BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Volume: 5 Issue: 2, 1 - 18, 02.10.2015

Abstract

The ports are nodal points in transportation systems. They are the gates for their hinterlands. That fact that trade has been globalized and 80% of this global trade is seaborne trade makes it imperative that the ports must have layouts and their infrastructure must be designed so as to carry out the functions projected and expected seismic response. While the port structures are designed, winds, currents, waves and seismic loads are taken into consideration. The infrastructures should be safe under these environmental loads. Port operations may stop when acceptable damage limits are exceeded. In such case depending upon the size of the port failing to provide services, local, national and global trade is likely to be obstructed. The recent occurence of large earthquakes around major ports has increased the significance of port designs. Huge port investments should require economic planning and design. Port structures need advanced design methods. In this study, a simplified dynamic analysis method is proposed to evaluate the magnitude and the phase variation of the dynamic thrust acting on the caisson type quay walls and to predict the seismic sliding displacement of caisson type quay walls by considering the variation of wall thrust

References

  • BORG, R.C. (2007) Seismic Performance, Analysis and Design of Wharf
  • Structures: A Comparison of Worldwide Typologies, Master Thesis, Rose
  • School, Pavia.
  • EUROPEAN SEAPORTS ORGANISATION (ESPO), (2005) Annual
  • Report 2005, Brüksel.
  • KIM, S.R., KWON, O.S., KIM, M.M. (2004) Evaluation of Force
  • Components Acting on Gravity Type Quay Walls During Earthquakes,
  • Soil Dynamics and Earthquake Engineering, Vol.24, pp.853-866.
  • KIM, S.R., JANG, I.S., CHUNG, C.K., KIM, M.M. (2005) Evaluation of
  • Seismic Displacements of Quay Walls, Soil Dynamics and Earthquake
  • Engineering, Vol.25, pp. 451-459.
  • KLY, (2008) Kıyı ve Liman Yapıları, Demiryolları, Hava Meydanları
  • İnşaatlarına İlişkin Deprem Teknik Yönetmeliği, Ulaştırma, Habercilik ve
  • Denizcilik Bakanlığı, (IMO İstanbul Şubesi Yayını).
  • ORHAN, K. (2013) Ağırlık Tipi Yanaşma Yapılarının Kayan Blok
  • Yöntemi ile Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen
  • Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • ULUŞAN, A. (2012) Keson Yanaşma Yapılarının Sismik Davranışı,
  • Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü,
  • İstanbul.
  • VISONE, C., (2008) Performance-Based Approach in Seismic Design of
  • Embedded Retaining Walls, Yüksek Lisans Tezi, Universita degli Studi
  • di Napoli Federico II Polo dele Scienze e dele Tecnologie, Napoli.
  • YÜKSEL, Y., ERGİN A., YALÇINER, A.C., BERİLGEN, M., CİHAN,
  • K., KARAKUŞ, H. (2011) Blok Tipi Kıyı Yapılarının Basitleştirilmiş
  • Dinamik Analiz Yöntemi ile Tasarımı, 111Y006, TÜBİTAK

Sismik Risk ve Limanlarda Hasar Tipleri

Year 2013, Volume: 5 Issue: 2, 1 - 18, 02.10.2015

Abstract

Limanlar ulaşım sistemlerinde düğüm noktalarını oluşturmaktadır.
Hizmet ettikleri hinterlandların kapılarıdırlar. Dünya ticaretinin %80’i
denizlerden yapıldığı ve ticaretin küreselleştiği düşünülürse, limanların doğru
planlanmaları, yapılarının öngörülen kullanım amacına, sahip olduğu öneme ve
deprem performansına cevap verecek biçimde tasarlanmaları gerekir. Liman
yapıları çevresel yükler olan rüzgar, dalga, akıntı ve deprem yüklerine göre
tasarlanırlar. Yapılar bu yükler altında güvenle hizmet vermelidirler. Bu yükler
altında yapıların tanımlanan limitlerin üzerinde hasar görmeleri durumunda
liman hizmeti duracaktır. Bu durumda limanın büyüklüğüne bağlı olarak
bölgesel, ulusal ve küresel ölçekte ticari faaliyetler aksayacaktır. Son yıllarda
büyük limanların bulunduğu bölgelerde meydana gelen depremler, konunun
önemini artırmıştır. Ancak yüksek yatırım maliyetlerini gerektiren limanlar da
ekonomik tasarımları gerektirmektedir. Bu tip tasarımlar da ileri düzeyde
analizlere ihtiyaç duymaktadır. Bu çalışmada özellikle keson tipi rıhtıma sahip
bir limanda sismik risk ve kayan blok yöntemiyle analize dayalı araştırma
sunulacaktır.

