19-27. Eğilmez, Mahfi (Mayıs 2012). Satınalma Güc Paritesi Nedir?. http://www.mahfiegilmez.com/2012/05/satnalma-gucu-paritesi-nedir.html, Erişim Tarihi: 2019.03.05.
  • İnan, Ümmü Saliha Eken, (2019), İşletmelerde Uygulanan Pazarlama Stratejilerinin Rekabet Gücüne Etkisi, 1. Basım, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • İnan, Ümmü Saliha Eken, (2020), “Rekabet Stratejileri”, İçinde: Yönetimde Değişen Çevreye Uyum Mekanizmaları, Edt. Mehmet SAĞIR, Konya: Eğitim Yayınevi, ss. 249-264.
  • International Monetary Fund (IMF), External Pubs, https://www.imf.org, 17.07.2019.
  • İzgi, Berna, Balcı, Yılmaz, Hüseyin (2018), Türkiye’de Ekonomik Büyüme, İhracat ve İthalat: Nedensellik İlişkisi, İktisadi Yenilik Dergisi, 5(2), 54-70.
  • Karamelikli, Hüseyin, Erkuş, Sefa (2016), Turizm Sektörünün Türkiye’nin Büyüme Oranı Üzerindeki Asimetrik Etkisi, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(29), 2-13.
  • Polat, Esra, Günay, Süleyman (2012), Türkiye’de Turizm ve İhracat Gelirlerinin Ekonomik Büyüme Üzerindeki Etkisinin Testi: Eşbütünleşme ve Nedensellik Analizi, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 16(2), 204-211.
  • Saraçoğlu, Bedriye (1992), Ülkelerin Ekonomik Kalkınmışlık Düzeyleri Açısından İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10, 17-52.
  • Sarı, Yaşar, Oğuz, Yasin Emre (2018), Reel Döviz Kurlarının Turizm Talebine Etkisi Üzerine Karşılaştırmalı Nedensellik Analizi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 603-620.
  • Statistics Times, Economy, http://statisticstimes.com, 15.07.2019.
  • Şahin Erdil, Begüm (2018), Türkiye’de Turizm Gelirleri Ve Ekonomik Büyüme Arasındaki İlişki, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 16(3), 239-253.
  • Şen, Ali, Şit, Mustafa (2015), Turizm Gelirlerinin Türkiye Ekonomisindeki Rolü Ve Önemi, Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(8), 30-45.
  • Şen, Ali., Şit, Mustafa (2015), Reel Döviz Kurunun Türkiye’nin Turizm Gelirleri Üzerindeki Etkisinin Ampirik Analizi, Journal of Yasar University, 10(40), 6752-6762.
  • T.C. Milli Eitim Bakanlığı (2011), “Muhasebe ve Finansman Dış Ticaret Kavramları”, 344MV0042 , Ankara.
  • T.C. Merkez Bankası, Kurlar, http://www.tcmb.gov.tr, 16.07.2019.
  • Terzi, Harun, Tütüncü, Asiye (2017), Turizm Gelirleri ve Dışa Açıklık Arasındaki İlişki: Türkiye Örneği, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32(2), 79-107.
  • Ticaret Bakanlığı, Ekonomik Görünüm, https://www.ticaret.gov.tr, 12.11.2018.
  • Ticaret Bakanlığı, Yıllara Göre Dış Ticaret, https://www.ticaret.gov.tr, 10.10.2018.
  • TÜİK, İstatistik Göstergeler, http://www.TUİK.gov.tr, 21.11.2018.
  • Ünsal, M. Erdal (2005), Makro İktisat (6. Baskı), Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Yavuz, Çil, Nilgün (2006), Türkiye’de Turizm Gelirlerinin Ekonomik Büyümeye Etkisinin Testi: Yapısal Kırılma Ve Nedensellik Analizi, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 7(2), 162-171.
  • Yurdakul, Funda, Özgencil, Gizem (2017), Türkiye’deki Turizm Gelirinin Belirleyicileri Ve Alternatif Turizm Gelirlerinin Önemi, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, özel sayı, 173-188.

