Marina pazarı gittikçe büyümekte ve marina yatırımları artmaktadır. Dolayısıyla, marinaların etkin bir pazarlama ürün karması belirlemesi önem kazanmaktadır. Bu çalışma, marinaları birer destinasyon olarak ele almış ve bu destinasyonların çekim unsurları ile yatçı müşterilerini yatçılığa iten motivasyon faktörlerini keşfetmeyi amaçlamıştır. Ayrıca bu faktörlerin yatçıların bazı profil özelliklerine göre değişiklik gösterip göstermediğini açıklamak da çalışmanın amaçları arasındadır. Araştırmanın kuramsal çerçevesi, turizm yazınında yer alan; itici turist motivasyon faktörleri ve destinasyon çekim unsurlarına dayandırılmıştır. İzmir ve Aydın illerindeki marinaların 261 yatçı müşterisi üzerinde, Ağustos-Eylül 2014 aylarında gerçekleştirilen bir anket çalışması yapılmıştır. Anket verileri, tesadüfi olmayan yargısal örnekleme metodunun ağırlıklı yüz yüze uygulanmasıyla toplanmış, keşifsel faktör analizi ile analiz edilmiştir. Sonuçlar, en etkili marina çekiciliklerinin; güvenlik, hizmet ve altyapı kalitesi ve en önemli itici motivasyon sebeplerinin ise; özgür hissetmek ve istediğini yapabilmek, aile ve arkadaşlarla birlikte vakit geçirmek olduğunu göstermektedir. Marina çekicilikleri; hizmet, prestij, ulaşılabilirlik, turistik çekicilik, yerel kültür, eğlence ve destekleyici elementler, itici motivasyonlar ise; sosyal, macera ve özgürlük faktörleri altında toplanmıştır. Bu faktörlere verilen önem seviyeleri yatçıların yaş grubu, cinsiyetleri, medeni durumları, sahiplik durumları ve destinasyon tercihlerine göre anlamlı değişiklikler göstermektedir. Sonuçlar marina yöneticileri ve akademisyenler için çeşitli önerilere ışık tutmaktadır.
Turist motivasyon faktörleri destinasyon pazarlaması marinalar deniz turizmi hizmet pazarlaması
Marina market sustains a steady growth rate and marina
investments keep increasing. Consequently, it becomes more important for
marinas to determine an effective market mix. This study considers marinas as
destinations and aims to discover the pull factors of marinas and push factors
that motivate their yachter customers. The study also aims to discover whether
these factors are likely to change based on the profile specifications of the
yachters. The conceptual framework of the study depends on the push motivation
factors for tourists and pulls motivation factors of destinations from tourism
literature. A survey research was applied to 261 yachters at İzmir and Aydın
marinas between August-September 2014. Data was collected mostly face to face
by using nonrandom judgmental sampling method, and analyzed by exploratory
factor analysis. According to the results, the most attractive marina
characteristics are security, service and infrastructure quality. Feeling free, doing anything oneself
wants and spending time together with family and friends are the most important
push factors. Marina attractiveness factors are gathered
under service, prestige, accessibilities, touristic attractiveness, local
culture, entertainment, and supportive elements dimensions where push factors
are gathered under social, adventure, and freedom dimensions. The importance
levels attained to these factors have significant differences depending on the
age groups, gender, marital status, ownership status and destination
preferences of yachters. Results lead to several suggestions for both marina
managers and scholars working in the field.
Tourist motivation factors destination marketing marinas marine tourism service marketing
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz
Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.
Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.
Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts