Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ON INTERDISCIPLINARY APPROACHES IN LANGUAGE, LITERATURE AND CULTURAL SCIENCES

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 13 - 21, 25.12.2020

Öz

Social sciences, whose principles were determined and
systematized in the 19th century, were built on the basis of
natural sciences. The language, literature and cultural
science studies within the said science field are the branches
of science that have direct or indirect connections within
themselves. These branches of science, which have an
indirect (eg language, entropy) connection even with natural
sciences, are subject to various interdisciplinary studies and
reveal epistemological and methodological differences
within their own fields. Examples of this are areas of study,
such as language texts, which overlap with the laws of
thermodynamics and modeling with the entropy method,
hermenic, cultural language linguistic theory (lacuna),
which is a religious-philosophical approach. In language,
literature and cultural studies, it is seen that interdisciplinary
takes place in two ways, the first is among these disciplines,
and the second is with other disciplines and this
interdisciplinary level is both epistemological and
methodological. These studies, which will be carried out by
combining more than one discipline, will put an end to
classical and templateist science approaches, and also reveal
scientific data that science disciplines cannot solve or are
unable to explain. Based on the interdisciplinary studies in
the fields of science listed above, the study will include
adding new ones to the existing methods used by the
relevant fields of science, and differentiating the concepts,
methods and theories related to epistemological, that is,
ensuring the use of interdisciplinary methods more
frequently

Kaynakça

  • Akın, C., Saraçlı S., (2014), Intertextual Comparıson Of Turkish Dialects via Entropy Approximation, Entropi Yaklaşımıyla Türk Lehçeleri Üzerinde Metinlerarası Bir Karşılaştırma, Turkish Studies (Elektronik), Vol. 9, No. 12, Pp. 1–7, Sep. Ankara.
  • Dağtaşoğlu, A., E., (2016). Sosyal Bilimlerin Epistemolojik Temelleri Üzerine, Kutadgubilig Felsefe – Bilim Araştırmaları Dergisi, Aralık, İstanbul.
  • Değirmenci, K., (2011). Sosyal Bilimlerde Disiplinlerarasılığı ve Disipliner Ayrımları Yeniden Düşünmek, Akdeniz Üniversitesi İletişim Bilimleri Dergisi.
  • Jacops, H., H., (1989). The Growing Need For İnterdisciplinary Curriculum Content, U.S. Department of Education.
  • Mary J., (1996). Discrepant Dislocations: Feminism, Theory, and Postcolonial Histories, Berkeley, CA: University of California Press.
  • Köroğlu, C. Z., Köroğlu, M., A., (2016). Bilim Kavramının Gelişimi ve Günümüz Sosyal Bilimleri Üzerine, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.25, s.1-15.
  • Simard, J., C., (2003). Epistemoloji, (çev. Ramazan Adıbelli) Bilimname: Düşünce Platformu, 2. cilt: I, sayı: 2, s. 13-21.
  • Solak, Ö., (2016). Edebiyat Biliminin Disiplinlerarası İmkânları, Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2. Baskı.
  • Töreci E., (1978). Özdevimsel Olarak Türetilen Türkçe Metin Örnekleri, Bilişim‟78, Bildiriler, Ankara, s.166-174.
  • Wallerstein, I., (1996). Open the Social Sciences: Report of the Gulbenkian Commission on the Restructuring of the Social Sciences. Stanford: Stanford University Press.
  • Yolaçan Ş., (2005). Farklı Dillerin Entropi ve İnformasyon Teorisi Açısından İstatistiksel Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.

