Müzeler; erişilebilirliğin herkes tarafından sağlanabilmesi, o yöreye ait eserleri barındırması ve kültürel özelliklerin gelecek kuşaklara aktarımında yardımcı olması, tüm toplumu kapsarken insanların sosyalleşme ihtiyaçlarını karşılayarak bir buluşma noktası haline gelmesi, eğitim için bir kaynak oluşturabilmesi ve yöreye ekonomik katkılar sağlayarak söz konusu destinasyonu turistik bir çekim merkezi haline getirmesi gibi özellikleriyle kültür turizminin önemli bir kolu haline gelmiştir. Bu çalışmada da müzelerin önemini vurgulamak adına 2018 yılı 22-23 Nisan tarihlerinde İskenderun Teknik Üniversitesinde gerçekleştirilen VII. Ulusal III. Uluslararası Doğu Akdeniz Turizm Sempoyumunun 23 Nisan cumartesi günü gerçekleşen gezi etkinliğine katılan akademisyenler ve lisansüstü öğrencilerinin Hatay Arkeoloji Müzesi hizmet kalitesi algısının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada veriler, hazırlanan anket formu ile 23 Nisan cumartesi günü gerçekleşen gezi etkinliği sırasında, katılımcılara uygulanmış ve 83 adet anket verisine ulaşılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 22.0 analiz programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucu elde edilen verilerin analizlerinde, demografik değişkenlerin istatistiki yüzdelerini belirlemek için frekans analizi uygulanmış sonrasında müze ziyaretçilerinin hizmet kalitesine ilişkin algı ortalamalarını ölçülmek amacıyla betimleyici istatistik analizi kullanılmıştır. Daha sonra Mann Whitney- U testi ile Kruskal Wallis testleri yapılarak ölçekler arasındaki ilişkiler tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışma sonucunda müze ziyaretçilerinin hizmet kalitesine ilişkin algılarını oluşturan faktörlerden “memnuniyet” faktörünün en yüksek ortalamaya sahip olduğu görülmektedir. Bununa birlikte bireylerin sahip olduğu çeşitli özelliklerin müze hizmet kalitesi algılarında farklılıklara sebep olduğu gözlemlenmiştir.
Museums; being accessible by anyone, housing the works belonging to the region, assisting in the transfer of cultural features to the next generation, covering the whole society while becoming a meeting point where people sociliaze, making the said destination a tourist attraction by providing economic contributions to the region and being a source of education, has become an important branch of cultural tourism. In this study, in order to emphasize the importance of museums, during 7th National and 3rd International Eastern Mediterranean Tourism Symposium, which was held at İskenderun Technical University on April 22-23, 2018, a trip took place on Saturday, April 23 and perceptions of academics and graduate students attending the event of quality of service in Hatay Museum of Archeology, are intended. The data of the study were applied to the participants and 83 questionnaire data were obtained by the prepared questionnaire. Data were analyzed using the SPSS 22.0 analysis program. The results of the analysis of the data obtained and descriptive statistical analysis was used to measure the perceptions of quality of services related to the average visitor museum after frequency analysis was applied to determine the percentage of demographic statistical variables. Then, the relationships between the Kruskal-Wallis tests were performed using the Mann Whitney-scale tests were attempted to be determined. In museum visitors' conclusion of the factors that makes the perception of service quality "satisfaction" is seen as having the highest average of factors. It was observed that the diverse characteristics of the individuals caused differences in the perceptions of the service quality of the museum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 5 |
Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.