The Ayyubid period is considered to be a very bright period in Islamic history in terms of education. The numberof madrasas opened by the Great Seljuk Empire in Aleppo continued to increase during the Zengîd and Ayyubidperiods. After the Ayyubids took over the administration of Aleppo from the Zengîds, they endeavored tomaintain the existing madrasas opened by the Zengids and to open new madrasas in Aleppo in order to developAleppo in terms of science. Thus, the total number of madrasahs that continued their activities in the city ofAleppo during the Ayyubid period reached forty-four. The madrasas in Aleppo during the Ayyubid period were closely linked to the scholarly, economic, and social life of the city and thus attracted important scholars and students from many parts of the Islamic geography. This study focuses on the history of madrasas in Ayyubid Aleppo, their muderris, and the role they played in the religious, scholarly, and social life of the city.
Eyyûbîler dönemi, eğitim-öğretim açısından İslâm tarihinin oldukça parlak bir dönemi olarak kabul edilmiştir.Büyük Selçuklu Devleti’nin Halep’te açtığı medreselerin sayısı, Zengîler ve Eyyûbîler döneminde artmayadevam etmiştir. Eyyûbîler, Halep’in idaresini Zengîlerden aldıktan sonra Halep’i ilmî yönden geliştirmek içinHalep’te Zengîlerin açtığı mevcut medreselerin varlığını devam ettirmeye ve bunların yanında yeni medreseleraçmaya gayret göstermiştir. Böylece Halep şehrinde Eyyûbîler döneminde faaliyetlerini sürdüren medreselerintoplam sayısı kırk dörde ulaşmıştır. Eyyûbîler dönemi Halep’teki medreseler, ilmî, ekonomik ve sosyal yaşamlasıkı bir ilişki içinde olmuş ve bu sayede Halep şehrine İslâm coğrafyasının birçok yerinden önemli âlimlerin vetalebelerin gelmesine vesile olmuştur. Bu çalışmada Eyyûbîler dönemi Halep’teki medreselerin tarihi,müderrisleri, şehrin dinî, ilmî ve sosyal hayatta oynadıkları rol üzerinde durulmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Intellectual History of Politics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 20, 2023 |
Publication Date | October 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 2 |
Dicle Academy Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.