The West, whichdefinesthemselves as “we” andthe rest as "theother" outsidethemselves, theotherreligionandethnicgroups, especiallytheMuslims, and has alwaysbeenagainstIslam, whichoffers as an alternative life andculturetothevaluesthatshapeitsown life. AftertheJesus, TheMuhammadwas sent as a prophethoweverthe West considersthatwasdisturbedthemembers of otherreligions. Forthisreason, Christiansand members of other religions, especiallyChristians, havebeenconstantlycriticizingIslamthroughoutitshistory, startingshortlyaftertheemergence of prophet Muhammed andholybookQuran.
AmongthoseoneparticularwastheDutchDozywhomadesomeresearches on easternlanguages, likemanyprevious western writers, thenDozy has written a bookabouttheProphet, thatdoes not reflecthistoricalfacts, and has been translated intoTurkishentitled the name "History of Islam" by Abdullah Cevdet, whoenjoystheliberation of theConstitutionalperiod. Thebook has causedbig dilemma andmade a greatconfusion in theOttomanpublicopinion, further it has beenrejected in manyways. Amongthemanyrejections, Oneveryparticular of theserejectionswastheworkwhichwasentitled "History of Islam" byAhmed Hilmi fromPlovdivalsoknown as Filibeli Ahmed Hilmi.
Inthework of Ahmed Hilmi, theauthorsoughttogivetheanswertotheclaim of Dozy’sworksbystatingthatDozywasprejudice, thefactsare not correctandunfounded, furthernon-conformingviews on Islam as well as theQur'an. Inthisstudy, weexaminetheview of Ahmed Hilmi aboutthedistortions of the Torahand the Bibleand th eevaluations of the Qur'an. Inaddition, some Western writerssuch as "Dozy and precedent" objectedtothepropensity of the inspiration in the irworks, Wewillalsofocus on theoppo singviews of Dozy about the Prophet he put forward in theface of allegations of epilepsyand hysteria.
Kendilerini “biz” diğer din ve etnik grupları özellikle de Müslümanları “öteki” olarak niteleyen Batının, kendi yaşamını şekillendiren değerlere alternatif bir yaşam ve kültür sunan İslam’ın sürekli karşısında olduğu tarihî bir vakıadır. Bundan Batı Hıristiyanları, İslamiyet’i, onun peygamberini ve kutsal kitabını, tarih boyunca sürekli eleştirmişlerdir.
Bunlardan birisi de Hollandalı müsteşrik Dozy’dir. Doğu dilleri hakkında araştırma yapan Dozy, tarihî gerçeklere ters düşen bir eser yazmış, Abdullah Cevdet tarafından da “Tarih-i İslamiyet” adıyla Türkçeye çevrilmiştir. Osmanlı kamuoyunda büyük tepkilere sebep olan bu esere çok sayıda reddiye yazılmıştır. Bu reddiyelerden birisi de Filibeli Ahmed Hilmi’nin “Tarih-i İslam” adlı eseridir. Filibeli Ahmed eserinde Dozy’nin Hz. Peygamber, İslam ve Kur’an hakkındaki önyargılı, mesnetsiz ve tarih metodolojisine uymayan görüşlerine cevaplar vermiştir. Bu çalışmada Filibeli’nin Kur’an’la ilgili yaptığı değerlendirmeler ile “Dozy ve emsali” dediği bazı Batılı müelliflerin eserlerinde vahyin keyfiyetine yönelik olarak yaptığı itirazlar ile Hz. Peygamber’e sara ve histeri hastalığı ithamları karşısında ortaya koyduğu karşı görüşleri üzerinde durulacaktır.Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |