Research Article
BibTex RIS Cite

Dil ve Konuşma Terapisi Alanında Çalışmakta Olan Akademisyenlerin Akademik Etik Değerlerinin İncelenmesi

Year 2021, Volume: 4 Issue: 1, 27 - 52, 29.04.2021

Abstract

ÖZET
AMAÇ: Dil ve konuşma terapisi alanında çalışmakta olan akademisyenlerin akademik etik değerlerinin incelenmesidir.
GEREÇ VE YÖNTEMLER: Bu çalışmanın deseni tarama modeli olarak tasarlanmıştır. Araştırmada kullanılan ölçek “Akademik Etik Değerler Ölçeği” 2014 yılında Oğuzhan Sevim tarafından geliştirilmiş geçerlilik, güvenilirlik ve kararlılık ölçümleri yapılmıştır. Sırasıyla katsayıları 0,864, 0,849 ve 0,8132’dir. Akademik etik değerleri ölçmesinin yanı sıra kendi içinde ‘bilimsel etik değerler”, “meslektaşa yönelik etik değerler”, “topluma yönelik değerler”, “çalışılan kuruma yönelik değerler”, “öğretim sürecine yönelik değerler” olarak alt kategorilere ayrılmaktadır. Her kategoride değerler “düşük hassasiyet”, “kararsız-orta hassasiyet”, “yüksek hassasiyet” olarak sınıflandırılmıştır ve değerlendirme bu aralıklara göre yapılmıştır. Araştırma kapsamında 24 akademisyen çalışmaya katılmıştır. Değerlendirme aracı dil ve konuşma terapisi alanında çalışan akademisyenlere Google Anket haline getirilerek ulaştırılmıştır. Elde edilen veriler akademisyenlerin cevaplarıyla Google anket üzerinden ortak havuzda toplanmıştır. Verilen cevaplar kör bir analiz edici tarafından SPSS 20,0 ile bağımsız olarak değerlendirilmiştir.
BULGULAR: Elde edilen veriler sonucunda katılımcıların akademik etik değerleri incelenmiştir. Analiz edilen verilere göre dil ve konuşma terapisi alanında çalışan akademisyenlerin akademik etik değerleri “yüksek hassasiyet” aralığında bulunmuştur (171-250, %87,5) . Alt kategorilere bakıldığında öğretim sürecine yönelik değerler (%91,7) yüksek hassasiyet aralığında, topluma yönelik (%54,2), meslektaşlara yönelik (%75,0) ve çalışılan kuruma yönelik değerlerde (%58,3) yüksek hassasiyet ve bilimsel araştırmaya yönelik değerlerde (%88,0) yüksek hassasiyet olduğu ortaya konulmuştur. Alt kategorilerde karşılaştırma yapıldığında en yüksek değer hassasiyetinin öğretim sürecine yönelik etik değerlere ait olduğu bulgusu elde edilmiştir.
SONUÇ: Dil ve konuşma terapisi alanında çalışmakta olan akademisyenler akademik etik değerler konusunda yüksek hassasiyete sahiptir. Ölçeğe ait alt boyutlar incelendiğinde öğretim sürecine yönelik değerler, topluma yönelik etik değerler, meslektaşa yönelik etik değerler, çalışılan kuruma yönelik değerler, bilimsel araştırmaya yönelik değerler yüksek hassasiyette olduğu ortaya çıkmıştır.

Anahtar kelimeler: Akademik etik değerler, bilimsel araştırmaya yönelik değerler, meslektaşlara yönelik değerler, öğretim sürecine yönelik değerler, toplum ve çalışılan kuruma yönelik değerler , dil ve konuşma terapisi