TÜRKİYE’NİN İTHALAT VE İHRACAT YAPTIĞI İLK 10 ÜLKE BAĞLAMINDA TURİZM SEKTÖRÜNÜN ÜLKE EKONOMİSİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2020, Sayı: 5, 12 - 26, 01.04.2020

Öz

Bu çalışmada, Türkiye için ihracat - ithalat ve turizm gelirlerinin birlikte ekonomik büyüme üzerindeki etkisi, 2014-2018 dönemine ait ihracat ve ithalat verileri, turizm gelirleri ve gayri safi yurtiçi hâsıla verileri kullanılarak turizm gelirlerinin Türkiye’nin ekonomik büyümesine etkisi incelenmiştir. Turizm sektöründen elde edilen gelirin zaman içerisinde artış sürecine girmesi Türkiye ekonomisi açısından önemlidir. Turizm sektörü, ülkelerin ekonomik kriz dönemlerinde döviz girdisi sağlayarak dış ticaret açıkların azaltılmasında, ödemeler dengesinin iyileştirilmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Daha önceki yapılan çalışmalara da bakıldığı zaman turizm gelirlerinin ekonomik büyüme üzerinde pozitif yönlü etkisi olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Acet, Hakan, Erdoğan, Savaş, Köksal, Melike (2016), İthalat, İhracat ve Büyüme Arasındaki Nedensellik İlişkisi: Türkiye Uygulaması, Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(31), 146-155.
  • Akın, Adnan (2018), Türk Turizminin Makroekonomik Göstergeler Üzerindeki Etkileri, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(3), 3-23.
  • Aydemir, Cahit, Kaya, Mehmet (2007), Küreseleşme Kavramı ve Ekonomik Yönü, Elektronik ve Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 260-282
  • Aslan, Alper (2008), Türkiye'de Ekonomik Büyüme ve Turizm İlişkisi Üzerine Ekonometrik Analiz, Munich Personal RePEc Archive,19, 1-8.
  • Bahar, Ozan (2010), Turizm Sektörüne Sağlanan Doğrudan Yabancı Sermaye Yatırımlarının (DYSY) Ekonomik Büyüme Üzerine Olan Olası Etkisi: Türkiye Örneği, Turizm Araştırmaları Dergisi, 21(1), 27-40.
  • Bozgeyik, Yusuf, Yoloğlu, Yunus (2015), Türkiye’de Turizm Gelirleri İle Gsyh Arasındaki İlişki: 2002- 2014 Dönemi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40), 627-640.
  • Buluk, Buket , Özkök, Ferah (2016), Küreselleşme Hareketlerinin Turizm Endüstrisine Etkileri, Akademik Bakış Dergisi, 54, 37-53.
  • Çetintaş, Hakan, Bektaş, Çetin (2008), Türkiye’de Turizm ve Ekonomik Büyüme Arasındaki Kısa ve Uzun Dönemli İlişkiler, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 19(1), 37-44.
  • Çelik, Tuncay, İlkay, Çağrı Salih (2016), Türkiye’de İhracat Ve İthalat Arasındaki İlişkinin 1989-2015 Dönemi İçin Test Edilmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(3), 961-969.
  • Doğan, Buhari (2017), Ekonomik Küreselleşeme ve Büyüme İlişkisi: Türkiye Örneği Toda- Yamamoto Nedensellik Analizi, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 54(628), 19-27. Eğilmez, Mahfi (Mayıs 2012). Satınalma Güc Paritesi Nedir?. http://www.mahfiegilmez.com/2012/05/satnalma-gucu-paritesi-nedir.html, Erişim Tarihi: 2019.03.05.
  • İnan, Ümmü Saliha Eken, (2019), İşletmelerde Uygulanan Pazarlama Stratejilerinin Rekabet Gücüne Etkisi, 1. Basım, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • İnan, Ümmü Saliha Eken, (2020), “Rekabet Stratejileri”, İçinde: Yönetimde Değişen Çevreye Uyum Mekanizmaları, Edt. Mehmet SAĞIR, Konya: Eğitim Yayınevi, ss. 249-264.
