The
subject of this article is to define the levels of interest in religion that
women and men believe in. In this regard, the three questions that are
attempted to be answered include: 1) Are women or men more religious in Turkish
society? 2) Does women and men’s religiosity change according to the different
images of religious life? 3) Is the piety of women and men mutually exclusive
or inclusive? The research was conducted using a qualitative method which is
descriptive and based on literature review.
In the
study, an overview of the factors that support women religiosity, individual
and social images of women religiosity has tried to be ascertained from a
socio-psychological point of view. In this regard, we reviewed projects, books,
scientific articles and master/doctorate thesis's that focuses directly and
indirectly on women religiosity. The findings that addresses the direct or
indirect relationship of gender-religiosity were classified and then
interpreted according to the tradition of apprehention. Some information attained from meta-analysis and
quantitative researches shows that women are much more religious than men in
some dimensions of religiosity. However, it has been found that the differences
between men and women's religiosity vary between %2 and %15. This means the
differentation of religiosity in gender is not that great. The number of
studies that reported that there is no significant variation in religiosity
between women and men’s are high in number. In addition, it has been found that
women attach more importance to belief practices that are based on
spirituality. And this brings about the debate of whether "women are more
devout or more spiritual?"
Bu makalenin konusu kadın ve erkeklerin inandıkları din ile ilgilenme
düzeylerini tartışmaktan ibarettir. Bu bağlamda üç soruya cevap aranmıştır:
“Türk toplumunda kadınlar mı, yoksa erkekler mi daha dindardır”, “Kadın ve
erkek dindarlıkları dinî hayatın değişen görüntülerine göre farklılaşmakta
mıdır?” “Kadın ve erkek dindarlıkları birbirini dışlamakta mı, yoksa kapsamakta
mıdır?” Nitel yöntem kullanılan bu çalışma literatür taramasına dayalı ve
betimleyicidir. Araştırmada, sosyo-psikolojik bir bakış açısıyla kadın
dindarlığını besleyen faktörler ile kadın dindarlığının bireysel ve sosyal
görüntüleri tespite çalışmıştır. Bu bağlamda doğrudan ya da dolaylı olarak
kadın dindarlığına temas eden lisansüstü çalışmalar, bilimsel makaleler,
projeler ve kitaplar taranmıştır. İncelenen kaynaklarda doğrudan ya da dolaylı
olarak cinsiyet-dindarlık ilişkisine temas eden bulgular öncelikle gruplanarak
tasnif edilmiş, daha sonra anlayıcı geleneğe uygun şekilde yorumlanmıştır.
Özellikle nicel araştırmalardan ve meta-analizlerden elde edilen bilgilere göre
dindarlığın bazı boyutlarında kadınlar, bazı boyutlarında erkekler daha dindar
çıkmıştır. Ancak kadın-erkek dindarlıkları arasındaki farklılıkların % 2 ile %
15 arasında değiştiği görülmüştür. Bu da cinsiyete göre dindarlık
farklılaşmasının kuvvetli olmadığı anlamına gelmektedir. Kadın-erkek dindarlığı
arasında anlamlı bir farklılaşma olmadığını söyleyen çalışmaların sayısı da
oldukça fazladır. Ayrıca kadınların maneviyat temelli inanç ve uygulamalara
daha fazla önem verdiği tespit edilmiştir. Bu da “kadınlar daha fazla mı
dindar, yoksa daha fazla mı maneviyatçıdır” tartışmasını beraberinde
getirmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 24, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 19 Issue: 49 - WOMEN SPECIAL ISSUE (24-11-2016) |