BibTex RIS Kaynak Göster

Some Determinations About the Perceptions of Poetry and Poet in Islam

Yıl 2014, Cilt: 13 Sayı: 13, 1 - 22, 01.12.2014
https://doi.org/10.15247/dev.200

Öz

Poetry was very important for Arabs in Cahiliyye period. Tribe wars first started with poetry and continued with sword. In Quran that has come to a society which poetry is very important has some verses relating to poetry and poets. In this article, these verses are evaluated and based on these, Quran’s perception of poets is tried to be determined.

Kaynakça

  • AMIDU, Sanni (2006), ‘‘İslam’da Şiirin Yeri ve Konumu’’, çev. Adem Çalış- kan, Yedi İklim (Peygamberimiz Özel Sayısı), 194 (Mayıs 2006), s. 53- 55.
  • BAYAT, Fuzuli (2006), Anahatlarıyla Türk Şamanlığı, İstanbul: Ötüken Yayın- ları.
  • ÇELEBİ, İlyas (2001), “Kahin”, DİA, C. 24, İstanbul: TDV, s. 170-172.
  • ______, İlyas (2001), “Karîn”, DİA, C. 24, İstanbul: TDV, s. 490.
  • a), “Karîn”, DİA, C. 24, İstanbul: TDV, s. 490.
  • ÇETİN, Nihat (1973), Eski Arap Şiiri, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • ÇETİNDAĞ, Yusuf (2010), Şiir ve Tenkit –Türk, İran ve Arap Tezkirelerinde-, İstanbul: Kitabevi.
  • ELMALI, Hüseyin (1997), “Hassân b. Sâbit”, DİA, C. 16, İstanbul: TDV, s. 399-401.
  • ERDEM, Sargon, Hulusi Kılıç (1988), “Abdullah b. Revâhâ”, DİA C.1, İstan- bul: TDV, s. 129-130.
  • FARMER, H. George (1967), “Gına”, İslam Ansiklopedisi IV, Ankara: MEB.
  • FURAT, Ahmet Suphi (1996), Arap Edebiyatı Tarihi (Başlangıçtan XVI. Asra Kadar), İstanbul: İstanbul Ünivesitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi.
  • GOLDZİHER, Ignac (1970), “Şiir”, İslam Ansiklopedisi XI, Ankara: MEB.
  • GÜRKAN, Necdet (2002), ‘‘Hz. Peygamberin Şiir ve Şâirlere Bakış Açısı’’, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi IV. Kutlu Doğum Sempozyumu (Tebliğler), 19-20 Nisan 2001 Isparta: S. Ü. İlahiyat Fa- kültesi Yayınları.
  • HAMİDULLAH, Muhammed (1991), İslam Peygamberi, çev. Salih Tuğ, İstan- bul: İrfan Yayımcılık.
  • HUART, Clement (t.y.), Arab ve İslam Edebiyatı, çev. Cemal Sezgin, Ankara: Tisa Matbaacılık.
  • İZUTSU, Toshihiko (t.y.), Kur’an’da Allah ve İnsan, İstanbul: Yeni Ufuklar Neşriyat.
  • ______, Toshihiko (1975), Kur’an’da Allah ve İnsan, Çev. Süleyman Ateş, An- kara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi.
  • KANDEMİR, M. Yaşar (2001), “Kâ’b b. Mâlik”, DİA, C. 24, İstanbul: TDV, s. 4-5.
  • KARAMAN, Hayreddin vd (2006-2008), Kur’an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir I- V. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • KÖPRÜLÜ, M. Fuad (1999), “Bahşı”, Edebiyat Araştırmaları, Ankara: TTK, s. 145-156.
  • KUTLUER, İlhan (1982), “Şiir Sözcüğünün Semantik Alanı”, Yönelişler Aylık Sanat ve Kültür Dergisi, I/11-12 (Şubat Mart 1982), s. 4-13.
  • MIKICS, David (2007), New Handbook of Literary Terms, New Haven (US): Yale University Press.
  • NURDOĞAN, Muhammed (1997), Fuzuli’nin Poetikası, İstanbul: Kitabevi.
  • ÖĞMÜŞ, Harun (2010), Kur’an Yorumunda Şiirin Yeri (II/VIII. Asır Çerçevesin- de), İstanbul: İsam Yayınları.
  • TURGAY, Nurettin (2004), ‘‘İslam Kültüründe Şiir’’, Diyanet İlmî Dergi, Cilt: 40, Sayı: 1, Ocak-Şubat-Mart 2004, Sh: 117, 124-5.
  • YALAR, Mehmet (2009), “İslami Arap Şiiri ve Peygamber”, Uludağ Üniversi- tesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 18/1, s. 61-88.
  • YAVUZ, Yusuf Şevki (2000), “İcazü’l-Kur’an”, DİA, C. 21, İstanbul: TDV, s. 403-407.
  • YILDIRIM, Kadri (2003), “Hz. Peygamber ve Şiir” Diyanet İlmi Dergi- Hz. Muhammed (SAV) Özel Sayı, Ankara.

