KURUM KÜLTÜRÜ İLE İŞ TATMİNİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: BİR LOJİSTİK ŞİRKETİNİN ANALİZİ
Yıl 2021,
Cilt: 13 Sayı: 1, 85 - 116, 21.06.2021
Çağrı Kılıç
,
Nazlı Gülfem Gidener
Öz
Kurum kültürü ile çalışanların iş tatminine etkisi olumlu olmakla birlikte yapılan işte verimlilik artmaktadır. Bu araştırmacın amacı; çalışanların kurum kültürüne karşı bakış açısı ile var olan uygulamalara karşı tatmin düzeylerinin bulunması ve kurum kültürü ile iş tatmini arasındaki ilişkinin saptanmasıdır.
Araştırma, lojistik sektöründe faaliyet gösteren bir şirketin başarı sağlamasında kurum kültürünün önemi, yeri ve iş tatminine etkileri ile birlikte iş tatminini sağladığında bunun şirket üzerine etkilerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın amaçlarını gerçekleştirmek için yapılan araştırma, lojistik sektöründe faaliyet gösteren bir X şirketinin tedarik zinciri departmanında 11 çalışan üzerinde uygulama yapılmıştır. Kurum kültürünün çalışanların iş tatmini ile ilişkisini belirlemek üzere nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış mülakat tekniği ile tespit edilmeye çalışılmıştır ve saptanan bulgular açıklanmıştır. Bu bulgular kurum kültürünün çalışanlar üzerinde iş tatminine olan etkisinin hangi düzeyde olduğunun anlaşılması ve çalışanlara sağladığı motivasyonun önemini belirtmektedir. Bununla birlikte lojistik sektöründe kurum kültürü ile çalışanların iş tatminine etkisi literatürü için de önemli bir katkı sağlamaktadır.
Kaynakça
- Aktan, C.C. (2006). Kurum Kültürü. Kurumsal Kültür: Organizasyonlar, Kurallar ve Kurumlar, (s. 33-55). Ankara Sermaye Piyasa Kurulu.
- Aşık, N.A. (2010). Çalışanların iş doyumunu etkileyen bireysel ve örgütsel faktörler ile sonuçlarına ilişkin kavramsal bir değerlendirme. Türk İdare Dergisi, 0(467):31-48.
- Bakan, İ. ve Büyükbeşe, T. (2008). Katılımcı karar verme: kararlara katılım konusunda çalışanların düşüncelerine yönelik bir alan çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 13(1), 29 – 56.
- Başaran, İ.E. (2008). Örgütsel Davranış, İnsanın Üretim Gücü. Ankara: Siyasal Basın Yayın Dağıtım.
- Bowditch, J.L. ve Buono, A.F. (2001). A Primer on Organizational Behaviour. (Fifth Edition). New York: John Wiley & Sons, Inc.
- Bozkurt, T. ve Turgut, T. (1999). Çalışanların toplam kalite yönetim uygulamaları ile ilgili tatminleri ve kültürel sayıltıları arasındaki ilişkiler. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, Cilt 2.
- Budak, G. (1999). İşletmeleri başarıya ulaştıran yol organizasyon yapısı - birey - iş doyumu uyumu, İzmir Ticaret Odası Yayınları, No:61, İzmir.
- Doğan, M. (2011). İşletme Ekonomisi ve Yönetimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Dönmezler, S. (1994). Toplumbilim. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Erdil, O., Keskin, H., İmamoğlu, S. Z. ve Erat, S. (2004). Yönetim tarzı ve çalışma koşulları, arkadaşlık ortamı ve takdir edilme duygusu ile iş tatmini arasındaki ilişkiler: tekstil sektöründe bir uygulama. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 5(1), 17-26.
- Eren, E. (2007). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
- Eren, E. (2015). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
- Erkmen, T. ve Şencan H. (1994). Örgüt kültürünün iş doyumu üzerindeki etkilerinin otomotiv sanayiinde faaliyet gösteren farklı büyüklükteki iki işletmede araştırılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 23(2), 107:125.
- Eroğlu, F. (1996). Davranış Bilimleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Erol, G. (2006). Kurum kültürü ve kurum kültürünün etkileri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 0(24),117-124.
- Fairholm, G.W. (1994). Leadership and Culture of the Trust. London: Preager Publishers.
- Gül, H., Oktay, E. ve Gökçe, H. (2008). İş tatmini, stres, örgütsel bağlılık, işten ayrılma niyeti ve performans arasındaki ilişkiler: sağlık sektöründe bir uygulama. İktisat ve Girişimcilik Üniversitesi Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 0(15), 1-11.
- Konuk, M. (2006). İşletmelerde örgüt kültürünün iş tatmini üzerindeki etkisi ve önemi Konya şeker fabrikasında bir uygulama. (Yüksek Lisans Tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Kozlu, C. (1986). Kurumsal Kültür. İstanbul: Defne Yayıncılık.
