Ana kaynakları, metodolojisi ve normatif kuralları ile İslâm hukuku dersleri, gerek geleneksel medrese,
gerek modern ilâhiyat eğitimi programlarının en önemli unsurunu oluşturmaktadır. “İslam”
odaklı küresel ya da ulusal yazı, araştırma, tartışma ve her türüyle medya sunumlarının bir şekilde
fıkıh ilmini ilgilendirmesi sözü edilen önemin bir başka göstergesidir. Dolayısıyla İslâm hukuku,
daha doğru karşılığıyla fıkıh alanı, müslüman ya da gayrı müslim herkesin İslâm’ı tanıma söz konusu
olduğunda onsuz yapamayacağı bir gerçeklik alanıdır ve buna bağlı olarak da diğer alanlara
göre belli bir öğrenme-öğretme önceliğine sahiptir. Bu yazı, böyle önemli olan bir dersin İlahiyat
Fakültelerindeki mevcut durumunu bazı örnekler üzerinden belirleyip bu keyfiyetin ihtiyaçları ve
yeterlik ölçütlerini karşılayabilme düzeyine değinecektir.
An Assessment on the Competency and Productivity of Islamic Law Course in Theology Faculties in the Face of Meeting Needs in Religious Services. Islamic law course forms the basic of the curricula of Islamic studies whether in old madrasa system or contemporary Islamic theological programs as it propounds a fundamental methodology and normative precepts. It is also important in that it is frequently related to national or international articles, researches, and debates as well as media presentations regarding Islam. Thus, one, whether Muslim or non-Muslim, is supposed to know, more than any other course on Islamic studies, basics of Islamic law in order to know Islam truly. This paper aims to peruse the current position of Islamic law course in theology faculties by taking its advantages and disadvantages into consideration
Other ID | JA58HD54NS |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Year: 2009 Issue: 1 |