References

  • BORG, R.C. (2007) Seismic Performance, Analysis and Design of Wharf
  • Structures: A Comparison of Worldwide Typologies, Master Thesis, Rose
  • School, Pavia.
  • EUROPEAN SEAPORTS ORGANISATION (ESPO), (2005) Annual
  • Report 2005, Brüksel.
  • KIM, S.R., KWON, O.S., KIM, M.M. (2004) Evaluation of Force
  • Components Acting on Gravity Type Quay Walls During Earthquakes,
  • Soil Dynamics and Earthquake Engineering, Vol.24, pp.853-866.
  • KIM, S.R., JANG, I.S., CHUNG, C.K., KIM, M.M. (2005) Evaluation of
  • Seismic Displacements of Quay Walls, Soil Dynamics and Earthquake
  • Engineering, Vol.25, pp. 451-459.
  • KLY, (2008) Kıyı ve Liman Yapıları, Demiryolları, Hava Meydanları
  • İnşaatlarına İlişkin Deprem Teknik Yönetmeliği, Ulaştırma, Habercilik ve
  • Denizcilik Bakanlığı, (IMO İstanbul Şubesi Yayını).
  • ORHAN, K. (2013) Ağırlık Tipi Yanaşma Yapılarının Kayan Blok
  • Yöntemi ile Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen
  • Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • ULUŞAN, A. (2012) Keson Yanaşma Yapılarının Sismik Davranışı,
  • Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü,
  • İstanbul.
  • VISONE, C., (2008) Performance-Based Approach in Seismic Design of
  • Embedded Retaining Walls, Yüksek Lisans Tezi, Universita degli Studi
  • di Napoli Federico II Polo dele Scienze e dele Tecnologie, Napoli.
  • YÜKSEL, Y., ERGİN A., YALÇINER, A.C., BERİLGEN, M., CİHAN,
  • K., KARAKUŞ, H. (2011) Blok Tipi Kıyı Yapılarının Basitleştirilmiş
  • Dinamik Analiz Yöntemi ile Tasarımı, 111Y006, TÜBİTAK
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yalçın Yüksel This is me

Kadir Orhan This is me

Publication Date October 2, 2015
Published in Issue Year 2013 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Yüksel, Y., & Orhan, K. (2015). Sismik Risk ve Limanlarda Hasar Tipleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 5(2), 1-18.
AMA Yüksel Y, Orhan K. Sismik Risk ve Limanlarda Hasar Tipleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. October 2015;5(2):1-18.
Chicago Yüksel, Yalçın, and Kadir Orhan. “Sismik Risk Ve Limanlarda Hasar Tipleri”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 5, no. 2 (October 2015): 1-18.
EndNote Yüksel Y, Orhan K (October 1, 2015) Sismik Risk ve Limanlarda Hasar Tipleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 5 2 1–18.
IEEE Y. Yüksel and K. Orhan, “Sismik Risk ve Limanlarda Hasar Tipleri”, Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, vol. 5, no. 2, pp. 1–18, 2015.
ISNAD Yüksel, Yalçın - Orhan, Kadir. “Sismik Risk Ve Limanlarda Hasar Tipleri”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 5/2 (October 2015), 1-18.
JAMA Yüksel Y, Orhan K. Sismik Risk ve Limanlarda Hasar Tipleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2015;5:1–18.
MLA Yüksel, Yalçın and Kadir Orhan. “Sismik Risk Ve Limanlarda Hasar Tipleri”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, vol. 5, no. 2, 2015, pp. 1-18.
Vancouver Yüksel Y, Orhan K. Sismik Risk ve Limanlarda Hasar Tipleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2015;5(2):1-18.

Articles published in this journal can not be used without referring to the journal. The authors are scientifically for their manuscripts.

Maritime Faculty Journal does not have article processing charges (APCs) or submission charges.

Dokuz Eylul University Publishing House Web Page
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/


18320  18321 27187

18441  23882 23881  13875  


                                      27606  1388013876 27184 27186