Klasik İslam düşünce geleneği ilk dönemlerde tasauvvf, kelam
etrafın da şekillenmiştir. Daha sonraki dönemler de felsefe ile tanışan İslam
dünyası, bu felsefi düşünceyi ya da yapıyı kendisine uyarlamada bazı zorluklar
yaşamıştır. Buna rağmen İslam coğrafyasında felsefi bir temel ya da belirtiler
kendini göstermeye bağlamıştır. Felsefe-din uzlaşımı konusunda ilk söz eden
Kindi devamında Farabi, İbn Sina ve ‘Faslu’l-Makal’
adlı yapıtıyla bize felsefe-din uzlaşımını toplu bir şekilde sunan İbn Rüşd ile
zirveye ulaşmıştır. İslam dünyasında felsefenin ortaya çıkması ile artık
eleştirel düşünce kendini göstermiştir. Bununla birlikte ilahi bilgi ve kaynağı
ne olacak sorusu karşısında bazıları felsefî bazıları ise dinî bir temel
bulmaya çalışmışlardır. İslam dünyasının ilk gelişim safaların da ortaya çıkmış
olan Selefilik düşüncesi ya da ekollü, ilahi gerçekliğin sadece din ile
anlaşılabileceğini belirtirken, Kelamcılar ise bu konuda akılı ön plana
almışlar ve dini arka planda bırakmışlardır. Yazar ele almış olduğu eserinde bu
konuları karşılaştırmalar ve örneklendirmeler yaparak konuyu açık ve anlaşılır
bir üslupla bizlere sunulmuştur.
Eleştirimizde, Aydın tarafında yazılmış olan 4. Ciltlik
‘İslam Düşüncesi’ adlı eserin ilk iki cilti olan ‘İslam Düşüncesinin Yapısı ve
Selefilik-Kelam’ın düşünce yapısı irdelenecektir. Kelamcı ve felsefeci olan
yazar ikinci ciltin ana konusunu oluşturan kelam düşüncesine yer vermiştir.
Birinci ciltte ise İslam düşüncesini yapısı ve Selefilik ele alınmıştır fakat
kitabın büyük bir kısmını İslam düşüncesinin yapısına ayırmıştır. Ele almış olduğu
konular birbirini tamamlayıcı niteliğinde ve açık ve anlaşılır bir dille
yazılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Tanıtım Yazıları |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 11 |
Dergiabant is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).