Research Article
BibTex RIS Cite

UZAKYOL VARDİYA ZABİTİ SEÇİM KRİTERLERİNİN BELİRLENMESİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Year 2019, Volume: 11 Issue: 2, 221 - 236, 16.12.2019
https://doi.org/10.18613/deudfd.659810

Abstract

Denizcilikte yaşanan kazaların nedenleri arasında en büyük etkenin insan faktörü olduğu bilimsel olarak ispat edilmiş bir gerçektir. İnsan faktörü kök nedenleri incelendiğinde ise işletmedeki işgören seçim hataları ve yetkin olmayan personelin gemilerde çalışması sonucu meydana gelen hataların neden olduğu durumlar tespit edilmektedir. Bu nedenle gemide çalışan personelin yetkin ve yeterli olması oldukça önemlidir. Bu araştırma ile uzakyol vardiya zabitlerinin işe alım sürecinde işgören seçim kriterlerinin neler olduğunun tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu kriterlerin tespit edilmesi amacıyla 12 gemi donatan firmasının insan kaynakları müdürleri ile nitel araştırma tekniklerinden olan yüz yüze yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen veriler değerlendirilerek 18 adet mesleki ve davranışsal yetkinlik tespit edilmiştir. Araştırmanın sonucunda elde edilen verilere ilişkin sonuçlar değerlendirilmiştir.

References

  • Acar, A. C, (2013). İnsan Kaynakları Planlaması ve İşgören Seçimi. Sadullah, Ö., Uyargil, C., Acar, A. C., Özçelik, A.O., Dündar, D., Ataay, İ.D., Adal, Z., Tüzüner, L. (Ed.). İnsan Kaynakları Yönetimi (p. 87-156). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Byars, L., L. and Rue L., W., (2004), Human Resource Management, New York: McGraw-Hil.
  • Chauvin, C., Lardjane, S., Morel, G., Clostermann, J., P. and Landgard, B. (2013). Human and Organisational Factors in Maritime Accidents: Analysis of Collisions at Sea Using The HFACS, Accident Analysis and Prevention, 59: 26-37.
  • Chien, C., F. and Chen, L., F. (2005). Data Mining to Improve Personnel Selection and Enhance Human Capital: A Case Study in High-Technology Industry, Expert Systems with Applications, 34: 280–290.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S. and Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Daft, R. L. (2000). Organization Theory and Design. USA: South-Western College Publishing, Thompson Learning.
  • Ferecov R. (2011). İnsan Kaynakları Yönetiminde Performans Değerleme ve Uygulama. Baku: Qafqaz Üniversitesi Yayınları.
  • Galieriková, A. (2019), The Human Factor and Maritime Safety, Transportation Research Procedia, 40:1319–1326.
  • John, O. and Gailus, S. (2014). Model for a Specific Decision Support System for Crew Requirement Planning in Ship Management, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 147: 275-283.
  • Kıncal, R., Y. (2013). “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lewarn, B., and Francis, J. (2009). Salvaging and Developing A National Flag Fleet. Tasmania: Maritime Transport Ltd.
  • Lincoln, Y., S. and Guba E., (1985), Naturalistic Inquiry, Beverly Hills: Sage Publications. Mason, J. (2002). Qualitative Researching, London: SAGE Publications.
  • Progoulaki, M., Katradi, A., and Thotokas, I. (2013). Developing and Promoting Seafarers’ Welfare under the Maritime Labour Convention: A Research Agenda. Journal of Economics and Business, 63(3):75-82.
  • Sağlam, B., B. (2019). Scrutinizing Relational Governance Strategies At Ports: An Interorganizational Analysis, (PhD Thesis) İzmir: Dokuz Eylül University.
  • Sağlam, B. B. and Karataş Çetin, Ç. (2018). A Qualitative Examination of Relational and Contractual Governance Mechanisms in Aliağa Port Cluster. Journal of ETA Maritime Science, 6(4), 365-378
  • Serper, Ö. and Gürsakal, N., (1989), Araştırma Yöntemleri, İstanbul: Filiz Kitapevi.
  • Stopford, M. (2002). Maritime Economics, London: Taylor and Francis Group.
  • Tonus, Z., (2013). İnsan Kaynakları Planlaması ve İş Analizi, Geylan R. (Ed.) İnsan Kaynakları Yönetimi, (p.34-60). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Uyargil, C., (2013). İş Analizi ve İş Dizaynı. Sadullah, Ö., Uyargil, C., Acar, A. C., Özçelik, A.O., Dündar, D., Ataay, İ.D., Adal, Z., Tüzüner, L (Ed.). İnsan Kaynakları Yönetimi (p.49-84) İstanbul: Beta Yayıncılık. pp. 49-84
  • Wallendorf, M. and Belk R., W. (1989), Assessing Trustworthiness in Naturalistic Consumer Research. Elizabeth C. Hirschman (Ed.) SV-Interpretive Consumer Research,(p.69-84). Association for Consumer Research.
  • Yıldırım, A. and Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Kitabevi.

