In this study, which examined the perceptions of teachers working in public elementary schools of the Ministry of National Education in the city of Kyrenia in the Turkish Republic of Northern Cyprus regarding some variables, the number of permanent teachers working in public elementary schools in the Turkish Republic of Northern Cyprus in the school year 2020-2021 was 1271, and the number of teachers working in Kyrenia was 265 (170 female and 95 male), Nicosia (402), Famagusta (349), Omorfo (90), Trikomo (118), Lefka (47). The number of teachers who voluntarily participated in the study due to the Covid-19 was 71. The sample included only %26.8 of the accessible population. The samples collected for the research were prepared using a descriptive survey model based on the quantitative research method. The study used the Perception Scale for Gifted Students developed by Demirok (2012) to analyse teachers’ perceptions about the gifted students. The scale is a 5- point Likert measurement instrument. The scale used in the study was delivered to participants via a “Google Form” due to Covid-19 conditions, and data were collected from there. Because arithmetic mean, standard deviation, lowest and highest values and the normality assumption were not met in the data analysis, nonparametric tests were used. Mann Whitney-U was used to analyze teachers’ perceptions of gifted students by the variables of gender, educational status, industry, and whether they previously received training on talented students, and Kruskal Wallis was used to analyse their perceptions by seniority. The statistical program SPSS 24.0 was used to calculate and analyse the data. The probability of making a type one error in the study was 0.05. The results showed that teachers’ perceptions of giftedness did not differ according to the variables of gender, branch, educational status, seniority, and whether they had already received in-service training on giftedness. In this study, the teachers’ perception point average towards gifted students was found to be within the limits of ‘agree’. In this sense, it can be said that teachers’ perceptions of gifted students are ‘positive’. The results were discussed in the context of the literature, and suggestions were made.
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Girne kentinde Milli Eğitim Bakanlığı (MEB)’na bağlı resmi ilkokullarda görevli öğretmenlerin özel yetenekli öğrenciler ile ilgili algılarının bazı değişkenler açısından incelendiği bu çalışmada, 2020-2021 Eğitim öğretim yılında KKTC’de resmi ilkokullarda görev yapan kadrolu öğretmen sayısı 1271; Girne’de 265 (170 kadın, 95 erkek), Lefkoşa (402), Gazimağusa (349), Güzelyurt (90), İskele (118), Lefke (47)’dir. Covid-19 koşulları sebebiyle gönüllü olarak çalışmaya dahil olan öğretmen sayısı ise 71’dir. Örneklem sayısı, evrenin %26,8’ne denk gelmektedir. Araştırmanın modeli, nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modelidir. Çalışmada, öğretmenlerin özel yetenekli öğrencilerle ilgili algılarını analiz etmek için Demirok (2012) tarafından geliştirilmiş ‘Üstün Yetenekli Öğrencilere Yönelik Algı Ölçeği’ kullanılmıştır. Ölçek 5’li likert tipi bir ölçme aracıdır. Çalışmada kullanılan ölçek Covid-19 koşulları sebebiyle ‘Google form’ üzerinden katılımcılara ulaştırılmış ve veriler buradan toplanmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, en düşük ve en yüksek değerler ve normallik varsayımı sağlanamadığından nonparametrik testler kullanılmıştır. Cinsiyet, eğitim durumu, branş ve daha önce özel yeteneklilerle ilgili eğitim alıp almama değişkenlerine göre öğretmenlerin özel yetenekli öğrenciler konusundaki algılarını analiz etmek için Mann Whitney-U; kıdem yılı değişkenine göre algılarını analiz için Kruskal Wallis uygulanmıştır. Verilerin hesaplanmasında ve değerlendirilmesinde SPSS 24.0 istatistik paket program kullanılmış, çalışmada birinci tip hata yapma olasılığı ise 0,05 olarak alınmıştır. Sonuçlara göz attığımızda öğretmenlerin cinsiyet, branş, eğitim durumu, kıdem yılı ve özel yeteneklilerle ilgili daha önce eğitim alıp almama değişkenlerine göre özel yeteneklilerle ilgili algılarının farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin özel yetenekli öğrencilere dönük algı puan ortalaması ‘katılıyorum’ sınırları içerisinde bulunmuştur. Bu anlamda öğretmenlerin özel yetenekli öğrencilere yönelik algılarının ‘olumlu’ olduğu söylenebilir. Sonuçlar alanyazın çerçevesinde tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 23, 2023 |
Submission Date | November 1, 2022 |
Acceptance Date | June 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 23 Issue: 48 - JCS 48 / 23 |
Kıbrıs Araştırmaları Dergisi
Kıbrıs Araştırmaları Merkezi
Doğu Akdeniz Üniversitesi
Gazimağusa, Kuzey Kıbrıs, Mersin 10, Turkey