ÖZET
AMAÇ: Dil ve konuşma terapisi alanında çalışmakta olan akademisyenlerin akademik etik değerlerinin incelenmesidir.
GEREÇ VE YÖNTEMLER: Bu çalışmanın deseni tarama modeli olarak tasarlanmıştır. Araştırmada kullanılan ölçek “Akademik Etik Değerler Ölçeği” 2014 yılında Oğuzhan Sevim tarafından geliştirilmiş geçerlilik, güvenilirlik ve kararlılık ölçümleri yapılmıştır. Sırasıyla katsayıları 0,864, 0,849 ve 0,8132’dir. Akademik etik değerleri ölçmesinin yanı sıra kendi içinde ‘bilimsel etik değerler”, “meslektaşa yönelik etik değerler”, “topluma yönelik değerler”, “çalışılan kuruma yönelik değerler”, “öğretim sürecine yönelik değerler” olarak alt kategorilere ayrılmaktadır. Her kategoride değerler “düşük hassasiyet”, “kararsız-orta hassasiyet”, “yüksek hassasiyet” olarak sınıflandırılmıştır ve değerlendirme bu aralıklara göre yapılmıştır. Araştırma kapsamında 24 akademisyen çalışmaya katılmıştır. Değerlendirme aracı dil ve konuşma terapisi alanında çalışan akademisyenlere Google Anket haline getirilerek ulaştırılmıştır. Elde edilen veriler akademisyenlerin cevaplarıyla Google anket üzerinden ortak havuzda toplanmıştır. Verilen cevaplar kör bir analiz edici tarafından SPSS 20,0 ile bağımsız olarak değerlendirilmiştir.
BULGULAR: Elde edilen veriler sonucunda katılımcıların akademik etik değerleri incelenmiştir. Analiz edilen verilere göre dil ve konuşma terapisi alanında çalışan akademisyenlerin akademik etik değerleri “yüksek hassasiyet” aralığında bulunmuştur (171-250, %87,5) . Alt kategorilere bakıldığında öğretim sürecine yönelik değerler (%91,7) yüksek hassasiyet aralığında, topluma yönelik (%54,2), meslektaşlara yönelik (%75,0) ve çalışılan kuruma yönelik değerlerde (%58,3) yüksek hassasiyet ve bilimsel araştırmaya yönelik değerlerde (%88,0) yüksek hassasiyet olduğu ortaya konulmuştur. Alt kategorilerde karşılaştırma yapıldığında en yüksek değer hassasiyetinin öğretim sürecine yönelik etik değerlere ait olduğu bulgusu elde edilmiştir.
SONUÇ: Dil ve konuşma terapisi alanında çalışmakta olan akademisyenler akademik etik değerler konusunda yüksek hassasiyete sahiptir. Ölçeğe ait alt boyutlar incelendiğinde öğretim sürecine yönelik değerler, topluma yönelik etik değerler, meslektaşa yönelik etik değerler, çalışılan kuruma yönelik değerler, bilimsel araştırmaya yönelik değerler yüksek hassasiyette olduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar kelimeler: Akademik etik değerler, bilimsel araştırmaya yönelik değerler, meslektaşlara yönelik değerler, öğretim sürecine yönelik değerler, toplum ve çalışılan kuruma yönelik değerler , dil ve konuşma terapisi
akademik etik değerler bilimsel araştırmaya yönelik değerler meslektaşlarına yönelik değerler öğretim sürecine yönelik değerler toplum ve çalışılan kuruma yönelik değerler dil ve konuşma terapisi
SUMMARY
AIM: Aim of this study is to examine the academic ethical values of academics working in the field of speech and language therapy.
MATERIAL AND METHODS: The pattern of this study was designed as a screening model. The scale used in the research “Academic Ethical Values Scale” was developed by Oğuzhan Sevim in 2014, and its validity, reliability and stability measurements were made. The coefficients are 0.864, 0.849 and 0.8132 respectively. It measures academic ethical values and also it is divided into subcategories as ‘scientific ethical values, ethical values for co-workers, values for the society and institutions were studied, values for the teaching process and colleagues. Values in each category are labelled “low sensitivity, undecided-medium sensitivity, high sensitivity” and evaluation has been made according to these ranges. In this research, 24 academicians participated in the study. The assessment tool was delivered to academics working in the field of speech and language therapy by making a Google survey. The obtained data were collected in the common pool via the Google questionnaire with the answers of academicians. The responses were evaluated independently by SPSS 20.0 by the blinding analyzer.
RESULTS: As a result of the data obtained, the academic ethical values of the participants were examined. According to the analyzed data, academics working in the field of speech and language therapy were found in the range of academic ethics values (high sensitivity) (171-250, 87.5%). (54.2%), high sensitivity for co- workers (75.0%) and institutional values (58.3%) and high sensitivity for scientific research values (88.0%). When comparing the sub-categories, the finding of the highest value sensitivity belonging to ethical values for the teaching process was obtained.
CONCLUSION: Academicians working in the field of speech and language therapy have high sensitivity on academic ethical values. When the sub-dimensions of the scale were examined, it was revealed that the values for the teaching process, ethical values for the society, ethical values for the co-workers, values for the institution studied, values for scientific research were highly sensitive.
Keywords: Academic ethical values, values for scientific research, values for colleagues, values for teaching process, values for society and institution, speech and language threapy
academic ethical values values for scientific research values for colleagues and values for teaching process values for society and institution lspeech and language threapy
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 1 |
DKYAD is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.