Research Article
BibTex RIS Cite

Türk Sinemasında Gelişen Yapımcılık Modelleri

Year 2018, Volume: 1 Issue: 2, 95 - 115, 30.11.2018

Abstract

Bu
çalışma Türk sinemasının önemli konularından biri olan yapımcılık anlayışını,
detaylarını ve sorunlu taraflarını da tartışmaya açmaktadır. Yapımcılığın Türk
sineması içerisindeki tartışmalı rolü, geçmişten günümüze hangi aşamalardan
geçtiğini göstermeyi zorunlu kılmıştır. Merkez Ordu Sinema Dairesi’nden özel
yapım evlerine uzanan bu aşamalar, günümüz Türk sinemasında yapımcılık
faaliyetlerinin temelini oluşturmuştur. Günümüz yapımcılık sisteminde finansal
kaynaklar, bağımsız filmler, ortak yapımlar ve tekelleşme konularına yer
verilmiştir. Yapımcının filmin fikir aşaması, yapımı ve sonrasındaki aktif
rolünü ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, ana akım dışında
kalan, bağımsız film üretimi içerisinde örnekler veren Nadir Öperli, Serkan Çakarer
ve Ezel Akay ile görüşülmüş, görüşülen kişilere aynı sorular yöneltilerek saha
çalışması tamamlanmıştır. Yapılan saha görüşmeleri ve literatür
değerlendirmelerinin sonucunda, Türk sinema sektöründe yapımcılığın
özerkleşmeye ihtiyaç duyan, fon eksiği bulunan, bağımsız yapılanmada tekelleşme
ile mücadele halinde olan ve gelişmeye açık bir süreç içinde olduğu
görülmüştür.



 