İslam’da Şiir ve Şair Algısına Dair Kimi Tespitler

Yıl 2014, Cilt: 13 Sayı: 13, 1 - 22, 01.12.2014
https://doi.org/10.15247/dev.200

Öz

Şiir, Cahiliye dönemi Arapları için oldukça önemli idi. Kabileler savaşmaya önce şiirle başlar, sonra kılıçla devam ederlerdi. Şiirin ve şairin önemli olduğu bir topluma inmeye başlayan Kur’an’da şiir ve şairlerle ilgili ayetler bulunmaktadır. Bu makalede, bu ayetlerin değerlendirmesi yapılmış ve bu ayetlerden yola çıkılarak Kuran’da şair ve şiirin nasıl değerlendirildiği tespit edilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • AMIDU, Sanni (2006), ‘‘İslam’da Şiirin Yeri ve Konumu’’, çev. Adem Çalış- kan, Yedi İklim (Peygamberimiz Özel Sayısı), 194 (Mayıs 2006), s. 53- 55.
  • BAYAT, Fuzuli (2006), Anahatlarıyla Türk Şamanlığı, İstanbul: Ötüken Yayın- ları.
  • ÇELEBİ, İlyas (2001), “Kahin”, DİA, C. 24, İstanbul: TDV, s. 170-172.
  • ______, İlyas (2001), “Karîn”, DİA, C. 24, İstanbul: TDV, s. 490.
  • a), “Karîn”, DİA, C. 24, İstanbul: TDV, s. 490.
  • ÇETİN, Nihat (1973), Eski Arap Şiiri, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • ÇETİNDAĞ, Yusuf (2010), Şiir ve Tenkit –Türk, İran ve Arap Tezkirelerinde-, İstanbul: Kitabevi.
  • ELMALI, Hüseyin (1997), “Hassân b. Sâbit”, DİA, C. 16, İstanbul: TDV, s. 399-401.
  • ERDEM, Sargon, Hulusi Kılıç (1988), “Abdullah b. Revâhâ”, DİA C.1, İstan- bul: TDV, s. 129-130.
  • FARMER, H. George (1967), “Gına”, İslam Ansiklopedisi IV, Ankara: MEB.
  • FURAT, Ahmet Suphi (1996), Arap Edebiyatı Tarihi (Başlangıçtan XVI. Asra Kadar), İstanbul: İstanbul Ünivesitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi.
  • GOLDZİHER, Ignac (1970), “Şiir”, İslam Ansiklopedisi XI, Ankara: MEB.
  • GÜRKAN, Necdet (2002), ‘‘Hz. Peygamberin Şiir ve Şâirlere Bakış Açısı’’, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi IV. Kutlu Doğum Sempozyumu (Tebliğler), 19-20 Nisan 2001 Isparta: S. Ü. İlahiyat Fa- kültesi Yayınları.
  • HAMİDULLAH, Muhammed (1991), İslam Peygamberi, çev. Salih Tuğ, İstan- bul: İrfan Yayımcılık.
  • HUART, Clement (t.y.), Arab ve İslam Edebiyatı, çev. Cemal Sezgin, Ankara: Tisa Matbaacılık.
  • İZUTSU, Toshihiko (t.y.), Kur’an’da Allah ve İnsan, İstanbul: Yeni Ufuklar Neşriyat.
  • ______, Toshihiko (1975), Kur’an’da Allah ve İnsan, Çev. Süleyman Ateş, An- kara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi.
  • KANDEMİR, M. Yaşar (2001), “Kâ’b b. Mâlik”, DİA, C. 24, İstanbul: TDV, s. 4-5.
  • KARAMAN, Hayreddin vd (2006-2008), Kur’an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir I- V. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • KÖPRÜLÜ, M. Fuad (1999), “Bahşı”, Edebiyat Araştırmaları, Ankara: TTK, s. 145-156.
  • KUTLUER, İlhan (1982), “Şiir Sözcüğünün Semantik Alanı”, Yönelişler Aylık Sanat ve Kültür Dergisi, I/11-12 (Şubat Mart 1982), s. 4-13.
  • MIKICS, David (2007), New Handbook of Literary Terms, New Haven (US): Yale University Press.
  • NURDOĞAN, Muhammed (1997), Fuzuli’nin Poetikası, İstanbul: Kitabevi.
  • ÖĞMÜŞ, Harun (2010), Kur’an Yorumunda Şiirin Yeri (II/VIII. Asır Çerçevesin- de), İstanbul: İsam Yayınları.
  • TURGAY, Nurettin (2004), ‘‘İslam Kültüründe Şiir’’, Diyanet İlmî Dergi, Cilt: 40, Sayı: 1, Ocak-Şubat-Mart 2004, Sh: 117, 124-5.
  • YALAR, Mehmet (2009), “İslami Arap Şiiri ve Peygamber”, Uludağ Üniversi- tesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 18/1, s. 61-88.
  • YAVUZ, Yusuf Şevki (2000), “İcazü’l-Kur’an”, DİA, C. 21, İstanbul: TDV, s. 403-407.
  • YILDIRIM, Kadri (2003), “Hz. Peygamber ve Şiir” Diyanet İlmi Dergi- Hz. Muhammed (SAV) Özel Sayı, Ankara.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Kitap Tanıtımları
Yazarlar

İsmail Güleç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 13 Sayı: 13

Kaynak Göster

ISNAD Güleç, İsmail. “İslam’da Şiir Ve Şair Algısına Dair Kimi Tespitler”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi 13/13 (Aralık 2014), 1-22. https://doi.org/10.15247/dev.200.

Makale gönderme ve takip:

Makalelerinizin gönderimini dergimizin dergipark web ana sayfasından "Makale Gönder" seçeneği ile yapabilirsiniz. Daha sonraki süreci ise “Dergipark Sistemi”nden takip edebilirsiniz. Herhangi bir sorun yaşamanız halinde lütfen aşağıdaki adreslere bilgi veriniz.

Nihat Öztoprak (Başeditör): noztoprak@fsm.edu.tr

Bünyamin Ayçiçeği (Editör): bunyamin.aycicegi@istanbul.edu.tr

Nusret Gedik (Editör Yardımcısı): nusret.gedik@marmara.edu.tr