In society, individuals who conform to the norm in any subject are considered normal, while other individuals may be characterized as different. Although this difference is sometimes positive and sometimes negative, in both cases, there may be difficulties brought about by the difference. In terms of sexual identity, the common view in societies is that heterosexual relationships are normal and others are considered different. Individuals with intelligence and ability levels below or above normal are another diverse group in society. It can be said that gifted individuals are at a higher level than their peers in a certain field or fields. In this study, it is aimed to examine the studies on gifted individuals whose sexual identities and orientations differ from the norm. In line with this purpose, studies on individuals with differences in two different contexts will be analyzed. In the study, it will be possible to identify the strengths and shortcomings of the studies on the subject, to get to know the individuals in such a group better and to reveal what kind of support can be provided to them. The study was conducted by document analysis method. The inclusion criteria for the documents analyzed were (a) open access research articles in SCOPUS and Web of Science (WoS) databases (b) the presence of the keywords "LGBTQ+" and "gifted and talented". We found 7 articles related to the specific topic of the study. All of the participants in the studies were diagnosed as gifted and had different sexual orientations. In the studies examined, it is noteworthy that gifted LGBTQ+ individuals initially showed a tendency to hide their LGBTQ+ identities and emphasize their academic achievements, and later accepted themselves. As a result of the document review in the study, it shows that although there are more recent studies on LGBTQ+ and special talent, there is still a limited number of publications. One reason for this may be that while many subjects such as the identification of special talents, differentiation in education, and legal policies are open and preferred, studies on LGBTQ+ are not preferred. On the other hand, the lack of studies on gifted LGBTQ+ individuals in Turkey suggests that cultural values have an impact on science.
Toplum içerisinde herhangi bir konuda norma uyan bireyler normal olarak değerlendirilirken, diğer bireyler farklı olarak nitelendirilebilir. Bu farklılık bazen pozitif bazen negatif olsa da iki durumda da farklılığın getirdiği zorluklar yaşanabilir. Cinsel kimlik anlamında toplumlarda yaygın olan görüş, heteroseksüel ilişkilerin normal olması ve diğerlerininse farklı kabul edilmesi şeklindedir. Zekâ ve yetenek düzeyi normalin altında veya üzerinde olan bireyler de toplumdaki bir başka farklı gruptur. Özel yetenekli bireyler belli bir alanda veya alanlarda akranlarından daha üst düzeydedir denebilir. Bu çalışmada cinsel kimlikleri ve yönelimleri normdan farklılaşan özel yetenekli bireylere ilişkin yapılmış çalışmaların incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda ayrı iki bağlamda farklılık yaşanan bireylere ilişkin çalışmalar irdelenecektir. Çalışma, konuyla ilgili araştırmaların güçlü ve eksik yönlerini belirlemek, LGBTİ+ ve özel yetenekli bireyleri daha iyi tanımak ve onlara ne tür destekler sağlanabileceğini ortaya koymak mümkün olabilecektir. Çalışma doküman incelemesi yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. İncelenen dokümanlara dâhil etme kriterleri (a) SCOPUS ve Web of Science (WoS) veri tabanlarında açık erişimde olan araştırma makaleleri olması (b) “LGBTİ+” ve “özel yetenek” anahtar kelimelerinin bulunması olarak belirlenmiştir. Spesifik bir konu olan çalışma konusuyla ilgili 7 makaleye ulaşılmıştır. Araştırmalarda yer alan katılımcıların hepsi özel yetenek tanısı almış ve farklı cinsel yönelimlere sahiptirler. İncelenen çalışmalarda özel yetenekli LGBTİ+ bireylerin ilk başlarda LGBTİ+ kimliklerini saklama ve akademik başarılarını öne çıkarma eğilimleri göstermesi daha sonra kendilerini kabul etmeleri dikkat çekicidir. Çalışmada yapılan doküman incelemesi sonucunda LGBTİ+ ve özel yetenek ile ilgili daha yeni çalışmalar olmasına rağmen hala sınırlı sayıda yayın olduğunu göstermektedir. Bunun bir nedeni, özel yeteneklerin tespiti, eğitimde farklılaşma, yasal politikalar gibi birçok konu açık ve tercih edilirken, LGBTİ+ ile ilgili çalışmaların tercih edilmemesi olabilir. Öte yandan, Türkiye'de üstün yetenekli LGBTİ+ bireylerle ilgili çalışmaların olmaması, kültürel değerlerin bilim üzerinde etkisi olduğunu düşündürtmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 29, 2023 |
Publication Date | April 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 1 |
Dicle Academy Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.