Aim: YouTube™, a video sharing platform, with its audiovisual content, can be an important education platform for dental students, practitioners and patients on all topics in the field of dentistry. The intention of this study is to analyze videos that is relevant dental implants on YouTube™ videos in terms of popularity, uploading source, video purpose and usefulness.
Materials and Method: The keyword ‘dental implants’ was searched on YouTube. The top 100 results listed when sorted by relevance on YouTube™ were scanned for English videos that received comments. For all results, video features such as views, likes, duration (minutes), comments, viewing rate and usefulness score (between 0-2) were created. The first 76 videos that satisfied the inclusion criteria, ranked by relevance, were evaluated. The videos were categorized according to source and purpose and examined in terms of video features.
Results: The usefulness score was significantly higher in healthcare professional source (p=0.039) according to company, individual user and tv channel sources. Healthcare professionals who inform their patients uploaded the majority of the videos (57%). Also, in another comparison in terms of video purpose, statistical data showed that videos with patient experience (p=0.019) received significantly more comments.
Conclusion: YouTube™ could be preferred as an education platform for dental students, practioners and patient information about dental implants. It is obvious that if the videos uploaded by healthcare professionals are prepared to include patient experiences, they will inform the society more accurately about dental implants.
Because only publicly available data were used in this study, ethics committee approval was not required.
Amaç: Video paylaşım platformu olan YouTube™, görsel ve işitsel içeriğiyle diş hekimliği öğrencileri, hekimler ve hastalar için diş hekimliği alanındaki tüm konularda önemli bir eğitim platformu olabilir. Bu çalışmanın amacı YouTube™ videolarında dental implantlarla ilgili videoları popülerlik, yükleme kaynağı, video amacı ve yararlılık açısından analiz etmektir.
Gereç ve Yöntem: YouTube'da 'dental implantlar' anahtar kelimesi arandı. YouTube™'da alaka düzeyine göre sıralandığında listelenen ilk 100 sonuç, yorum alan İngilizce videolar açısından tarandı. Tüm sonuçlar için izlenme, beğeni, süre (dakika), yorum, izlenme oranı ve yararlılık puanı (0-2 arasında) gibi video özellikleri oluşturuldu. Dahil edilme kriterlerini karşılayan ve alaka düzeyine göre sıralanan ilk 76 video değerlendirildi. Videolar kaynağına ve amacına göre kategorize edilerek video özellikleri açısından incelendi.
Bulgular: Şirket, bireysel kullanıcı ve tv kanalı kaynaklarına göre sağlık profesyoneli kaynağında yararlılık puanı anlamlı derecede yüksekti (p=0.039). Videoların çoğunluğunu (% 57) hastalarını bilgilendiren sağlık çalışanları yüklemişti. Ayrıca video amacı açısından yapılan başka bir karşılaştırmada istatistiksel veriler, hasta deneyimi içeren videoların (p=0.019) anlamlı derecede daha fazla yorum aldığını gösterdi.
Sonuç: YouTube™, diş hekimliği öğrencileri, hekimler ve hastalar için dental implantlar hakkında bilgilendiren bir eğitim platformu olarak tercih edilebilir. Sağlık profesyonellerinin yüklediği videoların hasta deneyimlerini de içerecek şekilde hazırlanması durumunda toplumu dental implantlar hakkında daha doğru bilgilendireceği açıktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Oral Implantology, Periodontics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | March 21, 2024 |
Acceptance Date | September 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 3 |
The journal receives submissions of research articles, case reports and review-type publications, and these are indexed by international and national indexes.
The International Journal of Dental Sciences has been indexed by Europub, the Asian Science Citation Index, the Asos index, the ACAR index and Google Scholar. In addition, applications were made to TR Index and other indexes.