It is widely envisaged that the new technology vessels will come into widespread use in shipping in the near future. Some projections estimate that the global market for new technologies and autonomous ships in the maritime sector will reach USD 278 billion by 2030. Several countries have already amended their national legislation to make it compatible with autonomous ships, in the course of preparations for securing a share of this market. These recent developments warrant an evaluation of whether Turkish law is compatible with the autonomous vessels. Accordingly, this study aims to analyse how the provisions of the fifth book of the Turkish Commercial Code align with these new technology vessels, with a view to identifying potential problems and considering probable solutions. Consequently, a major part of the provisions examined here are regarded as also applicable to autonomous vessels with no significant difficulties. Nevertheless, approximately one hundred articles of the Turkish Commercial Code are either, wholly or partially, inapplicable to autonomous vessels, or are inherently incompatible with them. Therefore, certain amendments appear necessary to ensure that these provisions can also be applied in the context of autonomous ships. It is submitted here that this objective can be achieved through a modest amendment by affecting modifications to a number of central provisions or adding a number of provisions. Thus, the application of Turkish Commercial Code to autonomous vessels can be regarded as a viable interim solution, until regulations specifically drafted for new technology vessels are enacted.
220K072
Yeni tip gemilerin yakın bir gelecekte deniz ticaretinde yaygın şekilde kullanıma geçecekleri öngörülmektedir. Bazı projeksiyonlara göre 2030 yılına gelindiğinde denizcilikte yeni teknolojiler ve otonom gemilere ait pazarın global ölçekte 278 milyar dolara ulaşması beklenmektedir. Bu pazardan pay almak amacıyla yapılan hazırlıklar çerçevesinde, bazı ülkeler ulusal mevzuatlarını ile otonom gemilere uyumlu hale getirmek için geçtiğimiz yıllarda bir dizi kanun değişikliği gerçekleştirmiştir. Bu gelişmeler karşısında meselenin Türk Hukuku bağlamında da ele alınmasında isabet olduğu değerlendirilmektedir. Dolayısıyla, bu çalışmada Türk Ticaret Kanununun beşinci kitap hükümlerinin yeni tip gemilere uyumu incelenerek, mevcut hükümlerin otonom gemilere uygulanması bakımından ortaya çıkabilecek problemler tespit edildikten sonra bu problemlerin çözümü için beşinci kitap hükümlerinde yapılabilecek değişikliklere ilişkin bazı öneriler sunulması amaçlanmaktadır. Bu çerçevede, beşinci kitap hükümlerinin kayda değer bir bölümünün uygulanması bakımından önemli sorunlar beklenmediği söylenebilir. Bununla beraber, kanunda bulunan yüze yakın madde otonom gemilere uygulanma kabiliyetinden ya, kısmen ya da bütünüyle, yoksundur ya da mahiyeti itibariyle otonom gemiler ile uyumsuzdur. Dolayısıyla bu hükümlerin otonom gemiler bağlamında da uygulanabilmesini temin etmek için bazı değişikliklerin gerçekleştirilmesi şart görünmektedir. Öte yandan, bu amacın bazı temel hükümlerde yapılacak ekleme ve değişikliklerle gerçekleştirilebileceği kanısındayız. Böylelikle yeni tip gemilere özel olarak kaleme alınacak düzenlemeler tamamlanana kadar, Türk Ticaret Kanununun beşinci kitap hükümlerinin otonom gemilere uygulanmasının bir ara çözüm olarak benimsenmesi mümkün olacaktır.
otonom gemiler uzaktan kontrol merkezi kısa mesafe deniz taşımacılığı kaptan ve gemi adamları
TÜBİTAK
220K072
Bu çalışma, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından 220K072 Numaralı proje ile desteklenmiştir. Projeye verdiği destekten ötürü TÜBİTAK’a teşekkürlerimizi sunarız. Ayrıca, vesileyle, proje bünyesinde beraber çalışma imkanı bulduğum proje yürütücüsü Dr. Öğr. Üyesi Ceren Cerit Dindar, araştırmacı, Doç Dr. Hatice Kübra Ecemiş Yılmaz ve projede bursiyer olarak görev yapmış Dr. Mustafa Yılmaz olmak üzere tüm proje ekibine içten teşekkürlerimi sunmak isterim.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Space, Maritime and Aviation Law |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Project Number | 220K072 |
| Early Pub Date | November 24, 2025 |
| Publication Date | November 20, 2025 |
| Submission Date | June 15, 2025 |
| Acceptance Date | August 8, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: DEHUKAM 10. Yıl Özel Sayısı |