Yosef Albo (ö. 1444) Orta Çağ’da İspanya’da yaşamış Yahudi düşünürlerden birisidir. Onun yaşadığı dönemde Hıristiyanlar din değiştirme konusunda Yahudilere baskı uygulamıştır. Albo gibi birçok Yahudi bilginin katılmaya zorlandığı Tortosa Münazarasında Hıristiyan bilginler Tevrat'ın geçerliliğini sorgulamıştır. Albo, Sefer ha-İkkarim isimli eserinde, bu münazaradan açıkça bahsetmemiş olsa da münazaradaki Tevrat’ın ebediliği tartışmalarına dair izler bulunmaktadır. Albo, mevcut Tevrat’ın değişmemiş olduğunu iddia ederek seleflerini takip etmiş ve özellikle Abraham ibn Daud’a benzer argümanlar sunmuştur. Bununla birlikte Tevrat’ın ebediliği konusunda Saadya Gaon, Abraham ibn Daud ve Musa ibn Meymûn’a ciddi itirazlar yöneltmiştir. Tevrat’ta geçen ekleme ve çıkarma yasaklarının ve ebedi yasa gibi ifadelerin Tevrat’ın ebedi oluşuna delil olarak kullanılamayacağını savunmuş, Talmud bilginlerinin gelecekte yeni bir yasanın verilmesini mümkün gördüklerini dile getirmiştir. Ayrıca tarihte birçok ilahi yasanın yerini yeni bir ilahi yasanın alması gibi Tevrat’ın yerini alabilecek bir yasanın gelmesinin aklen mümkün olduğunu ileri sürmüştür. Yeni bir ilahi yasanın gelip gelmemesinin Tanrı’nın iradesine bağlı olduğunu belirtmiştir. Bununla birlikte Tevrat’ın gelecekte değişmesini çeşitli şartlara bağlamıştır. O, Tevrat’ı değiştirebilecek peygamberin Musa’dan üstün olmasını ve Musa gibi altı yüz bin kişinin huzurunda vahiy almasını gerekli görmüştür. Böylece Tevrat’ın gelecekte değişmesiyle ilgili pratik engeller koymuş fakat teorik olarak değişmesini mümkün görmüştür. Albo’nun Tevrat’ın gelecekte değişmesini mümkün görmesi sonraki birçok Yahudi düşünürü önemli ölçüde etkilemiştir.
Joseph Albo (d. 1444) was a Jewish thinker who lived in Spain in the Middle Ages. During his time, Christians put pressure on Jews to convert. In the Disputation of Tortosa, in which many Jewish scholars like Albo were forced to participate, Christian scholars questioned the validity of the Torah. Although Albo does not explicitly mention this disputation in his Sefer ha-Ikkarim, there are traces of the debate about the eternity of the Torah that took place at the disputation. Albo followed his predecessors in claiming that the current Torah is unchanged and presented arguments similar to those of Abraham ibn Daud in particular. However, he raised serious objections to Saadia Gaon, Abraham ibn Daud and Maimonides on the eternity of the Torah. He argued that the prohibitions of addition and subtraction and expressions such as eternal law cannot be used as evidence for the eternity of the Torah and that Talmudic scholars considered it possible that a new law would be given in the future. He also argued that it is rationally possible that a new divine law can replace the Torah, just as many divine laws in history have been replaced by a new divine law. He stated that whether a new divine law comes or not depends on God’s will. However, he also attributed the possible change of the Torah in the future to various conditions. He considered it necessary for the prophet who could change the Torah to be superior to Moses and, like Moses, to receive revelation in the presence of six hundred thousand people. Thus, he placed practical obstacles in the way of the Torah being replaced in the future, but he saw it as theoretically possible. Albo’s view that the Torah could be changed in the future significantly influenced many later Jewish thinkers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Jewish Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | April 28, 2024 |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | February 19, 2024 |
Acceptance Date | March 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 1 Issue: 1 |
Journal of the History of Religions is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.