References

  • Arda, B. (2004). Etiğe kavramsal giriş ve temel yaklaşımlar. Bilim Etiği ve Bilim Tarihi, Ankara, Ankara Üniversitesi Yayınları, 21-36.
  • Aydın, İ. P. (2001). Yönetsel, mesleki ve örgütsel etik. Ankara: Pegem- A Yayıncılık.
  • Cevizci, A. (1996). Felsefe sözlüğü. (1.baskı). Ankara: Ekin Yayınları.
  • Engle, T. J., and Smith, J. L. (1990). The ethical standarts of occounting academics. Issues in Accounting Education, 5 (1), 7-10.
  • Fırat, F. Z., & Üçoğlu, D. (2009). Muhasebe Eğitiminde Etiğin İş Dünyasına, Öğretim Elemanlarına Ve Öğrencilerine Yansımaları, Roman rakamları ile 10- 10-5-1-1-1 Türkiye Muhasebe Eğitim Sempozyumu, 20- 24 Mayıs 2009, İzmir, 51-62.
  • Gündoğdu, Ö. Ş. (1999). Kentsel Çevre Estetiğinin Etik Açıdan İrdelenmesi, A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Hatcher, T. (2004), Environmental Ethics As An Alternative For Evaluation Theory In For Profıt Business Context, Evaluation And Program Planning, 27, 357-363
  • Horton S., Byng S., Bunning K. & Pring T. (2009). Teaching and learning speech and language therapy skills: the effectiveness of classroom as clinic in speech and language therapy student education. 365-369
  • İnci, O. (2009). Bilimsel yayın etiği ilkeleri, yanıltmalar, yanıltmaları önlemeye yönelik öneriler. Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık. Türk Tıp Dizini. 69-90.
  • Keskin, U. (2017). Bilimsel Etik İhlallerinin Kökenine İlişkin Bir Değerlendirme. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(4), 653-674.
  • Köklü, N. (2003). Akademisyenlerin araştırma etiği konusundaki görüşleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2 (4), 137-151.
  • Kruk, J. (2013). Good scientific practice and ethical principles in scientific research and higher education. Central European Journal of Sport Sciences and Medicine, 1(1), 25-29.
  • Kuçuradi, İ. (1997). Uludağ Konuşmaları,Özgürlük,Ahlak, Kültür Kavramları. Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara
  • Kuçuradi, İ. (2000). Felsefi Etik ve ‘Mesleki Etikleri’. İçinde Tepe,H.(Editör), Etik ve Meslek Etikleri(ss.17-32). Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara
  • Kuçuradi, İ. (2003). Etik ve ‘Etikler’. Türkiye Mühendislik Haberleri.423(1),7-9.
  • Kurnaz, N., & Gümüs, Y. (2010). Muhasebe Bölümü Ögrencilerinin Muhasebe Meslegi Ile Ilgili Etik Disi Davranislara Iliskin Algi Analizi: Dumlupinar Üniversitesi Uygulamali Bilimler Yüksekokulu Örnegi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (46).
  • Lumpkin, A. (2008). Teachers as Role Models Teaching Character and Moral Virtues, 45-50. Maya, İ. (2013). Akademisyenlerin meslek ahlakına aykırı olan davranışlara ilişkin algıları (ÇOMÜ eğitim fakültesi örneği).Turkish Studies, 8(6), 491-509.
  • MESLEK ETİĞİ, T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI, MESLEKİ EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİ GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ, .(2006). Syf: 3-5 .Ankara
  • Needles, Belverd E., Powers, Marian ve Crosson, Susan V. (2002). Principles of Accounting, 1. baskı, Houghton Mifflin Company, New York.
  • Öncü, Ö. (2010). Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda İktibas ve Sınırları. Yetkin Yayınları, Ankara Özcan, Ş. (2010). Etik Kavramı ve Tarihsel Gelişimi, Yayımlanmamış Ders Notu, SBE, İnönü Üniversitesi, Malatya, s.3.
  • Sevim, O. (2014). Akademik etik değerler ölçeğinin geliştirilmesi: güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Turkish Studies- İnternational Periodical For The Languages, 9(6), 943-957

Evaluation of academic ethical values of academicians who work at speech and language threapy

