Objective: In
this study, we aimed to detect the attitudes towards gender roles and
predictors of such attitudes in the first and sixth grade medical school
students affiliated at the Dokuz Eylul University School of Medicine.
Material
and method: The Gender Roles Attitude
Scale was used in the current study. Both the scale and the data collection
sheet was applied to the students in classess or in a study environment.
Results: In total, 99
participants were enrolled in the study. Fifty of them (50.5%) were at the
first year and 51 (51.5%) were women. Mean age was 21.8 years. There were no
significant differences in terms of the total scores of The Gender Roles
Attitude Scale between the first and the sixt grade students. However, women
had significantly higher total scale scores and sub-scale scores when compared
to men (p<0.05). Total scale score was 15.5 points higher in women than in
men when the analysis was controlled for other covariates. Higher female gender
roles score was related with the education of mother. Every 5 years of increase
in the duration of the education of mother increased the sub-scale score
approximately 1.2 points.
Conclusion: In
conclusion, we found that egalitarian attitudes were not related with the
educaton. Rather, it was related with being woman and duration of the education
of mother. Therefore, it is important to revise medical curriculum to promote
egaliterian gender roles attitude.
Amaç: Bu çalışmada
Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi 1. ve 6. sınıfında okuyan öğrencilerde
toplumsal cinsiyet algısına yönelik tutumların saptanması ve gerek 1, gerekse
6. sınıf öğrencilerinde toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumu yordayan
değişkenleri araştırılması amaçlanmıştır.
Gereç ve yöntem: Bu
araştırmada Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Gerek ölçek
gerekse diğer verilerin toplandığı form öğrencilere sınıf ya da diğer ders
çalışma ortamlarında verilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya toplam
99 kişi katılmıştır. Bu kişilerin 50’si (%50,5) 1. sınıf öğrencisi ve 51’i
(%51,5) kadındı. Tüm grubun yaş ortalaması 21,8’di. 1. ve 6. sınıf
öğrencilerinde toplumsal cinsiyet rollerinin algılanışı açısından net bir fark
gözlenmedi ancak tüm grupta yapılan analizde kadın öğrencilerde, sınıf farkı
olmaksızın gerek toplam puan gerekse alt ölçek puanları erkek öğrencilere göre
daha yüksekti ve aradaki fark istatistiksel olarak anlamlıydı (p<0,05). Tüm diğer yordayıcılar
kontrol edildiğinde kadın öğrencilerde toplam puan erkeklere göre 15,5 puan
daha yüksekti. Kadın cinsiyet rolü puanında en önemli yordayıcı, diğer
puanlardan farklı olarak annenin yıl olarak eğitim süresiydi. Annenin eğitim
süresindeki her 5 yıllık artış, ölçek puanını 1,2 puan kadar arttırmaktaydı.
Sonuç: Sonuç olarak tıp
fakültesindeki dönem 1 ve 6. sınıf öğrencileri arasında yaptığımız çalışma bize
toplumsal cinsiyet algısının eğitim ile olumlu hale gelmediğini, en önemli
yordayıcıların eğitim sürecinin dışındaki kadın cinsiyeti ve annenin eğitim
süresi olduğunu göstermiştir. Buradan yola çıkarak tıp fakültesi eğitim
müfredatının toplumsal cinsiyet algısını eşitlikçi yönde değiştirecek biçimde
gözden geçirilmesi önemlidir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 17, 2017 |
Submission Date | August 13, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 31 Issue: 3 |