BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Volume: 5 Issue: 2, 97 - 108, 02.10.2015

Abstract

Floating breakwaters which have usually been constructed for marinas in the milder wave climate regions of Turkey can be an efficient alternative for the harbors with high water depth, steep bottom slope and poor soil conditions. This study presents a model for Çandarlı Container Terminal with a floating breakwater where the water depth is reaching to 40 m and the soil is too weak. However, breakwater of Çandarlı Container Terminal was designed as a combination of rubble mound breakwater with 800m length and piled breakwater with 1000 m length. According to the design, two rows of 90m length piles with a diameter of 1.778m will be driven with 0.2m distance between two piles. Although the construction of the breakwater has already been started in Çandarlı, in this study, floating breakwater scenario is studied to investigate the performance of the floating breakwater and the possibility of its usage for the harbors with moderate wave climate. The results of the model study show that the required wave agitation could be gained when a port is constructed through floating breakwater scenario

References

  • CEM, Coastal Engineering Manual (2006) Coastal Engineering Research
  • Center, Department of the Army, US Army Corps of Engineers,
  • Washington DC, USA.
  • FOUSERT, M. W. (2006) Floating Breakwater: A Theoretical Study of a
  • Dynamic Wave Attenuating System, MSc Thesis, TU Delft.
  • GÜNBAK, A.R., ÖZBAHÇECİ, B., KÜÇÜKOSMANOĞLU, A.,
  • AKBAŞ H.L. (2013) Performance of Vertical Wall and Floating
  • Breakwaters Combination for Datca Marina, Proceedings of the
  • Conference on Coasts, Marine Structures and Breakwaters 2013, ICE,
  • Edinburgh, UK.
  • HALES, Z. L. (1981) Floating Breakwaters—State of the Art Literature
  • Review. Technical Report no.81–1. Coastal Engineering Research Centre,
  • Fort Belvoir.
  • KÜRÜM, O. (2008) An Experimental Study on The Performance of Box
  • Type Floating Breakwaters With Screens, Yüksek Lisans Tezi, Orta
  • Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • MARTINELLI, L., RUOL, P., ZANUTTIGH, B., (2008) Wave Basin
  • Experiments on Floating Breakwaters with Different Layouts, Applied
  • Ocean Research, Vol.30, pp. 199–207.
  • STAGE I REPORT (2009) Technical Assistance for Construction of a
  • New Port in Candarli İzmir, Europe Aid 126395.
  • ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK ve HABERLEŞME BAKANLIĞI (2008)
  • Çandarlı Limanı Dalga Transformasyonu Sayısal Benzeşim Çalışması,
  • Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü, Araştırma Dairesi Başkanlığı
  • Raporu, No: 6246.
  • ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK ve HABERLEŞME BAKANLIĞI (2013)
  • http://www.dailymotion.com/video/xj5r1x_candarli-limani-proje
  • filmi_news#.UeP4SCZrOUk
  • ULAŞTIRMA KIYI YAPILARI MASTER PLAN ÇALIŞMASI SONUÇ
  • RAPORU (2010) Yüksel Proje Uluslararası A.Ş. ve Belde Proje ve
  • Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. Ankara.

Limanların Yüzer Dalgakıranla Modellenmesi

Year 2013, Volume: 5 Issue: 2, 97 - 108, 02.10.2015

Abstract

Türkiye’de şimdiye kadar genelde yat limanlarında, sakin deniz
iklimleri olan bölgelerde kullanılan yüzer dalgakıranlar, derin, dik eğimli
topoğrafya ve zayıf zemine sahip alanlarda yapılacak limanlar için de alternatif
olabilir. Bu çalışmada Çandarlı Limanı’nın yüzer dalgakıranla modellenmesi
senaryosu çalışılmıştır. 40 m derinlikli ve zayıf zeminli Çandarlı Limanı yüzer
dalgakıran kullanımına iyi bir örnek olabilir. Yapımına halen devam edilen
Çandarlı Limanı dalgakıranı, 800m boyunda taş dolgu dalgakıran ile 1000m
boyunda,1.778m çapında 90m uzunluğunda 20 cm aralıkla çakılan çift sıra
kazıklardan oluşturulmaktadır. Her ne kadar söz konusu projede dalgakıran tipi
belirlenmiş ve inşaatı devam etmekte ise de yüzer dalgakıran senaryosu
çalışılarak yüzer dalgakıranların performansı ve ılımlı dalga iklimli limanlarda
kullanım imkânı araştırılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre yüzer dalgakıran
kullanılarak limanın oluşturulması durumunda, istenen çalkantı oranları elde
edilebilmektedir.

