Bu araştırma, okul öncesinde Kur’an-ı Kerim dersi veren öğreticiler tarafından uygulanan farklı elifbâ yaklaşımlarından hangisinin bu dönem öğrencileri için daha uygun olduğunu tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi içinde yer alan fenomenolojik desen tercih edilmiş; veri toplamak için yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu beş tanesi Diyanet İşleri Başkanlığında görev yapan 4-6 Kur’ân Kursu öğreticisi altı tanesi de özel anaokullarında görev yapan Kur’an öğreticisi olmak üzere on bir kişinden oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen temel bulgular şu şekildedir: Öğreticiler Kur’an öğretiminde klasik usul, hece usulü, savtî usul ve ses temelli olmak üzere dört farklı yaklaşım uygulamaktadırlar. Öğreticilere göre ses temelli yaklaşım, öğrenci seviyesine uygun olması, en çok zorlanılan konu olan cezm öğretiminde kolaylık sağlaması ve Kur’an’a geçiş sürecini hızlandırması gibi konularda diğerlerine göre daha uygun bir yaklaşım olarak öne çıkmaktadır. Bununla birlikte ses temelli yaklaşıma uygun eğitsel kaynakların yetersiz olduğu görülmektedir. Veli tutumu da Elifba öğretiminde ikinci bir önemli sorun olarak değerlendirilmektedir.
This study aims to identify which of the different Qur’ānic primer approaches applied by the instructors teaching the Qur’ān in preschool is more suitable for students in this period. In the research, a phenomenological design, which is part of the qualitative research method, was preferred. Semi-structured interview techniques and semi-structured interview forms were used to collect data. The research group consists of eleven participants, five of whom are Qur’ān course instructors working at the Presidency of Religious Affairs for the 4-6 age group, and six are Qur’ān instructors working in private preschools. The main findings obtained from the research are as follows: Instructors apply four different approaches in Qur’ān teaching: classical method, syllabic method, phonetic method, and sound-based method. According to the instructors, the sound-based approach stands out as a more suitable method compared to others due to its compatibility with the student’s level, its facilitation of teaching the difficult subject of "cezm" and its ability to accelerate the transition to the Qur’ān. However, it has been observed that there is a lack of educational resources suitable for the sound-based approach. Parental attitudes are also considered a second significant issue in the teaching of the Qur’ānic Primer.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | January 27, 2025 |
Acceptance Date | March 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 1 |
Dergiabant is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).