Research Article
BibTex RIS Cite

AN EXPLORATION OF SERVICE PROBLEMS ENCOUNTERED IN SHIP AGENCY INDUSTRY

Year 2016, Volume: 8 Issue: 1, 83 - 96, 02.06.2016
https://doi.org/10.18613/deudfd.35524

Abstract

Ship agencies must provide flawless services in order
to achieve sustainability in an increasingly competitive and globalized
business environment as any other business to business service providers. This
study aims to categorize the problems and the sources of problems encountered
in ship agency industry in order to provide a general view of the environment
whilst informing the professionals of the industry with knowledge on these
problems and contribute to the ship agency literature. The problems in ship
agency industry are revealed through content analysis categorization of ITIC’s
total 115 insurance claims regarding ship agents with respect to problem source
and problem categories. The study yielded that most common service problems are
regarding documentation; damage and disbursement payments and the most common
problem sources are either ship agents or principles. In compliance with the
findings, both parties are advised to handle their business partner selections
with extreme care, utilize automated systems and software for documentation and
protect themselves against inevitable service problems through liability insurance
clubs.




References

  • Cerit, A.G. & Önce, G. (1998). Denizcilik Acentelerinin Satış Yönetiminde İlişki Pazarlama. A.G. Cerit, H. Kişi & F. Yercan (Eds.), Çağdaş Denizcilik Stratejileri, İşletme Yönetimi Yaklaşımı (s.85-102). Izmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • Cerit, A.G. & Önce, G. (2004). How do maritime agencies perceive shippers? - A relationship marketing approach. In: Proceedings of IAME 2004 Conference, (p.1015-1026). Izmir, Turkey.
  • Deveci, D.A. (2002). Konteyner taşımacılığı gemi acenteliği hizmet hatalarını ölçmeye yönelik bir araştırma: İzmir limanındaki gemi acentelerine yönelik uygulama, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Deniz Bilimleri ve İşletmeciliği Ensititüsü, İstanbul.
  • Deveci D. A. & Cerit, A.G. (2007). Bütünleşik (çoklu) taşımacılık hizmetleri sektörünün dağıtım kanalında rekabet ve çatışma. 12. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Deveci D.A. & Çetin, İ.B. (2013). Gemi Acenteleri ve Forvarder İşletmeleri. A. G. Cerit, D.A. Deveci & S. Esmer (Eds.), Denizcilik İşletmeleri Yönetimi (s. 473- 502). İstanbul: Beta Yayınları.
  • DTO (Deniz Ticaret Odası) and VDA (Vapur Donatanları ve Acenteleri Derneği) (2007). Gemi Acenteliği Eğitimi, İstanbul: DTO Yayın No: 73.
  • Eröztürk, E. (1985). Deniz Taşımacılığında Acenteliğe Başlarken. İstanbul: Türkiye Denizcilik İşletmeleri Basımevi.
  • Gray R. & Kim, G. (2001). Logistics and International Shipping. Korea: Institute of International Maritime Affairs.
  • ICS- Institute of Chartered Ship Brokers (2012). Shipping Business. Scotland: Witherby Publishing Group Ltd.
  • Long, D. C. (2003). International Logistics: Global Supply Chain Management. Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Mavropoulos, J. (1999). Ship Agents- Liability Problems and Exposure to Claims. UK: BIMCO
  • Saruhan, Ş. C., & Yıldız, M. L. (2013). Çağdaş Yönetim Bilimi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Schiels, K.T. (1995). Ship Agency: A Guide to Tramp Ship Agency. Essex: Fairplay Publications.
  • Tuna, O. (1998). Lojistik Bir Hizmet Olarak Konteyner Taşımacılığı ve Dağıtım Kanalı Yapısının Analizi, A.G. Cerit, H. Kişi & F. Yercan (Eds.), Çağdaş Denizcilik Stratejileri, İşletme Yönetimi Yaklaşımı (s. 115-124). Izmir: Dokuz Eylül Yayınları
  • Tuna O. & Deveci, D.A. (2009). Entering International Markets: Logistics and Distribution Channel Approach. İzmir: İlkem Ofset.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi
  • http://www.fonasba.com (Erişim Tarihi: 15.01.2016)
  • http://www.itic-insure.com (Erişim Tarihi: 15.01.2016)