References

  • Abisel, N. (1978). Türk Sinemasının İşleyişi ve Sorunları.Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara
  • Abisel, N. (2005).Türk Sineması Üzerine Yazılar, Phoenix Yayınları, Ankara Alıcı, B. (2014). “Bağımsız Sinema ve Derviş Zaim”, Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, Güz Dönemi Cilt:2 Sayı:5 Alıcı, B. (2016). Altmışlı Yıllarda Alternatif Bir Örgütlenme: Türk Sinematek Derneği. Erzincan: Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
  • Arslan, E. (2011). 2000’li Yıllar Öncesi ve Sonrasında Türk Sineması’nda Kullanılan Yapım Kaynaklarının Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Başgüney, H. (2013). Türk Sinematek Derneği-Türkiye’de Sinema ve Politik Tartışma-. Libra Yayınları, İstanbul
  • Bilgiç, F. (2002).Türk Sinemasında 1980 Sonrası Üslup Arayışları, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara Boydak, S. (2006). Türk Sineması’nda Bağımsız Film Yapım Süreci ve Reha Erdem. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Crofts, S. (2000). “Concepts of National Cinema”, John Hill, Pamela Church Gibson (ed.), World Cinema. Critical Approaches, içinde, Oxford University Press Dağtaş, E. (2018, Ocak). Sinemanın Ekonomi Politiği: 2016 Yılı Verileri Üzerine Bir Değerlendirme. TRT Akademi, Cilt 3 (5), 207. ISSN 2149-9446
  • Erkılıç, H. (2003). Türk Sinemasının Ekonomik Yapısı ve Bu Yapının Sinemamıza Etkileri. Sanatta Yeterlik Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Esen, Ş. K. (2010). Türk Sinemasının Kilometre Taşları, Agora Kitaplığı, İstanbul Kırel, S. (2005).Yeşilçam Öykü Sineması. Babil Yayınları, İstanbul
  • Meriç, M. (2010). 2000 Sonrası Türk Sinemasında Dönüşüm ve “Uzak İhtimal” Filminin Göstergebilimsel Analizi. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Onaran, A. Şerif. (1999). Türk Sineması (I.Cilt), Kitle Yayınları, Ankara
  • Özcan, S. (2013). Sinemada Anlam: Günümüz Türkiye Sineması’nda 12 Eylül Temalı Filmlerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Özgüç, A. (1990). Başlangıcından Bugüne Türk Sinemasında İlkler, Yılmaz Yayınları, İstanbul.
  • Pösteki, N. (2005). Eurimages Destekli Türk Sineması ve Avrupalı Olmak Süalp, T. A. (2003). “Bağımsız Sinema Kim (ler) den ve Ne (ler) den Bağımsızdır ve İllaki Niye Bağımsızdır?”, Antrakt Aylık Sinema Dergisi, Aralık 2003- Ocak 2004, Sayı.75-76.
  • Tanrıöver, H. U. (2011). Türkiye’de Film Endüstrisinin Konumu ve Hedefleri. İstanbul Ticaret Odası Yayınları, İstanbul
  • Tunç, E. (2012). Türk Sinemasının Ekonomik Yapısı, Doruk Yayınları, İstanbul Worthington, C.(2009). Film Yapımı Temelleri-Yapım (G, Onaran, Çev.), İstanbul: Literatür Yayınları
  • Yavuz, D. (2012). Türkiye Sinemasının 22 Yılı, Antrakt Sinema Kitaplığı: 13, İstanbul 2014 Avrupa Görsel-İşitsel Gözlemevi Raporu:http://basin.kulturturizm.gov.tr/TR,173054/kultur-ve-turizm-bakanligindan-sinema-sektorune-onemli-.html Erişim Tarihi: 1.05.2018
  • http://teftis.kulturturizm.gov.tr/TR-14509/sinematografik-ortak-yapimlar-ve-turkiyede-ticari-amacl-.html Erişim Tarihi: 30.10.2018
  • http://www.telifhaklari.gov.tr/Meslek-Birlikleri-Genel-Bilgi Erişim Tarihi: 22.07.2018 http://www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=1607 Erişim Tarihi: 14.05.2018
  • https://rm.coe.int/090000168078354f Erişim Tarihi: 22.07.2018
  • Alıcı, B. (2014). “Bağımsız Sinema ve Derviş Zaim”, Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, Güz Dönemi Cilt:2 Sayı:5
  • Alıcı, B. (2016). Altmışlı Yıllarda Alternatif Bir Örgütlenme: Türk Sinematek Derneği. Erzincan: Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Aytekin, P, E, (2015). Köy Gerçekliği Bağlamında Türk Sinemasında Edebiyat Etkisi: Lütfi Ömer Akad Sineması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi
  • Başgüney, H. (2013). Türk Sinematek Derneği-Türkiye’de Sinema ve Politik Tartışma-. Libra Yayınları, İstanbul
  • Boydak, S. (2006). Türk Sineması’nda Bağımsız Film Yapım Süreci ve Reha Erdem. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Dağtaş, E. (2018, Ocak). Sinemanın Ekonomi Politiği: 2016 Yılı Verileri Üzerine Bir Değerlendirme. TRT Akademi, Cilt 3 (5), 207. ISSN 2149-9446
  • Kırel, S. (2005).Yeşilçam Öykü Sineması. Babil Yayınları, İstanbul
  • Onaran, A. Şerif. (1999). Türk Sineması (I.Cilt), Kitle Yayınları, Ankara.
  • Özgüç, A. (1990). Başlangıcından Bugüne Türk Sinemasında İlkler, Yılmaz Yayınları, İstanbul.
  • Süalp, T. A. (2003). “Bağımsız Sinema Kim (ler) den ve Ne (ler) den Bağımsızdır ve İllaki Niye Bağımsızdır?”, Antrakt Aylık Sinema Dergisi, Aralık 2003- Ocak 2004, Sayı.75-76.
  • Worthington, C.(2009). Film Yapımı Temelleri-Yapım (G, Onaran, Çev.), İstanbul: Literatür Yayınları
  • 2014 Avrupa Görsel-İşitsel Gözlemevi Raporu: http://basin.kulturturizm.gov.tr/TR,173054/kultur-ve-turizm-bakanligindan-sinema-sektorune-onemli-.html Erişim Tarihi: 1.05.2018
  • http://www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=1607 Erişim Tarihi: 14.05.2018
  • https://rm.coe.int/090000168078354f Erişim Tarihi: 22.07.2018
  • Odabaş, B. (2006). Türk Sinemasının Kuruluşunda Ordunun Rolü, Belge(sel) Film ve Kurtuluş Savaşı Filmleri. İletişim Fakültesi Dergisi. Erişim 29 Haziran 2018, http://www.journals.istanbul.edu.tr/iuifd/article/view/1019012550/1019011779
  • Yapımcılığın tanımı http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b337b894cc037.94142404 Erişim Tarihi: 27.06.2018
Year 2018, Volume: 1 Issue: 2, 95 - 115, 30.11.2018

