An estimated time of arrival term is usually subjected to discussions as to voyage charters. However, due to the fact that such a term will be useful in order for the arrangements regarding the first cargo to be loaded to be made properly and such a term will helpful for a time charterer to have an idea regarding the time when the ship is likely to arrive at the delivery location, shipowners and charterers might also prefer to include this term into time charters. At this point, the purpose of this article is to analyse the impact of a term related to estimated time of arrival of the vessel at the delivery location on time charter relations.
It has been established that where the voyage charters contain an estimated time of arrival term, the shipowner is required to commence sailing for the port of loading at a time when, by proceeding with all convenient speed, she will normally reach the loading port by the specified estimated time of arrival. Whether the similar obligation can be imposed to the shipowner under a time charter remains unsettled at the time of writing. In this paper, the author intends to fill the gap in this area of law. In this regard, whether the shipowner has an obligation to start sailing for the delivery location on time under time charters where the charter contains an estimated time of arrival term for the delivery of the vessel will be the main question which the paper will focus. The answer of this question is tried to be given in the light of the grounds behind the existence of the shipowner’s start sailing on time obligation under voyage charters. Since the English law is predominant in the field of charterparties, the analysis will be made in this paper from an English Law perspective.
Estimated Time of Arrival Term Expected Ready to Load Date Expected Date of Readiness for Delivery Start Sailing on Time Obligation Time Charters Voyage Charters
Geminin tahmini varış süresine ilişkin çarter sözleşmesinde yer alan düzenlemeler genellikle sefer çarterleri açısından tartışmalara tabii tutulmaktadır. Fakat, böyle bir düzenlemenin varlığı, gemiye yapılacak olan ilk yüklemeye ilişkin ayarlamaların düzenli bir şekilde yapılabilmesi için faydalı ve çarterere geminin ne zaman teslim edileceği yere ulaşacağına dair fikir verme konusunda yardımcı olacağından, gemiyi tahsis eden ve zaman çartereri (tahsis olunan) de böyle bir düzenlemeyi zaman çarteri sözleşmesine dahil etmeyi tercih edebilir. Bu noktada, bu makalenin amacı geminin çarterere teslim edileceği yere ulaşmasına ilişkin olarak verilen tahmini varış süresinin, zaman çarteri ilişkisi üzerindeki etkilerini incelemek olarak belirlenmiştir.
Sefer çarteri sözleşmesinin geminin yükleme yerine tahmini varış süresine ilişkin olarak düzenleme içermesi durumunda, çarter edenin, normal şartlar altında gemi uygun hızla gittiğinde yükleme yerine belirtilen tahmini varış süresinde ulaşabileceği bir zamanda yükleme yerine doğru sefere çıkılması gerekmektedir. Gemiyi tahsis edene bu tarz bir yükümlülüğün zaman çarteri sözleşmesi altında yüklenip yüklenemeyeceği hususu şu ana kadar netleşmemiştir. Bu makalede, yazar hukukta var olan bu alandaki boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır. Bu açıdan, zaman çarteri sözleşmesinin geminin teslimi için tahmini varış süresi içerdiği durumda, gemiyi tahsis edenin zamanında teslim yerine doğru sefere başlama yükümlülüğünün olup olmadığı hususu makalenin odaklandığı temel soru olarak karşımıza çıkacaktır. Bu sorunun cevabı ise sefer çarteri kapsamında sefere zamanında başlama yükümlülüğünün arkasındaki sebepler ışığında cevaplanmaya çalışılacaktır. Çarter sözleşmeleri alanında İngiliz Hukuku hakim olduğu için, bu makaledeki inceleme İngiliz Hukuku perspektifinden yapılacaktır.
Geminin Tahmini Varış Süresi Geminin Yüklemeye Hazır Olması İçin Beklenen Tarih Geminin Teslime Hazır Olması İçin Beklenen Tarih Sefere Zamanında Başlama Yükümlülüğü Zaman Çarteri Sözleşmesi Sefer Çarteri Sözleşmesi
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Space, Maritime and Aviation Law |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 14, 2024 |
Publication Date | June 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 1 |