Menâkıbnâmeler, kaleme alındığı dönem itibarıyla içinde bulunulan kültürel ve sosyal çevre hakkında tarihî bilgiler barındırması yönüyle oldukça zengin içeriğe sahip dokümanlardır. Özellikle tasavvuf ilminin ilgi sahasına girmesi yönüyle sûfî menâkıbnâmelerinde de konu edinilen sûfînin hayatı, gönül dünyası, tasavvufî tecrübesi hakkında mühim bilgiler bulunmaktadır. Sahip olunan tasavvufî tecrübenin anlaşılmasında tasavvufa dair kavramların ele alınış şeklini ve mana çerçevesini analiz etmek önem arz etmektedir. Bu açıdan bakıldığı takdirde menâkıbnâmeler önemli veri kaynağı durumundadır. Tasavvuf tarihinde önemli iz bırakmış sûfîler hakkında nakledilen menkabelerin çok olması, söz konusu sufilerin yaşadıkları döneme bıraktığı etki sebebiyledir. Kādiriyye tarikatının kendisine nispet edildiği Abdülkādir-i Geylânî (ö. 561/1165-66) de tasavvuf tarihinde etkin bir role sahip olması sebebiyle hakkında birçok menkabe nakledilen bir sûfîdir. Bu makalede, Süleyman Hasbî’ye (ö. 1909) ait olan ve Abdülkâdir-i Geylânî’nin hayatı hakkındaki menkabeleri, onun tasavvufa dair görüşlerini içeren ‘Kitâb-ı Mirkāt-i Merâtib-i İlm-i Ledünnî fî Menâkıb-i Abdülkādir-i Geylânî’ isimli menâkıbnâmede yer alan ve Abdülkâdir-i Geylânî’nin gönül dünyasını yansıtan kavram ve konuların, zikri geçen menâkıbnâme özelinde izdüşümü ele alınmıştır.
Menāḳib-nāmes provide data to many areas as they give important historical information about the cultural and social environment. Especially sufistic menāḳib-nāmes, which are subjects of interest for Sufism, provide important information about the mentioned sufist in terms of his/her life, emotions, and sufistic experiences. In understanding the sufistic experiences, it is important to examine how and to what extent concepts related to Sufism are handled. From this point of view, menāḳib-nāmes are important sources of data. The reason for the abundance of anecdotes conveyed about sufists who made a mark in the history of Sufism is their influence. ʿAbd al-Qādir al-Jīlānī (d. 561/1165-66), to whom the establishment of the Ḳādiriyya sect is attributed, is an important sufist about whom many anecdotes were conveyed because of his influential role in the history of Sufism. In this article, the concepts and issues that reflect the emotions of ʿAbd al-Qādir al-Jīlānī in the menāḳib-nāme named Kitab-i Mirkāt-i Marātib-i Ilm-i Ladunnī fī Menāḳib-i ʿAbd al-Qādir al-Jīlānī which was written by Sulayman Ḥasbī (d. 1909) and which presented the anecdotes of ʿAbd al-Qādir al-Jīlānī and his ideas on Sufism, were examined within the context of this menāḳib-nāme.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 2 |
Dergiabant is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).