References

  • CEM, Coastal Engineering Manual (2006) Coastal Engineering Research
  • Center, Department of the Army, US Army Corps of Engineers,
  • Washington DC, USA.
  • FOUSERT, M. W. (2006) Floating Breakwater: A Theoretical Study of a
  • Dynamic Wave Attenuating System, MSc Thesis, TU Delft.
  • GÜNBAK, A.R., ÖZBAHÇECİ, B., KÜÇÜKOSMANOĞLU, A.,
  • AKBAŞ H.L. (2013) Performance of Vertical Wall and Floating
  • Breakwaters Combination for Datca Marina, Proceedings of the
  • Conference on Coasts, Marine Structures and Breakwaters 2013, ICE,
  • Edinburgh, UK.
  • HALES, Z. L. (1981) Floating Breakwaters—State of the Art Literature
  • Review. Technical Report no.81–1. Coastal Engineering Research Centre,
  • Fort Belvoir.
  • KÜRÜM, O. (2008) An Experimental Study on The Performance of Box
  • Type Floating Breakwaters With Screens, Yüksek Lisans Tezi, Orta
  • Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • MARTINELLI, L., RUOL, P., ZANUTTIGH, B., (2008) Wave Basin
  • Experiments on Floating Breakwaters with Different Layouts, Applied
  • Ocean Research, Vol.30, pp. 199–207.
  • STAGE I REPORT (2009) Technical Assistance for Construction of a
  • New Port in Candarli İzmir, Europe Aid 126395.
  • ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK ve HABERLEŞME BAKANLIĞI (2008)
  • Çandarlı Limanı Dalga Transformasyonu Sayısal Benzeşim Çalışması,
  • Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü, Araştırma Dairesi Başkanlığı
  • Raporu, No: 6246.
  • ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK ve HABERLEŞME BAKANLIĞI (2013)
  • http://www.dailymotion.com/video/xj5r1x_candarli-limani-proje
  • filmi_news#.UeP4SCZrOUk
  • ULAŞTIRMA KIYI YAPILARI MASTER PLAN ÇALIŞMASI SONUÇ
  • RAPORU (2010) Yüksel Proje Uluslararası A.Ş. ve Belde Proje ve
  • Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. Ankara.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Bergüzar Özbahçeci

Publication Date October 2, 2015
Published in Issue Year 2013 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Özbahçeci, B. (2015). Limanların Yüzer Dalgakıranla Modellenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 5(2), 97-108.
AMA Özbahçeci B. Limanların Yüzer Dalgakıranla Modellenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. October 2015;5(2):97-108.
Chicago Özbahçeci, Bergüzar. “Limanların Yüzer Dalgakıranla Modellenmesi”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 5, no. 2 (October 2015): 97-108.
EndNote Özbahçeci B (October 1, 2015) Limanların Yüzer Dalgakıranla Modellenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 5 2 97–108.
IEEE B. Özbahçeci, “Limanların Yüzer Dalgakıranla Modellenmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, vol. 5, no. 2, pp. 97–108, 2015.
ISNAD Özbahçeci, Bergüzar. “Limanların Yüzer Dalgakıranla Modellenmesi”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 5/2 (October 2015), 97-108.
JAMA Özbahçeci B. Limanların Yüzer Dalgakıranla Modellenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2015;5:97–108.
MLA Özbahçeci, Bergüzar. “Limanların Yüzer Dalgakıranla Modellenmesi”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, vol. 5, no. 2, 2015, pp. 97-108.
Vancouver Özbahçeci B. Limanların Yüzer Dalgakıranla Modellenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2015;5(2):97-108.

Articles published in this journal can not be used without referring to the journal. The authors are scientifically for their manuscripts.

Maritime Faculty Journal does not have article processing charges (APCs) or submission charges.

Dokuz Eylul University Publishing House Web Page
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/


18320  18321 27187

18441  23882 23881  13875  


                                      27606  1388013876 27184 27186