Year 2021, Volume: 4 Issue: 1, 27 - 52, 29.04.2021

Abstract

SUMMARY
AIM: Aim of this study is to examine the academic ethical values of academics working in the field of speech and language therapy.
MATERIAL AND METHODS: The pattern of this study was designed as a screening model. The scale used in the research “Academic Ethical Values Scale” was developed by Oğuzhan Sevim in 2014, and its validity, reliability and stability measurements were made. The coefficients are 0.864, 0.849 and 0.8132 respectively. It measures academic ethical values and also it is divided into subcategories as ‘scientific ethical values, ethical values for co-workers, values for the society and institutions were studied, values for the teaching process and colleagues. Values in each category are labelled “low sensitivity, undecided-medium sensitivity, high sensitivity” and evaluation has been made according to these ranges. In this research, 24 academicians participated in the study. The assessment tool was delivered to academics working in the field of speech and language therapy by making a Google survey. The obtained data were collected in the common pool via the Google questionnaire with the answers of academicians. The responses were evaluated independently by SPSS 20.0 by the blinding analyzer.
RESULTS: As a result of the data obtained, the academic ethical values of the participants were examined. According to the analyzed data, academics working in the field of speech and language therapy were found in the range of academic ethics values (high sensitivity) (171-250, 87.5%). (54.2%), high sensitivity for co- workers (75.0%) and institutional values (58.3%) and high sensitivity for scientific research values (88.0%). When comparing the sub-categories, the finding of the highest value sensitivity belonging to ethical values for the teaching process was obtained.
CONCLUSION: Academicians working in the field of speech and language therapy have high sensitivity on academic ethical values. When the sub-dimensions of the scale were examined, it was revealed that the values for the teaching process, ethical values for the society, ethical values for the co-workers, values for the institution studied, values for scientific research were highly sensitive.
Keywords: Academic ethical values, values for scientific research, values for colleagues, values for teaching process, values for society and institution, speech and language threapy

References

  • Arda, B. (2004). Etiğe kavramsal giriş ve temel yaklaşımlar. Bilim Etiği ve Bilim Tarihi, Ankara, Ankara Üniversitesi Yayınları, 21-36.
  • Aydın, İ. P. (2001). Yönetsel, mesleki ve örgütsel etik. Ankara: Pegem- A Yayıncılık.
  • Cevizci, A. (1996). Felsefe sözlüğü. (1.baskı). Ankara: Ekin Yayınları.
  • Engle, T. J., and Smith, J. L. (1990). The ethical standarts of occounting academics. Issues in Accounting Education, 5 (1), 7-10.
  • Fırat, F. Z., & Üçoğlu, D. (2009). Muhasebe Eğitiminde Etiğin İş Dünyasına, Öğretim Elemanlarına Ve Öğrencilerine Yansımaları, Roman rakamları ile 10- 10-5-1-1-1 Türkiye Muhasebe Eğitim Sempozyumu, 20- 24 Mayıs 2009, İzmir, 51-62.
  • Gündoğdu, Ö. Ş. (1999). Kentsel Çevre Estetiğinin Etik Açıdan İrdelenmesi, A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Hatcher, T. (2004), Environmental Ethics As An Alternative For Evaluation Theory In For Profıt Business Context, Evaluation And Program Planning, 27, 357-363
  • Horton S., Byng S., Bunning K. & Pring T. (2009). Teaching and learning speech and language therapy skills: the effectiveness of classroom as clinic in speech and language therapy student education. 365-369
  • İnci, O. (2009). Bilimsel yayın etiği ilkeleri, yanıltmalar, yanıltmaları önlemeye yönelik öneriler. Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık. Türk Tıp Dizini. 69-90.
  • Keskin, U. (2017). Bilimsel Etik İhlallerinin Kökenine İlişkin Bir Değerlendirme. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(4), 653-674.
  • Köklü, N. (2003). Akademisyenlerin araştırma etiği konusundaki görüşleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2 (4), 137-151.
  • Kruk, J. (2013). Good scientific practice and ethical principles in scientific research and higher education. Central European Journal of Sport Sciences and Medicine, 1(1), 25-29.
  • Kuçuradi, İ. (1997). Uludağ Konuşmaları,Özgürlük,Ahlak, Kültür Kavramları. Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara
  • Kuçuradi, İ. (2000). Felsefi Etik ve ‘Mesleki Etikleri’. İçinde Tepe,H.(Editör), Etik ve Meslek Etikleri(ss.17-32). Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara
  • Kuçuradi, İ. (2003). Etik ve ‘Etikler’. Türkiye Mühendislik Haberleri.423(1),7-9.
  • Kurnaz, N., & Gümüs, Y. (2010). Muhasebe Bölümü Ögrencilerinin Muhasebe Meslegi Ile Ilgili Etik Disi Davranislara Iliskin Algi Analizi: Dumlupinar Üniversitesi Uygulamali Bilimler Yüksekokulu Örnegi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (46).
  • Lumpkin, A. (2008). Teachers as Role Models Teaching Character and Moral Virtues, 45-50. Maya, İ. (2013). Akademisyenlerin meslek ahlakına aykırı olan davranışlara ilişkin algıları (ÇOMÜ eğitim fakültesi örneği).Turkish Studies, 8(6), 491-509.
  • MESLEK ETİĞİ, T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI, MESLEKİ EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİ GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ, .(2006). Syf: 3-5 .Ankara
  • Needles, Belverd E., Powers, Marian ve Crosson, Susan V. (2002). Principles of Accounting, 1. baskı, Houghton Mifflin Company, New York.
  • Öncü, Ö. (2010). Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda İktibas ve Sınırları. Yetkin Yayınları, Ankara Özcan, Ş. (2010). Etik Kavramı ve Tarihsel Gelişimi, Yayımlanmamış Ders Notu, SBE, İnönü Üniversitesi, Malatya, s.3.
  • Sevim, O. (2014). Akademik etik değerler ölçeğinin geliştirilmesi: güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Turkish Studies- İnternational Periodical For The Languages, 9(6), 943-957
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Article
Authors