  • International Monetary Fund (IMF), External Pubs, https://www.imf.org, 17.07.2019.
  • İzgi, Berna, Balcı, Yılmaz, Hüseyin (2018), Türkiye’de Ekonomik Büyüme, İhracat ve İthalat: Nedensellik İlişkisi, İktisadi Yenilik Dergisi, 5(2), 54-70.
  • Karamelikli, Hüseyin, Erkuş, Sefa (2016), Turizm Sektörünün Türkiye’nin Büyüme Oranı Üzerindeki Asimetrik Etkisi, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(29), 2-13.
  • Polat, Esra, Günay, Süleyman (2012), Türkiye’de Turizm ve İhracat Gelirlerinin Ekonomik Büyüme Üzerindeki Etkisinin Testi: Eşbütünleşme ve Nedensellik Analizi, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 16(2), 204-211.
  • Saraçoğlu, Bedriye (1992), Ülkelerin Ekonomik Kalkınmışlık Düzeyleri Açısından İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10, 17-52.
  • Sarı, Yaşar, Oğuz, Yasin Emre (2018), Reel Döviz Kurlarının Turizm Talebine Etkisi Üzerine Karşılaştırmalı Nedensellik Analizi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 603-620.
  • Statistics Times, Economy, http://statisticstimes.com, 15.07.2019.
  • Şahin Erdil, Begüm (2018), Türkiye’de Turizm Gelirleri Ve Ekonomik Büyüme Arasındaki İlişki, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 16(3), 239-253.
  • Şen, Ali, Şit, Mustafa (2015), Turizm Gelirlerinin Türkiye Ekonomisindeki Rolü Ve Önemi, Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(8), 30-45.
  • Şen, Ali., Şit, Mustafa (2015), Reel Döviz Kurunun Türkiye’nin Turizm Gelirleri Üzerindeki Etkisinin Ampirik Analizi, Journal of Yasar University, 10(40), 6752-6762.
  • T.C. Milli Eitim Bakanlığı (2011), “Muhasebe ve Finansman Dış Ticaret Kavramları”, 344MV0042 , Ankara.
  • T.C. Merkez Bankası, Kurlar, http://www.tcmb.gov.tr, 16.07.2019.
  • Terzi, Harun, Tütüncü, Asiye (2017), Turizm Gelirleri ve Dışa Açıklık Arasındaki İlişki: Türkiye Örneği, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32(2), 79-107.
  • Ticaret Bakanlığı, Ekonomik Görünüm, https://www.ticaret.gov.tr, 12.11.2018.
  • Ticaret Bakanlığı, Yıllara Göre Dış Ticaret, https://www.ticaret.gov.tr, 10.10.2018.
  • TÜİK, İstatistik Göstergeler, http://www.TUİK.gov.tr, 21.11.2018.
  • Ünsal, M. Erdal (2005), Makro İktisat (6. Baskı), Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Yavuz, Çil, Nilgün (2006), Türkiye’de Turizm Gelirlerinin Ekonomik Büyümeye Etkisinin Testi: Yapısal Kırılma Ve Nedensellik Analizi, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 7(2), 162-171.
  • Yurdakul, Funda, Özgencil, Gizem (2017), Türkiye’deki Turizm Gelirinin Belirleyicileri Ve Alternatif Turizm Gelirlerinin Önemi, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, özel sayı, 173-188.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Semih Büyükipekçi Bu kişi benim

Nursabah İs Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Büyükipekçi, S., & İs, N. (2020). TÜRKİYE’NİN İTHALAT VE İHRACAT YAPTIĞI İLK 10 ÜLKE BAĞLAMINDA TURİZM SEKTÖRÜNÜN ÜLKE EKONOMİSİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Çatalhöyük Uluslararası Turizm Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi(5), 12-26.

Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.