Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A DELPHI STUDY ON PORT STATE CONTROLS IN TURKEY

Yıl 2016, Cilt: 8 Sayı: 2, 0 - 0, 20.12.2016

Öz



    Vessels, which are one of the components of the
maritime transportation, perform their role in the marine market within the
national and international rules. Port states inspect ships within the
framework of construction, design, equipment and manning to determine if they are
seaworthy. Port state control has an important role in the struggle against
substandard maritime transport in terms of safety, security, and environment. The
countries getting together in terms of port state controls have made regional
port state arrangements. Turkey is a party to the Black Sea and Mediterranean
Regional Agreement and controls foreign- flagged vessels, which visit its
ports.


    In this study, a Delphi
technique was conducted on the officers who perform port state controls, by
explaining the concept of port state control and describing the port state
control in Turkey. The aim of the study is; through the experts’ opinions to
find out the factors related to ships in port state controls implemented in
Turkish ports prior to embarkation. While a compromise within the limits of
expert opinions for the factors such as age, type, flag, class and company of a
ship, the result of its previous inspection, ship tonnage and third-party
notifications related to the ship was observed in the first stage of the
research, a compromise for age, type and flag of the ship was determined in
advanced stages. Besides, the study includes the expert's different comments
about all factors related to the inspection of ships. At the end of the study, foreseen
contributions of the research were explained by evaluating all the data and
findings
.

Kaynakça

  • Abdu, A. W. (1999). Recommendations for improved implementation of port state control in Nigeria, Unpublished Master of Science Thesis, World Maritime University, Maritime Safety and Environment Protection Administration, Malmö.
  • Açıkgöz, R. (2007). Türkiye’nin bayrak ve liman devleti olarak yükümlülükleri yerine getirmesi ve etkinliğinin sağlanması modeli, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Akpınar, Ö. M. (2014). Avrupa Birliği’nin deniz emniyeti ve güvenliği politikası ve uluslararası hukukun incelenerek Türkiye’nin mevcut deniz emniyeti ve güvenliği politikası ile mukayesesi, AB Uzmanlık Tezi, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Ankara.
  • Akten, N. ve Koldemir, B. (2011). Gemileri tutmada yeni bir boyut: liman devleti denetimi. Uluslararası Deniz Hukuku’nda Kıyı Devletinin Gemilere El Koyma Yetkisinin Sınırları Sempozyumu Kitabı, 91-108, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Ortadoğu Stratejik Araştırmalar Merkezi ve Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası, Trabzon.
  • Anderson, D. (2002). The effect of port state control on substandard shipping. Journal of Maritime Studies Australia, 125, 20-25.
  • Aykaç, K. (2006). Türkiye’de liman devleti kontrol uygulamaları için eğitim modeli oluşturulması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aykanat, E. (2010). Liman ve bayrak devleti kontrolleri verileri yardımıyla gemi kazalarının analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bang, H. S. ve Jang D. J. (2012). Recent developments in regional memorandums of understanding on port state control. Ocean Development & International Law, 43, 170-187.
  • Blacksea MoU. (2013). Port State Control in the Black Sea Region 2013 Annual Report. İstanbul: Black Sea Port State Control Secretariat,.
  • Ercan, Ö. (2010). Avrupa Birliği uyum sürecinde liman devleti kontrolü kapsamında Türkiye’nin durum analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Eyigün, Ö. (2013). Liman devleti kontrolü (PSC) rejimlerinde kullanılan hedefleme sistemlerinin analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • IMO (2000). IMO 650-E Procedures for Port State Control, Title 1, Chapter 1, 4–5. IMO Publication Press.
  • Li, X.K. ve Zheng, H. (2008). Enforcement of law by the port state control (PSC). Maritime Policy and Management, 35(1), 61-71.
  • McDorman, T.L. (2000). Regional port state control agreements: Some issues of international law. Ocean and Coastal Law Journal, 5, 207-226.
  • Mediterranean MoU. (2012). Memorandum on Port State Control in the Mediterrian Region 2012 Revision, Mediterranian Memorandum of Understanding Secretariat, Alexandria, Egypt.
  • Molenaar, E.J. (2007). Port state jurisdiction: toward comprehensive, mandatory and global coverage. Ocean Development & International Law, 38, 225–257.
  • Okur, D. A. (2008). Gemi kaynaklı deniz kirliliğinin önlenmesinde değişen yetki dengeleri bağlamında liman devleti yetkisinin artan önemi ve liman devleti denetimi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özçayır, O. (2001). Port State Control (Second Edition). London: Lloyd’s of London Press Ltd.
  • Streeter, B. (1999). No place to hide, Address given at Mare Forum 99, Amsterdam, the Netherlands, 22 June.
  • Şahin, A. E. (2001). Eğitim araştırmalarında Delphi tekniği ve kullanımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 215–220.
  • Şahin, A. E. (2009). Türkiye’de ilköğretim okulu müdürlüğünün bir meslek olarak mevcut durumu: bir Delphi çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 125-136.
  • Usoro, M.E. (2014). Port state control: a tool for sustainable management of maritime safety and marine environment. In: Proceedings of Maritime Women: Global Leadership International Conference, 1-39, World Maritime University, Malmö.
  • Blacksea MoU. (2015). About Blacksea Memorandum of Understanding. http://www.bsmou.org/about, Erişim Tarihi: 15.03.2015
  • Deniz Mevzuat. (2001). Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi.
  • http://denizmevzuat.udhb.gov.tr/dosyam/denizhukuku.pdf, Erişim Tarihi: 06.05.2016
  • GL. (2012). PSC Information Manual Edition 2012, http://epub.sub.unihamburg.de/epub/volltexte/2012/17277/pdf/PSC_Information_Manual.pdf, Erişim Tarihi: 22.03.2016
  • ICS (2016). http://www.ics-shipping.org/free-resources/ilo-mlc, Erişim Tarihi: 06.05.2016
  • ILO (1976). http://www.ilo.org, Erişim Tarihi: 06.05.2016
  • IMO (2015). www.imo.org/blast/mainframe, Erişim Tarihi: 11.02.2015
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2009). İhtiyaç Analizi ve Delphi Tekniği; Öğretmenlerin Eğitim İhtiyacını Belirleme Örneği, http://www.eab.org.tr/eab/2009/pdf/264.pdf, Erişim Tarihi: 12.05.2015
  • Mediterranean MoU. (2015). http://www.medmou.org, Erişim Tarihi: 17.03.2015
  • Özdemir, T. (2015). Güvenilirlik Analizi.
  • UBAK. (2013). Strateji Geliştirme Başkanlığı 2013 Yılı Birim Faaliyet Raporu.http://www.ubak.gov.tr/BLSM_WIYS/SGB/tr/Pdf/20141001_190750_5643_1_88338.pdf, Erişim Tarihi: 16.04.2015

