This study aims to demonstrate that works of furū al-fiqh (substantive fiqh) can serve as valuable sources of Islamic political thought, with a particular focus on the political dimensions of Hanafi fiqh literature. The paper examines al-Fatāwā al-Hindiyya, one of the most representative texts in Hanafi fiqh, compiled between 1664 and 1672 by a committee led by Shaykh Nizām of Burhānpūr (d. 1090/1679) under the orders of the Mughal Emperor Sultan Aurangzeb (r. 1658-1707). The text traces the use of terms such as "imām al-muslimīn," "imām," "amīr al-mu'minīn," "amīr," "khalīfa," "malik," and "sultan" to refer to the head of state. Through a close reading of these terms, this paper explores key questions concerning the political role of the ruler, including how the head of state attains power, his qualifications, rights, duties, the limits of his authority, and his relations with the subjects. Through this analysis, the paper seeks to uncover the conception of the head of state within this important text of furū al-fiqh also known as al-Alamgīriyya.
References to the head of state appear throughout various areas of fiqh, such as zakat, nikāh, talāq, ḥadīth, siyar, adab al-qadi, ikrah, and homicide, with particular emphasis on issues related to Friday and funeral prayers. These discussions reflect both the political and legal norms of the period. The paper aims to explore the relationship between fiqh and politics in al- Fatāwā al-Hindiyya, tracing the rulings that collectively point to the administration of the state.
Islamic Political Thought Politico-Juridical Rulings (Ahkâm) Head of State al- Fatāwā al-Hindiyya The Mughal Empire Aurangzeb Alamgir.
Fürû-i fıkıh metinlerinin İslam siyaset düşüncesine kaynaklık ettiği iddiasını temellendirmeyi hedefleyen bu çalışma Hanefî fıkıh literatüründe nasıl bir siyaset tasavvuru olduğu sorusu üzerine odaklanmıştır. Çalışmada Hanefi fürû-i fıkıh literatürünün temsil gücü yüksek eserlerinden, Bâbürlü hükümdarı Sultan Evrengzîb’in (ö. 1658-1707) emriyle Burhânpûrlu Şeyh Nizâm (ö. 1090/1679) başkanlığındaki bir heyet tarafından 1664-1672 yılları arasında telif edilen el-Fetâva’l-Hindiyye incelenmiştir. Eserde devlet başkanını ifade etmek amacıyla kullanılan “imâmü’l-müslimîn, imâm, emîrü’l-mü’minîn, emîr, halîfe, melik ve sultan” kavramlarının yer aldığı meseleler takip edilerek devlet başkanının başa geliş usulü, vasıfları, hak ve vazifeleri, iktidarının sınırları, reaya ile ilişkileri gibi alt sorulara cevap aranmıştır. Böylelikle bir fürû-i fıkıh eseri olan el-Âlemgîriyye’deki devlet başkanı tasavvuru tespit edilmeye çalışılmıştır. Metinde devlet başkanına yönelik somut atıflar cuma ve cenaze namazıyla ilgili meseleler başta olmak üzere zekât, nikâh, talâk, had, siyer, edebü’l-kâdî, ikrah, cinayetler gibi fıkhın farklı alanlarında yer almıştır. Bu bölümlerde ele alınan meselelerde dönemin siyasal ve hukuki düzenlemelerine dair bazı işaretlere de rastlanmıştır. Çalışmada devlet idaresine işaret eden hükümler bütün olarak ele alınarak el-Fetâva’l-Hindiyye özelinde fıkıh-siyaset ilişkisinin ortaya konması hedeflenmiştir.
İslam siyaset düşüncesi siyasi-fıkhi ahkam devlet başkanı el-Fetâva’l-Hindiyye Bâbürlüler Evrengzîb.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Science (Other) |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | March 31, 2024 |
Acceptance Date | December 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 29 Issue: 57 |