This review examines the violations of children’s right to participation in Gaza since October 7, 2023, across legal, social, and educational dimensions. According to UNICEF, UNFPA, and international reports, more than one million people have been displaced, 625,000 students deprived of education, and hundreds of teachers and children killed. At least 270 children have been unlawfully detained. The destruction of schools, social fragmentation, and the exclusion of children from decision-making have effectively nullified their right to participation. The study emphasizes that children should be recognized not merely as victims but as social agents, calling for stronger international legal mechanisms, UNICEF-UNESCO interventions, and the development of crisis-sensitive participation models to safeguard children’s rights in conflict contexts.
Bu derleme, 7 Ekim 2023’ten itibaren süren Gazze saldırılarında çocukların katılım hakkı ihlallerini yasal, sosyal ve eğitsel boyutlarıyla incelemektedir. UNICEF, UNFPA ve uluslararası raporlara göre, 1 milyondan fazla kişi yerinden edilmiş, 625.000 öğrenci eğitimden mahrum kalmış, yüzlerce öğretmen ve çocuk hayatını kaybetmiştir. Ayrıca en az 270 çocuk hukuksuz biçimde tutuklanmıştır. Eğitim kurumlarının yıkımı, sosyal bağların kopması ve çocukların karar süreçlerinden dışlanması, katılım hakkını fiilen ortadan kaldırmıştır. Çalışma, çocukların yalnızca mağdur değil, toplumsal özne olarak tanınması gerektiğini vurgulamakta; uluslararası hukuk, UNICEF-UNESCO müdahalesi ve kriz temelli katılım modelleri geliştirilmesini önermektedir
Bu çalışma, herhangi bir deneysel insan ya da hayvan deneyi içermemektedir. Araştırmada birincil veri toplanmamış, yalnızca kamuya açık ulusal ve uluslararası raporlar, akademik yayınlar ve insan hakları belgeleri kullanılmıştır. Dolayısıyla etik kurul onayı gerektirecek bir uygulama söz konusu değildir. Çalışmada yer verilen tüm veriler, açık erişimli ve referanslandırılmış ikincil kaynaklardan elde edilmiştir. Çocuklara veya bireylere doğrudan müdahale edilmediğinden, katılımcı rızası ya da gizlilik ihlali söz konusu değildir. Bu bağlamda çalışma, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi, COPE (Committee on Publication Ethics) ve ilgili uluslararası etik standartlara uygun olarak yürütülmüştür.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Law in Context (Other), Child and Adolescent Development |
| Journal Section | Review |
| Authors | |
| Publication Date | November 28, 2025 |
| Submission Date | August 6, 2025 |
| Acceptance Date | November 11, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 2 |