Türk toplumunun sosyo-politik ve kültürel tarihi incelendiğinde, Osmanlının son dönemi ve Cumhuriyet
döneminin din, siyaset ve laiklik eksenli tartışmalara yoğun bir şekilde sahne olduğu gö-
rülmektedir. Özellikle Cumhuriyet dönemiyle birlikte bu tartışmalar yeniden ivme kazanmış ve
güncel bir geçerlilik alanı oluşturmayı sürdürmüştür. Söz konusu tartışmaların, laiklik başta olmak
üzere Cumhuriyetin temel ilkelerini benimsemiş insan yetiştirmeyi ve bunu eğitim aracılığıyla gerçekleştirmeyi
hedefleyen devletin eğitim politikalarını etkilememesi mümkün değildir. Nitekim bu
durumun doğal bir sonucu, örgün ve yaygın din öğretiminin siyaset alanındaki tartışma ve geliş-
melerden doğrudan etkilenmesidir. Bu etkilenme, Türkiye’de din öğretiminin varlığını ve niteliğini
sorgulayan tartışmaları da beraberinde getirmiştir. Bu makalede, Türkiye’de din öğretiminin Cumhuriyet
öncesi, Cumhuriyet sonrası ve günümüzdeki durumu, din-siyaset-laiklik ekseninde sosyopolitik
ve toplumsal etkilerle ortaya çıkan dönemsel değişimler çerçevesinde incelenmektedir.
Analysing the socio-political and cultural history of Turkish society, it is seen that in the late Ottoman and Republican periods in particular, on the basis of religion, politics and laicism, an intensive discussion has been made. Particulary in the repuplican era, this debates has been facilitated once again, keeping up to crear an actual field of validity. It is impossible that these debates to have an influence on the state policy of education that aimed to educate individuals who have adopted the main principles of Republic, above all the laicism, and to also realize this through education. Indeed, as a natural result of this fact, the formal and informal religious education have been affected by the debates and developments in the political life. This influence has also brought about the discussions questioning the existence and quality of religious education in Turkey. In this article, on the basis of religion-politics-laicism, the pre-Republican, post republican and present-day situation of Religious education in Turkey is examined within the framework of periodic changes taking place under the socio-political and social influences
Other ID | JA58SY24RT |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Year: 2009 Issue: 1 |