A QUALITATIVE STUDY ON DETERMINING THE CRITERIA (TO BE) USED IN RECRUITING OCEANGOING WATCHKEEPING OFFICERS

Year 2019, Volume: 11 Issue: 2, 221 - 236, 16.12.2019
https://doi.org/10.18613/deudfd.659810

Abstract

It is widely accepted that one of the most important factors playing an important role in the accidents encountered in shipping is the human factor. A thorough analysis of the most likely sources of this factor in particular world reveal the unfavorable strategies adopted in recruiting and hiring seafarers: employing incompetent ones. Who are not qualified enough to successfully carry out the critical jobs remarkably affective in sustaining the required safety in oceangoing vessels. In mitigating the mistakes and risks and sustaining safety on board ships, recruiting and employing qualitative and competent watchkeeping officers is of utmost importance. The purpose of this study is to determine the criteria (to be) used in recruiting oceangoing watchkeeping officers. To do this, semi-structured interviews, one of the instruments of qualitative research method, has been conducted through the human resource managers of 12 shipowning and/or operating/management companies. As a result of having analyzed the data, 18 vocational, attitudinal/behavioral competencies have been determined, and the overall results have been discussed.

References

  • Acar, A. C, (2013). İnsan Kaynakları Planlaması ve İşgören Seçimi. Sadullah, Ö., Uyargil, C., Acar, A. C., Özçelik, A.O., Dündar, D., Ataay, İ.D., Adal, Z., Tüzüner, L. (Ed.). İnsan Kaynakları Yönetimi (p. 87-156). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Byars, L., L. and Rue L., W., (2004), Human Resource Management, New York: McGraw-Hil.
  • Chauvin, C., Lardjane, S., Morel, G., Clostermann, J., P. and Landgard, B. (2013). Human and Organisational Factors in Maritime Accidents: Analysis of Collisions at Sea Using The HFACS, Accident Analysis and Prevention, 59: 26-37.
  • Chien, C., F. and Chen, L., F. (2005). Data Mining to Improve Personnel Selection and Enhance Human Capital: A Case Study in High-Technology Industry, Expert Systems with Applications, 34: 280–290.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S. and Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Daft, R. L. (2000). Organization Theory and Design. USA: South-Western College Publishing, Thompson Learning.
  • Ferecov R. (2011). İnsan Kaynakları Yönetiminde Performans Değerleme ve Uygulama. Baku: Qafqaz Üniversitesi Yayınları.
  • Galieriková, A. (2019), The Human Factor and Maritime Safety, Transportation Research Procedia, 40:1319–1326.
  • John, O. and Gailus, S. (2014). Model for a Specific Decision Support System for Crew Requirement Planning in Ship Management, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 147: 275-283.
  • Kıncal, R., Y. (2013). “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lewarn, B., and Francis, J. (2009). Salvaging and Developing A National Flag Fleet. Tasmania: Maritime Transport Ltd.
  • Lincoln, Y., S. and Guba E., (1985), Naturalistic Inquiry, Beverly Hills: Sage Publications. Mason, J. (2002). Qualitative Researching, London: SAGE Publications.
  • Progoulaki, M., Katradi, A., and Thotokas, I. (2013). Developing and Promoting Seafarers’ Welfare under the Maritime Labour Convention: A Research Agenda. Journal of Economics and Business, 63(3):75-82.
  • Sağlam, B., B. (2019). Scrutinizing Relational Governance Strategies At Ports: An Interorganizational Analysis, (PhD Thesis) İzmir: Dokuz Eylül University.
  • Sağlam, B. B. and Karataş Çetin, Ç. (2018). A Qualitative Examination of Relational and Contractual Governance Mechanisms in Aliağa Port Cluster. Journal of ETA Maritime Science, 6(4), 365-378
  • Serper, Ö. and Gürsakal, N., (1989), Araştırma Yöntemleri, İstanbul: Filiz Kitapevi.
  • Stopford, M. (2002). Maritime Economics, London: Taylor and Francis Group.
  • Tonus, Z., (2013). İnsan Kaynakları Planlaması ve İş Analizi, Geylan R. (Ed.) İnsan Kaynakları Yönetimi, (p.34-60). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Uyargil, C., (2013). İş Analizi ve İş Dizaynı. Sadullah, Ö., Uyargil, C., Acar, A. C., Özçelik, A.O., Dündar, D., Ataay, İ.D., Adal, Z., Tüzüner, L (Ed.). İnsan Kaynakları Yönetimi (p.49-84) İstanbul: Beta Yayıncılık. pp. 49-84
  • Wallendorf, M. and Belk R., W. (1989), Assessing Trustworthiness in Naturalistic Consumer Research. Elizabeth C. Hirschman (Ed.) SV-Interpretive Consumer Research,(p.69-84). Association for Consumer Research.
  • Yıldırım, A. and Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Kitabevi.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Erdem Kan

