Kadın, toplumun yapı taşını oluşturan ve toplumun önemli bir parçası olan ailenin değerli bir üyesidir. Bu nedenle onun eğitimi toplum için daima önem arz etmiştir. İnsan olarak kadının en doğal haklarından birisi de eğitimdir. Doğal bir hak olmasına rağmen her dönemde kadınların eğitimi tartışma konusu olduğu gibi Osmanlı dönemi için de bu tartışma güncelliğinden bir şey kaybetmemiştir. Özellikle II. Abdülhamid dönemi (1876-1909) bu durumun ele alındığı ve dikkatle üzerinde durulan bir dönem olmuştur. Bu dönemin günümüzün de temellerini oluşturduğunu söylemek mümkündür. Ancak asıl başlangıç ve önem arz eden dönem Tanzimat (1839) olmuş ve Batılılaşma süreci ile kadınların her anlamda toplumun içerisinde olmaları gerektiği düşüncesinin temelleri atılmıştır. Bunların en önemlisi de eğitim alanında olmuştur. II. Meşrutiyet (1908-1920) Avrupa’ya öğrenci gönderilmesi ve Medrese ıslahatları açısından Türk eğitim tarihinde önemli bir yere sahiptir. Kurtuluş savaşında (1918-1923) ise eğitim sekteye uğrasa da faaliyetler devam etmiştir. Tanzimat'tan Cumhuriyet’e kadınların eğitiminin kadınlara ait okul ve kurumların (İnas mektepleri, Rüşdiyeler, Dârülmuallimât vb.) açılmasıyla da desteklendiği görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 23, 2024 |
Submission Date | January 31, 2024 |
Acceptance Date | September 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 9 |
Danisname is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.