- Nergiz, E. ve Yılmaz F. (2016). Çalışanların iş tatmininin performanslarına etkisi: Atatürk Havalimanı gümrüksüz satış işletmesi örneği. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 0(14):50-79.
- Odom, R.Y., Boxx, W.R., Dunn, M.G. (1990). Organizational cultures, commitment, satisfaction and chesion. Public Productivity and Management Review, 14, 157-169.
Özcan, E.D. (2011). Kişilik Bakış Açısından Örgüt Yapısı ve İş Tatmini. İstanbul: Beta Basım Yayım.
Özer, P.S. (2008). Kişisel Özelliklerin İş Doyumu, Yaşam Doyumu ve İş-Yaşam Doyumu İlişkisindeki Rolü. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Matbaası.
- Özkalp, E. ve Kırel, Ç. (2016). Örgütsel Davranış. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
- Santoro, M. ve Gopalakrishnan, S. (2000) The institutionalization of knowledge transfer activities within industry–university collaborative ventures, Journal of Engineering and Technology Management, 17 (3), 299–319.
- Sarı S. (2011). Çalışanların kişilik özellikleri ile iş doyumu arasındaki ilişkiler bankacılık sektörü Antalya örneği. (Yüksek Lisans Tezi) Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Schein, E. (1988). How Culture Form Develops and Changes. R.H.Killman vd. (Ed.), Gaining Control of Corporate Culture, Jossey Bass Publishers, San Fransisco.
- Stackman, R.W., Pinder, C.C. ve Connor, P.E. (2000). Handbook of Organizational Culture and Climate. London.
- Şişman, M. (1994). Örgüt Kültürü. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Terzi A.R. (2000). Örgüt Kültürü. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Trice, H.M. ve Beyer, J.M. (1984). Studying Organizational Cultures Through Rites and Ceremonials Academy of Management Review.
- Türk, M.S. (2007). Örgüt Kültürü ve İş Tatmini. Ankara: Gazi Kitapevi.
Uzunoğlu, S. (2001) Kurumsal kimlik, kurumsal kültür ve kurumsal imaj. Kurgu Dergisi, (0)18, 337-353.
- Varol, M. (1989). Örgüt kültürü ve verimlilik. MPM Verimlilik Dergisi, 18(1), 21-48.
- Vural, Z.B.A. (2010). Kurum Kültürü ve Örgütsel İletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
- Vural, Z.B.A. ve Bat M. (2008). Kurum kültürü analizi: reklam hizmet ajansına yönelik bir araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 5(2), 35-60.
- Yip, G.S. (1992). Total Global strategy: Managing for Worldwide Competetive Advantage, Englewood Cliffs, NJ, Prentice Hall.
THE RELATIONSHIP BETWEEN CORPORATE CULTURE AND JOB SATISFACTON: AN ANALYSIS OF A LOGISTICS COMPANY
Yıl 2021,
Cilt: 13 Sayı: 1, 85 - 116, 21.06.2021
Çağrı Kılıç
,
Nazlı Gülfem Gidener
Öz
Corporate culture has a positive effect on the job satisfaction of the employees as well as the productivity in the work done. The purpose of this research is to provide the employees perspective towards organizational culture and their level of satisfaction with existing applications.
It also aims to determine the relationship between organizational culture and job satisfaction. The research was carried out to examine place, the effects of job satisfaction and the importance of the corporate culture on the success of a company operating in the logistics sector and the effects of this success on the company in case of a satisfaction from the employees. In order to realize the aims of the study, 11 employees employed in the supply chain department of an X company operating in the logistics sector are examined. In order to determine the relationship of corporate culture with job satisfaction, semi-structured interview technique was tried to be assigned by qualitative research methods and the findings were explained. In order to determine the relationship of corporate culture with job satisfaction, semi-structured interview technique was tried to be assigned by qualitative research methods and the findings were explained. These findings point out the importance of understanding the influence level of corporate culture on job satisfaction of the employees as well as the motivation it provides to the employees. This study also makes a significant contribution to the literature of the effect of corporate culture on the job satisfaction of the employees in the logistics sector.
Kaynakça
- Aktan, C.C. (2006). Kurum Kültürü. Kurumsal Kültür: Organizasyonlar, Kurallar ve Kurumlar, (s. 33-55). Ankara Sermaye Piyasa Kurulu.
- Aşık, N.A. (2010). Çalışanların iş doyumunu etkileyen bireysel ve örgütsel faktörler ile sonuçlarına ilişkin kavramsal bir değerlendirme. Türk İdare Dergisi, 0(467):31-48.
- Bakan, İ. ve Büyükbeşe, T. (2008). Katılımcı karar verme: kararlara katılım konusunda çalışanların düşüncelerine yönelik bir alan çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 13(1), 29 – 56.
- Başaran, İ.E. (2008). Örgütsel Davranış, İnsanın Üretim Gücü. Ankara: Siyasal Basın Yayın Dağıtım.