Burak Köseoğlu

Publication Date December 16, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Kan, E., & Köseoğlu, B. (2019). A QUALITATIVE STUDY ON DETERMINING THE CRITERIA (TO BE) USED IN RECRUITING OCEANGOING WATCHKEEPING OFFICERS. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 11(2), 221-236. https://doi.org/10.18613/deudfd.659810
AMA Kan E, Köseoğlu B. A QUALITATIVE STUDY ON DETERMINING THE CRITERIA (TO BE) USED IN RECRUITING OCEANGOING WATCHKEEPING OFFICERS. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. December 2019;11(2):221-236. doi:10.18613/deudfd.659810
Chicago Kan, Erdem, and Burak Köseoğlu. “A QUALITATIVE STUDY ON DETERMINING THE CRITERIA (TO BE) USED IN RECRUITING OCEANGOING WATCHKEEPING OFFICERS”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 11, no. 2 (December 2019): 221-36. https://doi.org/10.18613/deudfd.659810.
EndNote Kan E, Köseoğlu B (December 1, 2019) A QUALITATIVE STUDY ON DETERMINING THE CRITERIA (TO BE) USED IN RECRUITING OCEANGOING WATCHKEEPING OFFICERS. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 11 2 221–236.
IEEE E. Kan and B. Köseoğlu, “A QUALITATIVE STUDY ON DETERMINING THE CRITERIA (TO BE) USED IN RECRUITING OCEANGOING WATCHKEEPING OFFICERS”, Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, vol. 11, no. 2, pp. 221–236, 2019, doi: 10.18613/deudfd.659810.
ISNAD Kan, Erdem - Köseoğlu, Burak. “A QUALITATIVE STUDY ON DETERMINING THE CRITERIA (TO BE) USED IN RECRUITING OCEANGOING WATCHKEEPING OFFICERS”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 11/2 (December 2019), 221-236. https://doi.org/10.18613/deudfd.659810.
JAMA Kan E, Köseoğlu B. A QUALITATIVE STUDY ON DETERMINING THE CRITERIA (TO BE) USED IN RECRUITING OCEANGOING WATCHKEEPING OFFICERS. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2019;11:221–236.
MLA Kan, Erdem and Burak Köseoğlu. “A QUALITATIVE STUDY ON DETERMINING THE CRITERIA (TO BE) USED IN RECRUITING OCEANGOING WATCHKEEPING OFFICERS”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, vol. 11, no. 2, 2019, pp. 221-36, doi:10.18613/deudfd.659810.
Vancouver Kan E, Köseoğlu B. A QUALITATIVE STUDY ON DETERMINING THE CRITERIA (TO BE) USED IN RECRUITING OCEANGOING WATCHKEEPING OFFICERS. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2019;11(2):221-36.

Articles published in this journal can not be used without referring to the journal. The authors are scientifically for their manuscripts.

Maritime Faculty Journal does not have article processing charges (APCs) or submission charges.

Dokuz Eylul University Publishing House Web Page
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/


18320  18321 27187

18441  23882 23881  13875  


                                                                   27606  1388013876 27184 27186