Bu çalışmanın amacı Peyzaj Mimarları ile uygulayıcılar arasındaki koordinasyonu sağlayan Peyzaj ve Süs Bitkileri teknikerlerinin
yetiştirildiği meslek yüksekokulları Peyzaj ve Süs Bitkileri Programı’nın son on yıllık durumunun bölgesel ve il ölçeğinde
değerlendirilmesidir. Çalışma, mevcut durumun araştırılması, analizi ve değerlendirilmesi olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır.
Çalışmanın ana materyalini Türkiye’de Kamu ve Vakıf Üniversitelerinde örgün ve ikinci öğretim Peyzaj ve Süs Bitkileri Programı ön lisans
eğitimi veren meslek yüksekokulları oluşturmaktır. Çalışmada ilk olarak ÖSYM (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi)’nin 2005–2014
yılları arasındaki tercih kılavuzlardan yararlanılarak her yıla ait Peyzaj ve Süs Bitkileri Programının bulunduğu meslek yüksekokulları
belirlenmiştir. Elde edilen bu veriler Coğrafi Bilgi Sistemlerinde (CBS) Türkiye Haritası üzerinde sayısallaştırılmıştır. Veriler bölge ve il
ölçeğinde analiz edilip sınıflandırılarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak Peyzaj ve Süs Bitkileri eğitim öğretim faaliyetlerini sürdüren
meslek yüksekokulları bölgesel ölçekte değerlendirildiğinde yoğunluğun Marmara Bölgesinde fazla, Akdeniz Bölgesinde ise az olduğu tespit
edilmiştir. Ayrıca 2009 yılından itibaren de bütün bölgelerde bulunduğu tespit edilmiştir. İl ölçeğinde değerlendirildiğinde ise yoğunluğun
Sakarya ve Muğla illerinde fazla olduğu tespit edilmiştir.
The main objective of the study is to evaluate the latest ten years position of landscape and ornamental plants programmes that supply technical coordination between landscape architectures and application suppliers in vocational schools of universities. The study is composed of three stages as determination of current situation, analysis and evaluation. The main material of the study is vocational schools which train formal and second training of landscape and ornamental plants programme in govermental and foundational universities of Turkey. First landscape and ornamental plants programmes in vocational schools were determined with the help of preference guide of OSYM(Student Selection and Placement Center) between 2005-2014. The obtained data have been digitized on the Map of Turkey by Geographic Information Systems (GIS). Datas were analyzed, classified and evaluated in the scale of region and province. Consequently, when vocational schools that train landscape and ornamental plants education were assessed in regional scale, it is located that the density is maximum in Marmara region while it is minimum in Mediterranean region. Also, vocational schools were determined in all regions since 2009. It is evaluated that at provincial level the density is high in Sakarya and Muğla provinces
Other ID | JA88EB49NG |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Year: 2014 Issue: 1 |