Abstract

References

  • Abisel, N. (1978). Türk Sinemasının İşleyişi ve Sorunları.Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara
  • Abisel, N. (2005).Türk Sineması Üzerine Yazılar, Phoenix Yayınları, Ankara Alıcı, B. (2014). “Bağımsız Sinema ve Derviş Zaim”, Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, Güz Dönemi Cilt:2 Sayı:5 Alıcı, B. (2016). Altmışlı Yıllarda Alternatif Bir Örgütlenme: Türk Sinematek Derneği. Erzincan: Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
  • Arslan, E. (2011). 2000’li Yıllar Öncesi ve Sonrasında Türk Sineması’nda Kullanılan Yapım Kaynaklarının Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Başgüney, H. (2013). Türk Sinematek Derneği-Türkiye’de Sinema ve Politik Tartışma-. Libra Yayınları, İstanbul
  • Bilgiç, F. (2002).Türk Sinemasında 1980 Sonrası Üslup Arayışları, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara Boydak, S. (2006). Türk Sineması’nda Bağımsız Film Yapım Süreci ve Reha Erdem. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Crofts, S. (2000). “Concepts of National Cinema”, John Hill, Pamela Church Gibson (ed.), World Cinema. Critical Approaches, içinde, Oxford University Press Dağtaş, E. (2018, Ocak). Sinemanın Ekonomi Politiği: 2016 Yılı Verileri Üzerine Bir Değerlendirme. TRT Akademi, Cilt 3 (5), 207. ISSN 2149-9446
  • Erkılıç, H. (2003). Türk Sinemasının Ekonomik Yapısı ve Bu Yapının Sinemamıza Etkileri. Sanatta Yeterlik Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Esen, Ş. K. (2010). Türk Sinemasının Kilometre Taşları, Agora Kitaplığı, İstanbul Kırel, S. (2005).Yeşilçam Öykü Sineması. Babil Yayınları, İstanbul
  • Meriç, M. (2010). 2000 Sonrası Türk Sinemasında Dönüşüm ve “Uzak İhtimal” Filminin Göstergebilimsel Analizi. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Onaran, A. Şerif. (1999). Türk Sineması (I.Cilt), Kitle Yayınları, Ankara
  • Özcan, S. (2013). Sinemada Anlam: Günümüz Türkiye Sineması’nda 12 Eylül Temalı Filmlerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Özgüç, A. (1990). Başlangıcından Bugüne Türk Sinemasında İlkler, Yılmaz Yayınları, İstanbul.
  • Pösteki, N. (2005). Eurimages Destekli Türk Sineması ve Avrupalı Olmak Süalp, T. A. (2003). “Bağımsız Sinema Kim (ler) den ve Ne (ler) den Bağımsızdır ve İllaki Niye Bağımsızdır?”, Antrakt Aylık Sinema Dergisi, Aralık 2003- Ocak 2004, Sayı.75-76.
  • Tanrıöver, H. U. (2011). Türkiye’de Film Endüstrisinin Konumu ve Hedefleri. İstanbul Ticaret Odası Yayınları, İstanbul
  • Tunç, E. (2012). Türk Sinemasının Ekonomik Yapısı, Doruk Yayınları, İstanbul Worthington, C.(2009). Film Yapımı Temelleri-Yapım (G, Onaran, Çev.), İstanbul: Literatür Yayınları
  • Yavuz, D. (2012). Türkiye Sinemasının 22 Yılı, Antrakt Sinema Kitaplığı: 13, İstanbul 2014 Avrupa Görsel-İşitsel Gözlemevi Raporu:http://basin.kulturturizm.gov.tr/TR,173054/kultur-ve-turizm-bakanligindan-sinema-sektorune-onemli-.html Erişim Tarihi: 1.05.2018
  • http://teftis.kulturturizm.gov.tr/TR-14509/sinematografik-ortak-yapimlar-ve-turkiyede-ticari-amacl-.html Erişim Tarihi: 30.10.2018
  • http://www.telifhaklari.gov.tr/Meslek-Birlikleri-Genel-Bilgi Erişim Tarihi: 22.07.2018 http://www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=1607 Erişim Tarihi: 14.05.2018
  • https://rm.coe.int/090000168078354f Erişim Tarihi: 22.07.2018
  • Alıcı, B. (2014). “Bağımsız Sinema ve Derviş Zaim”, Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, Güz Dönemi Cilt:2 Sayı:5
  • Alıcı, B. (2016). Altmışlı Yıllarda Alternatif Bir Örgütlenme: Türk Sinematek Derneği. Erzincan: Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Aytekin, P, E, (2015). Köy Gerçekliği Bağlamında Türk Sinemasında Edebiyat Etkisi: Lütfi Ömer Akad Sineması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi
  • Başgüney, H. (2013). Türk Sinematek Derneği-Türkiye’de Sinema ve Politik Tartışma-. Libra Yayınları, İstanbul
  • Boydak, S. (2006). Türk Sineması’nda Bağımsız Film Yapım Süreci ve Reha Erdem. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Dağtaş, E. (2018, Ocak). Sinemanın Ekonomi Politiği: 2016 Yılı Verileri Üzerine Bir Değerlendirme. TRT Akademi, Cilt 3 (5), 207. ISSN 2149-9446
  • Kırel, S. (2005).Yeşilçam Öykü Sineması. Babil Yayınları, İstanbul
  • Onaran, A. Şerif. (1999). Türk Sineması (I.Cilt), Kitle Yayınları, Ankara.
  • Özgüç, A. (1990). Başlangıcından Bugüne Türk Sinemasında İlkler, Yılmaz Yayınları, İstanbul.
  • Süalp, T. A. (2003). “Bağımsız Sinema Kim (ler) den ve Ne (ler) den Bağımsızdır ve İllaki Niye Bağımsızdır?”, Antrakt Aylık Sinema Dergisi, Aralık 2003- Ocak 2004, Sayı.75-76.
  • Worthington, C.(2009). Film Yapımı Temelleri-Yapım (G, Onaran, Çev.), İstanbul: Literatür Yayınları
  • 2014 Avrupa Görsel-İşitsel Gözlemevi Raporu: http://basin.kulturturizm.gov.tr/TR,173054/kultur-ve-turizm-bakanligindan-sinema-sektorune-onemli-.html Erişim Tarihi: 1.05.2018
  • http://www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=1607 Erişim Tarihi: 14.05.2018
  • https://rm.coe.int/090000168078354f Erişim Tarihi: 22.07.2018
  • Odabaş, B. (2006). Türk Sinemasının Kuruluşunda Ordunun Rolü, Belge(sel) Film ve Kurtuluş Savaşı Filmleri. İletişim Fakültesi Dergisi. Erişim 29 Haziran 2018, http://www.journals.istanbul.edu.tr/iuifd/article/view/1019012550/1019011779
  • Yapımcılığın tanımı http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b337b894cc037.94142404 Erişim Tarihi: 27.06.2018
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles
Authors