- Bowditch, J.L. ve Buono, A.F. (2001). A Primer on Organizational Behaviour. (Fifth Edition). New York: John Wiley & Sons, Inc.
- Bozkurt, T. ve Turgut, T. (1999). Çalışanların toplam kalite yönetim uygulamaları ile ilgili tatminleri ve kültürel sayıltıları arasındaki ilişkiler. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, Cilt 2.
- Budak, G. (1999). İşletmeleri başarıya ulaştıran yol organizasyon yapısı - birey - iş doyumu uyumu, İzmir Ticaret Odası Yayınları, No:61, İzmir.
- Doğan, M. (2011). İşletme Ekonomisi ve Yönetimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Dönmezler, S. (1994). Toplumbilim. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Erdil, O., Keskin, H., İmamoğlu, S. Z. ve Erat, S. (2004). Yönetim tarzı ve çalışma koşulları, arkadaşlık ortamı ve takdir edilme duygusu ile iş tatmini arasındaki ilişkiler: tekstil sektöründe bir uygulama. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 5(1), 17-26.
- Eren, E. (2007). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
- Eren, E. (2015). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
- Erkmen, T. ve Şencan H. (1994). Örgüt kültürünün iş doyumu üzerindeki etkilerinin otomotiv sanayiinde faaliyet gösteren farklı büyüklükteki iki işletmede araştırılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 23(2), 107:125.
- Eroğlu, F. (1996). Davranış Bilimleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Erol, G. (2006). Kurum kültürü ve kurum kültürünün etkileri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 0(24),117-124.
- Fairholm, G.W. (1994). Leadership and Culture of the Trust. London: Preager Publishers.
- Gül, H., Oktay, E. ve Gökçe, H. (2008). İş tatmini, stres, örgütsel bağlılık, işten ayrılma niyeti ve performans arasındaki ilişkiler: sağlık sektöründe bir uygulama. İktisat ve Girişimcilik Üniversitesi Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 0(15), 1-11.
- Konuk, M. (2006). İşletmelerde örgüt kültürünün iş tatmini üzerindeki etkisi ve önemi Konya şeker fabrikasında bir uygulama. (Yüksek Lisans Tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Kozlu, C. (1986). Kurumsal Kültür. İstanbul: Defne Yayıncılık.
- Nergiz, E. ve Yılmaz F. (2016). Çalışanların iş tatmininin performanslarına etkisi: Atatürk Havalimanı gümrüksüz satış işletmesi örneği. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 0(14):50-79.
- Odom, R.Y., Boxx, W.R., Dunn, M.G. (1990). Organizational cultures, commitment, satisfaction and chesion. Public Productivity and Management Review, 14, 157-169.
Özcan, E.D. (2011). Kişilik Bakış Açısından Örgüt Yapısı ve İş Tatmini. İstanbul: Beta Basım Yayım.
Özer, P.S. (2008). Kişisel Özelliklerin İş Doyumu, Yaşam Doyumu ve İş-Yaşam Doyumu İlişkisindeki Rolü. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Matbaası.
- Özkalp, E. ve Kırel, Ç. (2016). Örgütsel Davranış. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
- Santoro, M. ve Gopalakrishnan, S. (2000) The institutionalization of knowledge transfer activities within industry–university collaborative ventures, Journal of Engineering and Technology Management, 17 (3), 299–319.
- Sarı S. (2011). Çalışanların kişilik özellikleri ile iş doyumu arasındaki ilişkiler bankacılık sektörü Antalya örneği. (Yüksek Lisans Tezi) Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Schein, E. (1988). How Culture Form Develops and Changes. R.H.Killman vd. (Ed.), Gaining Control of Corporate Culture, Jossey Bass Publishers, San Fransisco.
- Stackman, R.W., Pinder, C.C. ve Connor, P.E. (2000). Handbook of Organizational Culture and Climate. London.
- Şişman, M. (1994). Örgüt Kültürü. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Terzi A.R. (2000). Örgüt Kültürü. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Trice, H.M. ve Beyer, J.M. (1984). Studying Organizational Cultures Through Rites and Ceremonials Academy of Management Review.
- Türk, M.S. (2007). Örgüt Kültürü ve İş Tatmini. Ankara: Gazi Kitapevi.
Uzunoğlu, S. (2001) Kurumsal kimlik, kurumsal kültür ve kurumsal imaj. Kurgu Dergisi, (0)18, 337-353.
- Varol, M. (1989). Örgüt kültürü ve verimlilik. MPM Verimlilik Dergisi, 18(1), 21-48.
- Vural, Z.B.A. (2010). Kurum Kültürü ve Örgütsel İletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
- Vural, Z.B.A. ve Bat M. (2008). Kurum kültürü analizi: reklam hizmet ajansına yönelik bir araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 5(2), 35-60.
- Yip, G.S. (1992). Total Global strategy: Managing for Worldwide Competetive Advantage, Englewood Cliffs, NJ, Prentice Hall.