Diş hekimliği eğitimi, öğrencilere teorik bilgi, teknik beceriler ve hasta yönetimi yetenekleri kazandıran kapsamlı bir süreçtir. Temel öğrenim ile başlayan bu süreç, laboratuvar ortamında simülasyonlu eğitimle devam eder ve gerçek hasta uygulamalarıyla tamamlanır. Sanal gerçeklik ve dokunsal araçlar gibi dijital teknolojilerin entegrasyonu, öğrencilerin sanal ortamda uygulama yapmalarını ve simülatörler aracılığıyla anlık geri bildirim almalarını sağlayarak eğitimi daha etkili ve erişilebilir hale getirir. Dijital teknolojiler, öğrencilerin eğitimlerini kişiselleştirmelerine ve her an bilgiye erişim sağlamalarına olanak tanıyarak esnek öğrenmeyi destekler. Sanal gerçeklik simülatörleri diş hekimliğinin birçok alanında klinik becerileri geliştirirken, bilgisayar destekli tasarım ve bilgisayar desteli üretim (CAD/CAM) teknolojileri ise modern dental restorasyon alanında yetkinliği artırır. Bununla birlikte, finansal kısıtlamalar, nitelikli eğitmen eksikliği, teknik desteğe duyulan ihtiyaç ve öğrencilerin adaptasyon süreci gibi zorluklar devam etmektedir. Bu sorunların çözülmesi, erişilebilir ve iyi donanımlı eğitim ortamları gerektirir. Sonuç olarak, dijital teknolojilerin diş hekimliği eğitimindeki uzun vadeli etkisinin değerlendirilmesi, gelecekteki diş hekimlerinin klinik başarılarının artırılması için büyük önem taşımaktadır.
Dental education is a comprehensive process that equips students with theoretical knowledge, technical skills, and patient management abilities. It starts with foundational learning, followed by simulated training in a laboratory setting, and culminates in real patient practice. Incorporating digital technologies, such as virtual reality and haptic tools, enhances training by allowing students to practice in a virtual environment and receive instant feedback through simulators. This makes education more effective and accessible in both preclinical and clinical phases. Digital technologies enable students to customize their education and access information anytime, promoting flexible learning. Virtual reality simulators enhance clinical skills across dental fields, while computer-aided design and computer-aided manufacturing (CAD/CAM) technologies improve proficiency in modern dental restoration. However, challenges remain, including financial constraints, a lack of qualified instructors, the need for technical support, and student adaptation. Addressing these issues requires accessible and well-equipped educational environments. Ultimately, evaluating the long-term impact of digital technologies in dental education is essential for enhancing the clinical success of future dentists.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Dentistry (Other) |
Journal Section | Collection |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2025 |
Submission Date | December 19, 2024 |
Acceptance Date | April 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 2 |
The journal receives submissions of research articles, case reports and review-type publications, and these are indexed by international and national indexes.
The International Journal of Dental Sciences has been indexed by Europub, the Asian Science Citation Index, the Asos index, the ACAR index and Google Scholar. In addition, applications were made to TR Index and other indexes.