Nurcan Alpüran Kocabıyık

Sena Topçuoğlu

Publication Date April 29, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Alpüran Kocabıyık, N., & Topçuoğlu, S. (2021). Dil ve Konuşma Terapisi Alanında Çalışmakta Olan Akademisyenlerin Akademik Etik Değerlerinin İncelenmesi. Dil Konuşma Ve Yutma Araştırmaları Dergisi, 4(1), 27-52.
AMA Alpüran Kocabıyık N, Topçuoğlu S. Dil ve Konuşma Terapisi Alanında Çalışmakta Olan Akademisyenlerin Akademik Etik Değerlerinin İncelenmesi. DKYAD. April 2021;4(1):27-52.
Chicago Alpüran Kocabıyık, Nurcan, and Sena Topçuoğlu. “Dil Ve Konuşma Terapisi Alanında Çalışmakta Olan Akademisyenlerin Akademik Etik Değerlerinin İncelenmesi”. Dil Konuşma Ve Yutma Araştırmaları Dergisi 4, no. 1 (April 2021): 27-52.
EndNote Alpüran Kocabıyık N, Topçuoğlu S (April 1, 2021) Dil ve Konuşma Terapisi Alanında Çalışmakta Olan Akademisyenlerin Akademik Etik Değerlerinin İncelenmesi. Dil Konuşma ve Yutma Araştırmaları Dergisi 4 1 27–52.
IEEE N. Alpüran Kocabıyık and S. Topçuoğlu, “Dil ve Konuşma Terapisi Alanında Çalışmakta Olan Akademisyenlerin Akademik Etik Değerlerinin İncelenmesi”, DKYAD, vol. 4, no. 1, pp. 27–52, 2021.
ISNAD Alpüran Kocabıyık, Nurcan - Topçuoğlu, Sena. “Dil Ve Konuşma Terapisi Alanında Çalışmakta Olan Akademisyenlerin Akademik Etik Değerlerinin İncelenmesi”. Dil Konuşma ve Yutma Araştırmaları Dergisi 4/1 (April 2021), 27-52.
JAMA Alpüran Kocabıyık N, Topçuoğlu S. Dil ve Konuşma Terapisi Alanında Çalışmakta Olan Akademisyenlerin Akademik Etik Değerlerinin İncelenmesi. DKYAD. 2021;4:27–52.
MLA Alpüran Kocabıyık, Nurcan and Sena Topçuoğlu. “Dil Ve Konuşma Terapisi Alanında Çalışmakta Olan Akademisyenlerin Akademik Etik Değerlerinin İncelenmesi”. Dil Konuşma Ve Yutma Araştırmaları Dergisi, vol. 4, no. 1, 2021, pp. 27-52.
Vancouver Alpüran Kocabıyık N, Topçuoğlu S. Dil ve Konuşma Terapisi Alanında Çalışmakta Olan Akademisyenlerin Akademik Etik Değerlerinin İncelenmesi. DKYAD. 2021;4(1):27-52.