TÜRKİYE'DE UYGULANMAKTA OLAN LİMAN DEVLETİ KONTROLLERİNE YÖNELİK BİR DELPHİ ÇALIŞMASI

Yıl 2016, Cilt: 8 Sayı: 2, 0 - 0, 20.12.2016

Öz

    Deniz
taşımacılığının bileşenlerinden birisi olan gemiler, denizcilik piyasasındaki
rolünü ulusal ve uluslararası kurallar kapsamında gerçekleştirmektedir. Liman
devletleri, gemileri denize elverişli halde sefer yapmaları hususunda inşa,
dizayn, ekipman, donanım vb. konular çerçevesinde denetlemektedirler. Liman
devleti denetimleri, emniyet, güvenlik ve çevre açısından standart altı deniz
taşımacılığı ile mücadelede önemli bir role sahiptir. Liman devleti kontrolleri
açısından ülkeler bir araya gelerek liman devleti bölgesel anlaşmaları
imzalamışlardır. Ülkemiz, Karadeniz Bölgesel Anlaşması ile Akdeniz Bölgesel
Anlaşmalarına taraf olup, limanlarını ziyaret eden yabancı bayraklı gemileri
denetlemektedir.




     Bu çalışmada; liman devleti
kontrolü kavramı açıklanarak Türkiye' de uygulanan liman devleti kontrolünün
genel çerçevesi çizilmiş ve liman devleti denetimlerini gerçekleştiren liman
devleti görevlilerine yönelik Delphi tekniği kullanılarak bir araştırma
yapılmıştır.
Çalışmanın
amacı, Türk limanlarında uygulanan liman devleti denetimlerinde, uzmanların
görüşleri alınarak, denetimi yapılacak gemiye intikal edilmeden önce, gemiye
ilişkin dikkat edilmesi gereken faktörlerin belirlenmesidir. Araştırmanın ilk
aşamasında elde edilen
gemi yaşı,
gemi cinsi, gemi bayrağı, gemi klası, gemi şirketi, geminin geçmiş denetleme
sonucu, gemi tonajı ve gemiye ilişkin 3. kişi ihbarı faktörlerine yönelik uzman
görüşleri çerçevesinde uzlaşma, ileri aşamalarda
geminin yaşı, cinsi ve bayrağı
olarak tespit edilmiştir. Ayrıca,  uzmanların
gemi denetimi hususunda belirttikleri tüm faktörlere ilişkin yaptıkları farklı yorumlarına
yer verilmiştir. Çalışmanın sonunda, tüm veriler ve bulgular değerlendirilerek,
çalışmanın öngörülen katkılarına değinilmiştir.




