Islamic
issues is often given place in German media as well as all Western media. The
history of these issues is quite old. The median of Islam and the acquisition
of issues has a decisive effect on the perceptions of Western people regarding
Islam and Muslims. Research conducted found that the present western media has
commonly negative perceptions of Islam. Our evaluation of German media has
identified the same perception. This negative perception is an important
dimension to the perception of Muslim women.
What is the Islam/Muslim women
perception that German media present to public? What is the place and impact of
this perception in general Islamic perception? What are the sources of this
perception? These are important questions in terms of our topic. This article
will seek answers to these questions. In process of seeking answers, research
has been made over the internet, studies done on the subject topic, books and
articles have been identified, open archives of journals like Focus and Der
Spiegel were scanned. During the study, various doctoral thesis on the subject
were found to be of serious nature, therefore were encouraged to benefit from
this research.
It is has been found that German media
provides negative qualities concerning women's perceptions of Islam as it does
for Islam. It is seems that Muslim women perceptions are used as a tool for
presenting negative/unfavorable Islamic perception.
Alman
medyasında, tüm Batı medyasında olduğu gibi, İslam konusuna sık sık yer
verilir. Bu yer verilişin geçmişi, oldukça eskidir. Medyanın İslam’ı,
dolayısıyla Müslümanları konu edinmesi, Batı insanının İslam ve Müslüman
algısında belirleyici bir etkiye sahiptir. Yapılan araştırmalar, Batılı
medyanın sunduğu İslam algısının, genellikle olumsuz olduğunu tespit etmektedir.
Alman medyası ile ilgili tespitlerimiz de, bu yöndedir. Bu olumsuz algının
önemli bir boyutunu ise, Müslüman kadın algısı oluşturmaktadır.
Alman medyasının halka sunduğu
İslam/Müslüman kadını algısı nasıldır? Bu algının, genel İslam algısı içindeki
yeri ve etkisi nedir? Bu algının kaynakları nelerdir? Bunlar, konumuz açısından
önemli sorulardır. Makalede, bu sorulara cevap aranmıştır. bu süreçte; internet
üzerinden yapılan aramalarla, konu ile ilgili yapılmış araştırmalar, kitap ve
makaleler tespit edilmiş; Focus ve Der Spiegel gibi bazı dergilerin açık
arşivleri taranmıştır. Araştırma sırasında, konu ile ilgili bazıları doktora tezi
düzeyinde ciddi araştırmaların olduğu tespit edilmiş ve bu araştırmalardan
yararlanma yoluna gidilmiştir.
Alman medyasının, İslam konusunda
olduğu kadar, İslam’da kadın algısı konusunda da olumsuz nitelikler sunduğu tespit
edilmiştir. Müslüman kadın algısının, olumsuz İslam algısı sunumu için de araç
olarak kullanıldığı görülmüştür.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 24, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 19 Issue: 49 - WOMEN SPECIAL ISSUE (24-11-2016) |