In the 19th century, Muslim societies were struggling with the problems caused by the loss of their independence and backwardness against the West. Born in such an environment, Cemaleddin Efghani, who displayed a different appearance than the classical Muslim scholar typology, became an activist thinker against the issues of the ummah. His activist personality did not allow him to spend his entire life in a single country. Thus, he traveled to many countries both in the East and the West and played a leading role in the reform activities in these countries. His fast-paced life led to different claims about his ethnic origin and sectarian affiliation. These claims focused more on the question of whether he was an Afghan Sunni or an Iranian Shiite. The claims made about Efghani’s sectarian affiliation, who regarded the concept of ‘reform’ as a philosophy of life, are as important as his approach to sects and his perception of sects. In this context, in addition to discussions on Efghani’s life and sectarian affiliation, the study will also include his perception of sectsIn the study, while conveying the views on Efghani’s life, sectarian affiliation, and sectarian perception, first of all, his own books and the works of his students were used. A descriptive method was used in the study. In this context, as a result of the research, it is seen that Afghani has a supra-sectarian perspective, emphasizing the necessity of ijtihad in every age, far from sectarian fanaticism.
XIX. asırda Müslüman toplumlar, bağımsızlıklarını kaybetmenin ve Batı karşısında geri kalmışlığın ortaya çıkardığı sorunlarla mücadele etmekteydiler. İşte böyle bir ortamda dünyaya gelen Cemaleddin Efganî, klâsik Müslüman âlim tipolojisinden farklı bir görünüm arz ederek; ümmetin meselelerine karşı aktivist yapıda bir mütefekkir olmuştur. Onun bu aktivist yapısı, hayatının tamamını tek bir ülkede geçirmesine izin vermemiştir. Böylece o hem doğuda hem de batıda pek çok ülkeye seyahatler yapmış ve buralardaki ıslah faaliyetlerinde yönlendirici rol oynamıştır. Onun bu hızlı yaşantısı, kendisinin etnik kökeni ve mezhebi aidiyetine dair farklı iddiaların ortaya atılmasına neden olmuştur. Bu iddialar daha ziyade onun Afganlı bir Sünnî mi yoksa İranlı bir Şiî mi olduğu sorusuna odaklanmıştır. Her iki iddiayı dile getiren zümrelerin, iddialarını desteklemek gayesiyle farklı deliller ileri sürdükleri görülmektedir. Islah fikrini, yaşam felsefesi haline getiren Efganî’nin mezhebî aidiyetine yönelik dile getirilen bu iddialar kadar kendisinin mezheplere yaklaşımı ve mezhep telakkisi de önem arz etmektedir. Bu bağlamda araştırmada, Efganî’nin yaşamı ve onun mezhebi aidiyetine dair tartışmaların yanı sıra mezhep telakkisine de yer verilecektir. Günümüzde Müslüman toplumların siyasî, sosyal, ekonomik, dinî vb. alanlarda yaşadıkları sorunların XIX. asrın meselelerinden çok farklı olmadığı görülmektedir. Bu bağlamda yaşadığı asırda ıslah düşüncesini savunan ve meselelere çözüm arayan en önemli mütefekkirlerden biri olan Efganî’nin yaşamı ve mezhep telakkisinin yeniden gözden geçirilmesi faydalı olacaktır. Araştırmada Efganî’nin hayatı, mezhep aidiyeti ve mezhep telakkisine dair görüşler aktarılırken öncelikle kendi kitapları ile öğrencilerinin eserlerinden istifade edilmiştir. Ayrıca Efganî’ye dair yazılan biyografilerden de yararlanılarak karşılaştırma yapılması sağlanmıştır. Araştırmada betimleyici bir metot esas alınmıştır.
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Sects |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | November 15, 2024 |
Acceptance Date | December 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 7 |
Darulhadis Journal of Islamic Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).