Kaynakça

  • Abdu, A. W. (1999). Recommendations for improved implementation of port state control in Nigeria, Unpublished Master of Science Thesis, World Maritime University, Maritime Safety and Environment Protection Administration, Malmö.
  • Açıkgöz, R. (2007). Türkiye’nin bayrak ve liman devleti olarak yükümlülükleri yerine getirmesi ve etkinliğinin sağlanması modeli, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Akpınar, Ö. M. (2014). Avrupa Birliği’nin deniz emniyeti ve güvenliği politikası ve uluslararası hukukun incelenerek Türkiye’nin mevcut deniz emniyeti ve güvenliği politikası ile mukayesesi, AB Uzmanlık Tezi, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Ankara.
  • Akten, N. ve Koldemir, B. (2011). Gemileri tutmada yeni bir boyut: liman devleti denetimi. Uluslararası Deniz Hukuku’nda Kıyı Devletinin Gemilere El Koyma Yetkisinin Sınırları Sempozyumu Kitabı, 91-108, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Ortadoğu Stratejik Araştırmalar Merkezi ve Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası, Trabzon.
  • Anderson, D. (2002). The effect of port state control on substandard shipping. Journal of Maritime Studies Australia, 125, 20-25.
  • Aykaç, K. (2006). Türkiye’de liman devleti kontrol uygulamaları için eğitim modeli oluşturulması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aykanat, E. (2010). Liman ve bayrak devleti kontrolleri verileri yardımıyla gemi kazalarının analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bang, H. S. ve Jang D. J. (2012). Recent developments in regional memorandums of understanding on port state control. Ocean Development & International Law, 43, 170-187.
  • Blacksea MoU. (2013). Port State Control in the Black Sea Region 2013 Annual Report. İstanbul: Black Sea Port State Control Secretariat,.
  • Ercan, Ö. (2010). Avrupa Birliği uyum sürecinde liman devleti kontrolü kapsamında Türkiye’nin durum analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Eyigün, Ö. (2013). Liman devleti kontrolü (PSC) rejimlerinde kullanılan hedefleme sistemlerinin analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • IMO (2000). IMO 650-E Procedures for Port State Control, Title 1, Chapter 1, 4–5. IMO Publication Press.
  • Li, X.K. ve Zheng, H. (2008). Enforcement of law by the port state control (PSC). Maritime Policy and Management, 35(1), 61-71.
  • McDorman, T.L. (2000). Regional port state control agreements: Some issues of international law. Ocean and Coastal Law Journal, 5, 207-226.
  • Mediterranean MoU. (2012). Memorandum on Port State Control in the Mediterrian Region 2012 Revision, Mediterranian Memorandum of Understanding Secretariat, Alexandria, Egypt.
  • Molenaar, E.J. (2007). Port state jurisdiction: toward comprehensive, mandatory and global coverage. Ocean Development & International Law, 38, 225–257.
  • Okur, D. A. (2008). Gemi kaynaklı deniz kirliliğinin önlenmesinde değişen yetki dengeleri bağlamında liman devleti yetkisinin artan önemi ve liman devleti denetimi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özçayır, O. (2001). Port State Control (Second Edition). London: Lloyd’s of London Press Ltd.
  • Streeter, B. (1999). No place to hide, Address given at Mare Forum 99, Amsterdam, the Netherlands, 22 June.
  • Şahin, A. E. (2001). Eğitim araştırmalarında Delphi tekniği ve kullanımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 215–220.
  • Şahin, A. E. (2009). Türkiye’de ilköğretim okulu müdürlüğünün bir meslek olarak mevcut durumu: bir Delphi çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 125-136.
  • Usoro, M.E. (2014). Port state control: a tool for sustainable management of maritime safety and marine environment. In: Proceedings of Maritime Women: Global Leadership International Conference, 1-39, World Maritime University, Malmö.
  • Blacksea MoU. (2015). About Blacksea Memorandum of Understanding. http://www.bsmou.org/about, Erişim Tarihi: 15.03.2015
  • Deniz Mevzuat. (2001). Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi.
  • http://denizmevzuat.udhb.gov.tr/dosyam/denizhukuku.pdf, Erişim Tarihi: 06.05.2016
  • GL. (2012). PSC Information Manual Edition 2012, http://epub.sub.unihamburg.de/epub/volltexte/2012/17277/pdf/PSC_Information_Manual.pdf, Erişim Tarihi: 22.03.2016
  • ICS (2016). http://www.ics-shipping.org/free-resources/ilo-mlc, Erişim Tarihi: 06.05.2016
  • ILO (1976). http://www.ilo.org, Erişim Tarihi: 06.05.2016
  • IMO (2015). www.imo.org/blast/mainframe, Erişim Tarihi: 11.02.2015
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2009). İhtiyaç Analizi ve Delphi Tekniği; Öğretmenlerin Eğitim İhtiyacını Belirleme Örneği, http://www.eab.org.tr/eab/2009/pdf/264.pdf, Erişim Tarihi: 12.05.2015
  • Mediterranean MoU. (2015). http://www.medmou.org, Erişim Tarihi: 17.03.2015
  • Özdemir, T. (2015). Güvenilirlik Analizi.
  • UBAK. (2013). Strateji Geliştirme Başkanlığı 2013 Yılı Birim Faaliyet Raporu.http://www.ubak.gov.tr/BLSM_WIYS/SGB/tr/Pdf/20141001_190750_5643_1_88338.pdf, Erişim Tarihi: 16.04.2015
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orkun Burak Öztürk Bu kişi benim