GEMİ ACENTELİĞİ SEKTÖRÜNDE YAŞANAN HİZMET PROBLEMLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2016, Volume: 8 Issue: 1, 83 - 96, 02.06.2016
https://doi.org/10.18613/deudfd.35524

Abstract

İşletmeler
arası hizmet sunan diğer her şirket gibi gemi acentelerinin de küreselleşme ve
artan rekabet ortamında sürdürülebilirliklerini korumak adına problemsiz hizmet
sunmaları gerekmektedir. Bu çalışma, gemi acenteliği sektöründe yaşanan
problemleri ve problem kaynaklarını kategorize ederek genel durumu ortaya
koymayı ve gemi acenteliği sektöründe varlığını sürdüren işletmeleri olası
problemlere karşı bilgilendirmeyi ve gemi acenteliği yazınına katkı yapmayı
amaçlamaktadır. Gemi acenteliği sektöründe yaşanan problemler taşımacılık
sektörüne özel sigorta hizmeti sunan ITIC adlı kuruluşun veri tabanında
yayınlanmış olan 115 adet sigorta talebi incelenerek yaşanan problemlerin
kaynağı ve kategorisi bağlamında içerik analizi ile sınıflandırılarak ortaya
konulmuştur. Yapılan çalışma sonucunda en sık yaşanan hatalar dokümantasyon,
hasar ve masraf ödemeleri konularında olup yaşanan problemlerin kaynağının da
genellikle gemi acenteleri veya
temsil
olunanlar olduğu açığa çıkarılmıştır. Bu bağlamda, her iki tarafa da iş
yapacakları kişileri seçerken daha dikkatli davranmalarını, otomatize sistemler
ve dokümantasyon yazılımları kullanmalarını ve önlenemeyecek hatalardan da
korunmak adına sorumluluk sigorta kulüplerine üye olarak kendilerini garanti
altına almaları önerilmektedir.




References

  • Cerit, A.G. & Önce, G. (1998). Denizcilik Acentelerinin Satış Yönetiminde İlişki Pazarlama. A.G. Cerit, H. Kişi & F. Yercan (Eds.), Çağdaş Denizcilik Stratejileri, İşletme Yönetimi Yaklaşımı (s.85-102). Izmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • Cerit, A.G. & Önce, G. (2004). How do maritime agencies perceive shippers? - A relationship marketing approach. In: Proceedings of IAME 2004 Conference, (p.1015-1026). Izmir, Turkey.
  • Deveci, D.A. (2002). Konteyner taşımacılığı gemi acenteliği hizmet hatalarını ölçmeye yönelik bir araştırma: İzmir limanındaki gemi acentelerine yönelik uygulama, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Deniz Bilimleri ve İşletmeciliği Ensititüsü, İstanbul.
  • Deveci D. A. & Cerit, A.G. (2007). Bütünleşik (çoklu) taşımacılık hizmetleri sektörünün dağıtım kanalında rekabet ve çatışma. 12. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Deveci D.A. & Çetin, İ.B. (2013). Gemi Acenteleri ve Forvarder İşletmeleri. A. G. Cerit, D.A. Deveci & S. Esmer (Eds.), Denizcilik İşletmeleri Yönetimi (s. 473- 502). İstanbul: Beta Yayınları.
  • DTO (Deniz Ticaret Odası) and VDA (Vapur Donatanları ve Acenteleri Derneği) (2007). Gemi Acenteliği Eğitimi, İstanbul: DTO Yayın No: 73.
  • Eröztürk, E. (1985). Deniz Taşımacılığında Acenteliğe Başlarken. İstanbul: Türkiye Denizcilik İşletmeleri Basımevi.
  • Gray R. & Kim, G. (2001). Logistics and International Shipping. Korea: Institute of International Maritime Affairs.
  • ICS- Institute of Chartered Ship Brokers (2012). Shipping Business. Scotland: Witherby Publishing Group Ltd.
  • Long, D. C. (2003). International Logistics: Global Supply Chain Management. Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Mavropoulos, J. (1999). Ship Agents- Liability Problems and Exposure to Claims. UK: BIMCO
  • Saruhan, Ş. C., & Yıldız, M. L. (2013). Çağdaş Yönetim Bilimi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Schiels, K.T. (1995). Ship Agency: A Guide to Tramp Ship Agency. Essex: Fairplay Publications.
  • Tuna, O. (1998). Lojistik Bir Hizmet Olarak Konteyner Taşımacılığı ve Dağıtım Kanalı Yapısının Analizi, A.G. Cerit, H. Kişi & F. Yercan (Eds.), Çağdaş Denizcilik Stratejileri, İşletme Yönetimi Yaklaşımı (s. 115-124). Izmir: Dokuz Eylül Yayınları
  • Tuna O. & Deveci, D.A. (2009). Entering International Markets: Logistics and Distribution Channel Approach. İzmir: İlkem Ofset.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi
  • http://www.fonasba.com (Erişim Tarihi: 15.01.2016)
  • http://www.itic-insure.com (Erişim Tarihi: 15.01.2016)
There are 18 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Nazlı Gülfem Gidener Özaydın This is me

