Human error plays a serious role in causing accidents at sea. The human
factor should be emphasized more than automation and technology with quality
and effective training. In order to maintain the safety culture on board, it is necessary to standardize the effectiveness of the trainings. The aim of this study
is to determine the effectiveness of the training of seafarers and prospective seafarers who take part in basic safety training. The participants in the study are
275 seafarers or prospective seafarers. It was used to evaluate the effectiveness
of basic safety training in relation to the response of the Kirkpatrick Training Evaluation Model. The data obtained /rom the scale results were analyzed using
non-parametric tests (Mann Whitney U test and Kruskal Wallis H test) on SPSS
package program. As a result of the study, it was concluded that basic safety training at a high level was effective. The perceptions of effectiveness of
seafarers who received training far the first time were higher than those of seafarers who received training to renew their certificates.
Ege University Scientific Research Projects Coordination Unit
Deniz kazalarının meydana gelmesinde insan hataları ciddi bir rol oynamaktadır. Kaliteli ve etkin eğitim ile otomasyon ve teknoloji yerine insan faktörüne daha fazla önem verilmelidir. Emniyet kültürünün gemide yaşatılabilmesi ıçın eğitimlerin etkinliğinin standart hale getirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, temel emniyet eğitimine katılan gemaidamlarına ve gemiadamı adaylarına verilen eğitimin etkililiğini belirlemektir. Araştırmanın katılımcıları 275 gemiadamı veya gemiadamı adayıdır. Temel emniyet eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesi için Kirkpatrick Eğitim Değerlendirme Modeli'nin reaksiyon bölümü kullanılmıştır. Ölçek sonuçlarından elde edilen veriler, SPSS paket programında parametrik olmayan testler (Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis H testi) kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda temel emniyet eğitimlerinin üst düzeyde etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Eğitime ilk kez katılan gemiadamlarının etkinlik algısının, sertifika yenilemek için eğitime katılan gemiadamlarına göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Maritime Engineering (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors |
|
Project Number | 17-UDMYO-001 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 15 Issue: 1 |