Ötekileştirme, kabul edilmiş normlardan saptığı algısına dayalı olarak bir bireyin veya topluluğun başka bir kişi,
grup veya toplum tarafından dışlanması durumudur. Bu sürecin sonunda birey; kültür, ekonomi, hukuk, politika,
eğitim ve sağlıkla ilgili olmak üzere toplumsal sistemlerin bir kısmının veya tamamının dışında kalmasına neden
olabilmektedir. Günlük yaşamda; cücelik, cimrilik veya aneroksiya gibi yetersizliğin ön planda olduğu gruplar, bir
insanda bulunması gereken özelliklerin eksikliğine referans verilerek ötekileştirilmektedir. Bir diğer yandan, bir
nedeni “üst düzey yetenek”, ikinci nedeni “kız çocuğu olmak” olan bireyler dışlanma halini nasıl yaşamaktadır?
Bu durum karşısında hangi stratejileri izlemektedirler? Ve bu stratejiler, çevrenin algısını ve tutumunu
değiştirmede başarılı sayılabilir mi?
Bu üç soru, eldeki çalışmanın temel problemlerini oluşturmaktadır. Problemlerin cevapları, özel yetenekli kız
çocuğunu ana karakter olarak işleyen iki roman üzerinden açıklanmaya çalışılmıştır. Bu romanlar Harper Lee’nin
“Bülbülü Öldürmek” ve Muriel Barbery’nin “Kirpinin Zarafeti” eserleridir. Anlatı modeline bağlı olarak
gerçekleştirilen içerik analizi sonuçlarına göre, karakterlerin yaşadıkları ötekileştirme özel gereksinimli diğer
çocukların yaşayabileceği ötekileştirme türleri ile benzerlik göstermesine rağmen; ötekileştirme nedenleri ve
içerikleri bakımından bazı farklılıkları barındırmaktadır. Ötekileştirme karşısında karakterlerin verdiği tepkiler,
(a) anlık ve (b) uzun vadeli olmak üzere iki başlıkta incelenmiştir. Tepkilerinin çevrenin kendilerine karşı tutum
ve algılarını değiştirmede yeterli olduğu sonucuna varılamamıştır, ancak karakterlerin elde ettiği deneyimlerin
kendilerinde bir değişim yarattığı ifade edilmiştir.
Özel Yetenekli Kız Çocuğu Ötekileştirme Ötekileştirme Karşıtı Tepki Bülbülü Öldürmek Kirpinin Zarafeti
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2 Issue: 1 |
Dicle Academy Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.