ON INTERDISCIPLINARY APPROACHES IN LANGUAGE, LITERATURE AND CULTURAL SCIENCES

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 13 - 21, 25.12.2020

Öz

19. yüzyılda ilkeleri belirlenerek sistemleştirilen sosyal
bilimler, doğa bilimleri temelinde inşa edilmiştir. Söz
konusu bilim alanının içinde yer alan dil, edebiyat ve
kültürbilim çalışmaları, kendi içerisinde doğrudan ya da
dolaylı bağlantıları olan bilim dallarıdır. Doğa bilimleriyle
dahi dolaylı olarak (örn. dil, entropi) bağlantısı olan bu
bilim dalları, çeşitli disiplinlerarası çalışmalara konu
olmakta ve kendi alanları içinde epistemolojik ve yöntemsel
farklılaşmaları ortaya koymaktadırlar. Bunun örneklerini,
termodinamik yasaları ile kanunları birebir örtüşen, entropi
yöntemi ile modelleme yapılabilen dil metinleri, bir dînîfelsefi yaklaşım olan hermenötik, kültürbilimin dil boşluğu
teorisi (lacuna) gibi çalışma alanları göstermektedir. Dil,
edebiyat ve kültürbilim çalışmalarında disiplinlerarasılığın
iki yönlü gerçekleştiği, birincisinin bu disiplinlerin kendi
aralarında, ikincisinin ise diğer disiplinlerle olduğu ve bu
disiplinlerarasılığın hem epistemolojik hem de yöntemsel
düzeyde olduğu görülmektedir. Birden fazla disiplin alanını
bir araya getirerek yapılacak söz konusu çalışmalar, klasik
ve şabloncu bilim yaklaşımlarına son vererek, ayrıca bilim
dallarının kendi içerisinde çözemediği ya da açıklamakta
yetersiz kaldığı bilimsel verileri ve açığa çıkaracaktır.
Çalışmada, yukarıda sıraladığımız bilim alanlarında
yapılmış disiplinlerarası çalışmalardan yola çıkılarak, ilgili
bilim alanlarının kullandıkları mevcut yöntemlere yenilerini
eklemek ve epistemolojik, yani disiplinlere ilişkin kavram,
yöntem ve teorileri farklılaştırmak ya da söz konusu
çalışmalarda kullanılan disiplinlerarası yöntemlerin daha sık
kullanılmasını sağlamak olacaktır

Kaynakça

  • Akın, C., Saraçlı S., (2014), Intertextual Comparıson Of Turkish Dialects via Entropy Approximation, Entropi Yaklaşımıyla Türk Lehçeleri Üzerinde Metinlerarası Bir Karşılaştırma, Turkish Studies (Elektronik), Vol. 9, No. 12, Pp. 1–7, Sep. Ankara.
  • Dağtaşoğlu, A., E., (2016). Sosyal Bilimlerin Epistemolojik Temelleri Üzerine, Kutadgubilig Felsefe – Bilim Araştırmaları Dergisi, Aralık, İstanbul.
  • Değirmenci, K., (2011). Sosyal Bilimlerde Disiplinlerarasılığı ve Disipliner Ayrımları Yeniden Düşünmek, Akdeniz Üniversitesi İletişim Bilimleri Dergisi.
  • Jacops, H., H., (1989). The Growing Need For İnterdisciplinary Curriculum Content, U.S. Department of Education.
  • Mary J., (1996). Discrepant Dislocations: Feminism, Theory, and Postcolonial Histories, Berkeley, CA: University of California Press.
  • Köroğlu, C. Z., Köroğlu, M., A., (2016). Bilim Kavramının Gelişimi ve Günümüz Sosyal Bilimleri Üzerine, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.25, s.1-15.
  • Simard, J., C., (2003). Epistemoloji, (çev. Ramazan Adıbelli) Bilimname: Düşünce Platformu, 2. cilt: I, sayı: 2, s. 13-21.
  • Solak, Ö., (2016). Edebiyat Biliminin Disiplinlerarası İmkânları, Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2. Baskı.
  • Töreci E., (1978). Özdevimsel Olarak Türetilen Türkçe Metin Örnekleri, Bilişim‟78, Bildiriler, Ankara, s.166-174.
  • Wallerstein, I., (1996). Open the Social Sciences: Report of the Gulbenkian Commission on the Restructuring of the Social Sciences. Stanford: Stanford University Press.
  • Yolaçan Ş., (2005). Farklı Dillerin Entropi ve İnformasyon Teorisi Açısından İstatistiksel Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Cüneyt Akın Bu kişi benim 0000-0002-6230-7222

Erken Görünüm Tarihi 1 Nisan 2022
Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akın, C. (2020). ON INTERDISCIPLINARY APPROACHES IN LANGUAGE, LITERATURE AND CULTURAL SCIENCES. Disiplinler Arası Dil Araştırmaları, 1(1), 13-21.