Nurser Gökdemir Işık

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öztürk, O. B., & Gökdemir Işık, N. (2016). TÜRKİYE’DE UYGULANMAKTA OLAN LİMAN DEVLETİ KONTROLLERİNE YÖNELİK BİR DELPHİ ÇALIŞMASI. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 8(2). https://doi.org/10.18613/deudfd.266526
AMA Öztürk OB, Gökdemir Işık N. TÜRKİYE’DE UYGULANMAKTA OLAN LİMAN DEVLETİ KONTROLLERİNE YÖNELİK BİR DELPHİ ÇALIŞMASI. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. Aralık 2016;8(2). doi:10.18613/deudfd.266526
Chicago Öztürk, Orkun Burak, ve Nurser Gökdemir Işık. “TÜRKİYE’DE UYGULANMAKTA OLAN LİMAN DEVLETİ KONTROLLERİNE YÖNELİK BİR DELPHİ ÇALIŞMASI”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 8, sy. 2 (Aralık 2016). https://doi.org/10.18613/deudfd.266526.
EndNote Öztürk OB, Gökdemir Işık N (01 Aralık 2016) TÜRKİYE’DE UYGULANMAKTA OLAN LİMAN DEVLETİ KONTROLLERİNE YÖNELİK BİR DELPHİ ÇALIŞMASI. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 8 2
IEEE O. B. Öztürk ve N. Gökdemir Işık, “TÜRKİYE’DE UYGULANMAKTA OLAN LİMAN DEVLETİ KONTROLLERİNE YÖNELİK BİR DELPHİ ÇALIŞMASI”, Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 2, 2016, doi: 10.18613/deudfd.266526.
ISNAD Öztürk, Orkun Burak - Gökdemir Işık, Nurser. “TÜRKİYE’DE UYGULANMAKTA OLAN LİMAN DEVLETİ KONTROLLERİNE YÖNELİK BİR DELPHİ ÇALIŞMASI”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 8/2 (Aralık 2016). https://doi.org/10.18613/deudfd.266526.
JAMA Öztürk OB, Gökdemir Işık N. TÜRKİYE’DE UYGULANMAKTA OLAN LİMAN DEVLETİ KONTROLLERİNE YÖNELİK BİR DELPHİ ÇALIŞMASI. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2016;8. doi:10.18613/deudfd.266526.
MLA Öztürk, Orkun Burak ve Nurser Gökdemir Işık. “TÜRKİYE’DE UYGULANMAKTA OLAN LİMAN DEVLETİ KONTROLLERİNE YÖNELİK BİR DELPHİ ÇALIŞMASI”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 2, 2016, doi:10.18613/deudfd.266526.
Vancouver Öztürk OB, Gökdemir Işık N. TÜRKİYE’DE UYGULANMAKTA OLAN LİMAN DEVLETİ KONTROLLERİNE YÖNELİK BİR DELPHİ ÇALIŞMASI. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2016;8(2).

Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz

Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.

Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/

Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts


download    download   download

                                               18441     23882   23881      13875                                                                     27606  13880 13876  27184   download