Nursena Şatana 0000-0003-2935-8818

Süleyman Yücesoy 0000-0001-6431-5130

Publication Date November 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Şatana, N., & Yücesoy, S. (2018). Türk Sinemasında Gelişen Yapımcılık Modelleri. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, 1(2), 95-115.
AMA Şatana N, Yücesoy S. Türk Sinemasında Gelişen Yapımcılık Modelleri. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi. November 2018;1(2):95-115.
Chicago Şatana, Nursena, and Süleyman Yücesoy. “Türk Sinemasında Gelişen Yapımcılık Modelleri”. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi 1, no. 2 (November 2018): 95-115.
EndNote Şatana N, Yücesoy S (November 1, 2018) Türk Sinemasında Gelişen Yapımcılık Modelleri. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi 1 2 95–115.
IEEE N. Şatana and S. Yücesoy, “Türk Sinemasında Gelişen Yapımcılık Modelleri”, Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, vol. 1, no. 2, pp. 95–115, 2018.
ISNAD Şatana, Nursena - Yücesoy, Süleyman. “Türk Sinemasında Gelişen Yapımcılık Modelleri”. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi 1/2 (November 2018), 95-115.
JAMA Şatana N, Yücesoy S. Türk Sinemasında Gelişen Yapımcılık Modelleri. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi. 2018;1:95–115.
MLA Şatana, Nursena and Süleyman Yücesoy. “Türk Sinemasında Gelişen Yapımcılık Modelleri”. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, vol. 1, no. 2, 2018, pp. 95-115.
Vancouver Şatana N, Yücesoy S. Türk Sinemasında Gelişen Yapımcılık Modelleri. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi. 2018;1(2):95-115.