BibTex RIS Cite

Environmental Education in Turkey

Year 2014, Year: 2014 Issue: 2, 7 - 18, 01.07.2014

Abstract

Environmental education aims at training sensitive individuals who have positive attitudes and behaviours about environment and also it
enables effective solution to environmental problems. However, conducted academic and scientific researches related to environmental
education could be seen insufficient. In this study, all aspects of environmental education are discussed and specified that a good
environmental consciousness for a healthy environment education should be imparted primarily. The current situation of environmental
education, the gaps and how to solve related problems were also handled from the points of different views. For this purpose, the direct and
indirect environmental acquisitions in the programs were determined by examining particularly in primary and secondary school curriculum
programs and tables were created accordingly, and finally a number of conclusions were obtained by evaluating the terms of environmental
education. At the end of the study, some suggestions were developed to have a more effective environmental education and its requirements.
Also, the importance of environmental education was emphasized once again.

Türkiye’de Çevre Eğitimi

Year 2014, Year: 2014 Issue: 2, 7 - 18, 01.07.2014

Abstract

Çevre eğitimi; çevreye duyarlı ve çevre koruma konusunda olumlu tutum ve davranışlara sahip bireyler yetiştirmeyi amaçlamakta ve
çevre sorunlarının çözümünde de en üst noktada yer almaktadır. Bununla birlikte çevre eğitimine ilişkin akademik ve bilimsel çalışmaların
yeterince yapılmadığı görülmektedir. Bu çalışmada çevre eğitimi tüm yönleriyle ele alınmış, sağlıklı bir çevre eğitimi için öncelikle sağlam
bir çevre bilinci kazandırılması gerektiği belirtilmiş, ayrıca çevre eğitiminin günümüzdeki durumu, eksikliklerin neler olduğu ve sorunların
nasıl giderilebileceği farklı bir bakış açısıyla ortaya konulmuştur. Bu amaçla, özellikle ilk ve ortaöğretim ders programları incelenerek
programlardaki çevreyle doğrudan ve dolaylı bir biçimde ilişkili olan kazanımlar belirlenmiş, çizelgeler oluşturulmuş ve bunlar çevre eğitimi
açısından değerlendirilerek birtakım sonuçlara ulaşılmaya çalışılmıştır. Çalışmanın sonunda, çevre eğitiminin daha etkili hale getirilebilmesi
için neler yapılması gerektiğine ilişkin çeşitli öneriler sunulmuş, çevre eğitiminin önemi bir kez daha vurgulanmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA33BF54GK
Journal Section Research Article
Authors

Ebru Demir This is me

Hüseyin Yalçın This is me

Publication Date July 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Year: 2014 Issue: 2

Cite

APA Demir, E., & Yalçın, H. (2014). Türkiye’de Çevre Eğitimi. Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi(2), 7-18.
AMA Demir E, Yalçın H. Türkiye’de Çevre Eğitimi. Turk.Bilimsel Derleme Derg. July 2014;(2):7-18.
Chicago Demir, Ebru, and Hüseyin Yalçın. “Türkiye’de Çevre Eğitimi”. Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi, no. 2 (July 2014): 7-18.
EndNote Demir E, Yalçın H (July 1, 2014) Türkiye’de Çevre Eğitimi. Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi 2 7–18.
IEEE E. Demir and H. Yalçın, “Türkiye’de Çevre Eğitimi”, Turk.Bilimsel Derleme Derg., no. 2, pp. 7–18, July 2014.
ISNAD Demir, Ebru - Yalçın, Hüseyin. “Türkiye’de Çevre Eğitimi”. Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi 2 (July 2014), 7-18.
JAMA Demir E, Yalçın H. Türkiye’de Çevre Eğitimi. Turk.Bilimsel Derleme Derg. 2014;:7–18.
MLA Demir, Ebru and Hüseyin Yalçın. “Türkiye’de Çevre Eğitimi”. Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi, no. 2, 2014, pp. 7-18.
Vancouver Demir E, Yalçın H. Türkiye’de Çevre Eğitimi. Turk.Bilimsel Derleme Derg. 2014(2):7-18.