The constructivist learning theory in contrast to former behaviouralist and cognitive theories attaches a significance to subjective knowledge. According to Vygotsky, an individual's learning activity is affected by his/her communication with the surrounding environment; because, individual learns the world through the means, such as language, symbols, signs, tools acquired from his/her social environment. Therefore, tools of cognition, according to Vygotsky, are the ones that belong to culture, where individual lives in. On the other hand according to Ahmed Avni Konuk, one of Ibn al-'Arabi's late commentators, human being conceives the existence through the special features manifested in him. In other words, a "capability" given to him, which is indeed features manifested in him, affects the way of how he conceives the world. In the study, Vygotsky's cognitive tools are compared to those ("capability") of Ahmed Avni Konuk. As a result of comparison it's detected that Vygotsky's cognitive tools and Avni Konuk's "given capability" concept demonstrate resemblance in terms of subjective cognition of the world, while they differ on source of this subjectivity. In concluding part of the study number of recommendations on religious education programs are given.
Yapılandırmacı öğrenme
kuramı kendinden önceki davranışcı ve bilişselci kuramların aksine öznel
bilgiye önem verir. Vygotsky’e göre, bireyin öğrenme faaliyeti çevresiyle olan
iletişiminden etkilenir. Çünkü birey, dünyayı sosyal çevresinden edinmiş olduğu
araçlar(dil, semboller, işaretler, aletler) vasıtasıyla öğrenir. Dolayısıyla
Vygotsky’e göre bilişin araçları bireyin içinde yaşamış olduğu kültüre ait bu
araçlardır. İbnü’l-Arabî’nin son dönem şarihlerinlerinde Ahmed Avni Konuk’a
göre ise, insan varlığı kendisinde tezahür eden isimler aracılığıyla kavrar.
Yani insana verilmiş “istidat” –ki kendisinde tezahür eden isimlerdir.- onun
dünyayı bilişini etkiler. İşte bu çalışmada Vygotskyci biliş araçlarıyla, Ahmed
Avni Konuk’un biliş aracı –“istidat”(esma)- karşılaştırılmaktadır. Bu
karşılaştırmanın ardından din eğitimi programları ile ilgili bir takım öneriler
verilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 10 |
Dergiabant is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).