Publication Date June 2, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Gidener Özaydın, N. G. (2016). GEMİ ACENTELİĞİ SEKTÖRÜNDE YAŞANAN HİZMET PROBLEMLERİNİN İNCELENMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 8(1), 83-96. https://doi.org/10.18613/deudfd.35524
AMA Gidener Özaydın NG. GEMİ ACENTELİĞİ SEKTÖRÜNDE YAŞANAN HİZMET PROBLEMLERİNİN İNCELENMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. June 2016;8(1):83-96. doi:10.18613/deudfd.35524
Chicago Gidener Özaydın, Nazlı Gülfem. “GEMİ ACENTELİĞİ SEKTÖRÜNDE YAŞANAN HİZMET PROBLEMLERİNİN İNCELENMESİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 8, no. 1 (June 2016): 83-96. https://doi.org/10.18613/deudfd.35524.
EndNote Gidener Özaydın NG (June 1, 2016) GEMİ ACENTELİĞİ SEKTÖRÜNDE YAŞANAN HİZMET PROBLEMLERİNİN İNCELENMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 8 1 83–96.
IEEE N. G. Gidener Özaydın, “GEMİ ACENTELİĞİ SEKTÖRÜNDE YAŞANAN HİZMET PROBLEMLERİNİN İNCELENMESİ”, Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, vol. 8, no. 1, pp. 83–96, 2016, doi: 10.18613/deudfd.35524.
ISNAD Gidener Özaydın, Nazlı Gülfem. “GEMİ ACENTELİĞİ SEKTÖRÜNDE YAŞANAN HİZMET PROBLEMLERİNİN İNCELENMESİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 8/1 (June 2016), 83-96. https://doi.org/10.18613/deudfd.35524.
JAMA Gidener Özaydın NG. GEMİ ACENTELİĞİ SEKTÖRÜNDE YAŞANAN HİZMET PROBLEMLERİNİN İNCELENMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2016;8:83–96.
MLA Gidener Özaydın, Nazlı Gülfem. “GEMİ ACENTELİĞİ SEKTÖRÜNDE YAŞANAN HİZMET PROBLEMLERİNİN İNCELENMESİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, vol. 8, no. 1, 2016, pp. 83-96, doi:10.18613/deudfd.35524.
Vancouver Gidener Özaydın NG. GEMİ ACENTELİĞİ SEKTÖRÜNDE YAŞANAN HİZMET PROBLEMLERİNİN İNCELENMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2016;8(1):83-96.

Articles published in this journal can not be used without referring to the journal. The authors are scientifically for their manuscripts.

Maritime Faculty Journal does not have article processing charges (APCs) or submission charges.

Dokuz Eylul University Publishing House Web Page
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/


18320  18321 27187

18441  23882 23881  13875  


                                      27606  1388013876 27184 27186